Повномасштабна війна перекрила основне джерело фінансування українського кінематографа – державні кошти. На допомогу прийшли благодійні ініціативи. Netflix підтримає українських кінофахівців на суму понад $820 000 та проведе для них онлайн-навчання. Як ініціатива допоможе українському кіно?
Кілька місяців тому Netflix запропонував співпрацю Українській кіноакадемії та House of Europe – програмі від ЄС, що підтримує креативні індустрії грантами. У чому суть пропозиції? Стати грантодавцями для українських кінофахівців. Результат – дві програми. Одна передбачає $720 000 на створення сценаріїв та онлайн-сесії з міжнародними кінопрофесіоналами, інша – €100 000 – на стипендії та навчання, за які змагатимуться кінематографісти.
Для американського стримінгу ідея фінансової допомоги не нова. Він регулярно підтримує недостатньо представлені в індустрії розваг спільноти за допомогою Netflix Fund for Creative Equity. Так, Netflix створює та фінансує індивідуальні програми, що допомагають знаходити, навчати та працевлаштовувати таланти. Наприклад, фонд виділив $1 млн на стипендійні програми в Африці та оголосив про річну програму навчання для режисерів у Латинській Америці.
Підтримка українського кінематографа стримінгом важлива для різних горизонтів планування, оскільки передбачає кошти для роботи над незавершеними проєктами та запуском нових. Програми від Української кіноакадемії та House of Europe стартували 28 липня. Скористатися ними можуть кінофахівці, які живуть в Україні або виїхали у 2022 році через війну.
Як влаштовані програми підтримки
Програма Української кіноакадемії передбачає, зокрема, 48 грантів по $15 000 на розробку сценаріїв для команди двох досвідчених кінопрофесіоналів – сценариста і продюсера.
Сума в $15 000 дасть команді можливість безперервно працювати над сценарієм без необхідності паралельно шукати гроші на життя, пояснює виконавча директорка Української кіноакадемії Анна Мачух. До війни сценаристи в Україні отримували $10 000–20 000 за повний цикл роботи. «Якщо порівнювати з часами до вторгнення, $15 000 – гонорар за повністю зроблений сценарій сценариста з іменем», – додає Мачух.
Команди мають підготувати лише драфт проєкту. 25% цієї суми становлять продюсерські витрати на підготовку проєкту, 75% – оплата роботи сценариста.
Хто визначатиме переможців? У журі – українські продюсери, експерти та режисери. Відібрані команди візьмуть участь у онлайн-сесіях з міжнародними професіоналами сфери кіно. «Під час роботи над сценарієм в українських фахівців буде можливість поговорити з менторами, – каже Мачух. – Крім грошей, вони отримають міжнародну освіту». Імена лекторів поки не розкривають.
Хто оцінюватиме заявки Української кіноакадемії
Заявки Української кіноакадемії оцінюватимуть: продюсерка Наталія Стрибук, креативна продюсерка Олеся Лук’яненко, представник України в Eurimages Сергій Зленко, артдиректор Української кіноакадемії Алік Шпилюк, продюсер і сценарист Олексій Гладушевський, документаліст Сергій Буковський, продюсерка та директорка індустрійної платформи Docudays UA Дар’я Бассель, режисерка та сценаристка Аліна Горлова, продюсер і член Правління та Відбіркової Ради Docudays UA Геннадій Кофман.
Гранти розраховані до кінця 2022 року. У грудні Українська кіноакадемія передасть матеріали та драфти сценаріїв у Netflix. Американська компанія взяла на себе зобов’язання перекласти напрацювання українських команд англійською, щоб вони у подальшому могли працювати із міжнародною аудиторією. Так компанія спрощує українцям шлях до європейських партнерів.
Програма під керівництвом House of Europe пропонує кінематографістам позмагатися за сто стипендій по €1000 та навчання із процесу кіновиробництва, постпродакшну та пітчингу. Освітню частину розбили на два блоки: для професіоналів початкового та середнього рівня.
Чому обрали такий розмір допомоги? «Це сума, якою ми оперували з іншими стипендіями, – пояснює програмний менеджер House of Europe Юрій Кірушок. – Для кінопродукції вона невелика, але може дати поштовх для відновлення чи продовження діяльності».
Отримані кошти пропонують витратити на дрібну техніку на зразок павербанків чи зовнішніх дисків, закрити витрати на пальне або проживання в готелі. «У декого існує потреба перекваліфікації або вдосконалення навичок, – каже Кірушок. – Тож для них пройти онлайн-курс буде настільки ж важливо, як для когось купити апаратуру».
Навчання за програмою не пов’язане із отриманням стипендії: змагатися за неї доведеться окремо.
Як обиратиме стипендіатів House of Europe
Представники програми обиратимуть переможців за критеріями: наявність досвіду роботи в кіноіндустрії на фултаймі, проживання в Україні або з 2022 року за кордоном, громадянство України та повноліття. Конкурс триватиме до 18 серпня, а оголосити його результати планують до 17 вересня.
Чому підтримка Netflix важлива
«До вторгнення у нас гарно розвивався кінематограф, ми мали багато якісних фільмів і перемог на фестивалях, – каже Мачух. – Але українська кіноіндустрія на 95% залежала від державних коштів». Дебютні фільми отримували 100% фінансування від Держкіно, інші – 80%.
Українська кіноіндустрія активно розвивалася впродовж останніх 10 років. У 2021-му за підтримки Держкіно вийшла 51 кінострічка на 376,8 млн грн, а у виробництві перебувало ще 108 із загальним бюджетом 1,3 млрд грн. На 2022 рік бюджет на кіно мали збільшити до 1,6 млрд грн, натомість індустрія отримає майже у 14 разів менше – 115,6 млн грн.
До повномасштабного вторгнення девелопмент фільмів, зокрема роботу над сценаріями, фінансував УКФ. Після його початку фонд перерахував 583 млн грн на потреби Збройних сил України, призупинивши грантовий сезон до кінця війни.
Наразі кінопрофесіонали більше зосереджені на завершенні розпочатих проєктів. У цьому допомагають міжнародні ініціативи. Наприклад, фільм Тоні Ноябрьової «Ти мене любиш?» на Каннському кінофестивалі отримав €20 000 на кольорову корекцію в Італії, а фільм Павла Острікова «Ти – космос» – €10 000 на Міжнародному кінофестивалі у Карлових Варах.
Завершити розпочате реально. Більша проблема – запустити нові проєкти. «Будь-яка грантова підтримка девелопменту проєктів зараз дуже важлива, – каже Мачух. – Якщо не завершити фільми, то на кінофестивалях і в кінотеатрах не буде що показувати наступного року. Але якщо не буде нових проєктів, то за два роки українська кіноіндустрія зникне».
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.