Україна вимушено зупинила транзит російської нафти трубопроводом «Дружба». Причина — знеструмлення трубопроводу через російські ракетні обстріли. Угорщини скликала засідання Ради оборони. Хто втратить найбільше, якщо поставки не відновляться?
Держкомпанія «Укртранснафта» 15 листопада припинила транзит російської нафти до Угорщини та Словаччини трубопроводом «Дружба», частина якого була знеструмлена. Це сталося через пошкодження енергетичної інфраструктури внаслідок російських ракетних обстрілів України, каже міністр закордонних справ Угорщини Петер Сійярто. Прем’єр-міністр Угорщини скликав засідання Ради оборони у зв’язку з припиненням постачання російської нафти.
Угорщина та Словаччина залежать від трубопровідних поставок російської нафти і не можуть її швидко замістити, каже директор Центру досліджень енергетики Олександр Харченко. Словаччина імпортує з Росії 74% нафти, Угорщина – 43%.
Forbes звернувся за коментарем до держкомпанії «Укртранснафти», оператора української трубопроводу «Дружба», але на момент публікації відповіді не отримав.
Це не перша зупинка «Дружби». Попередній раз Україна зупинила транзит трубопроводом 4 серпня. Причина: російська «Транснєфть» не внесла передплату за транспортування. Постачання було відновлено протягом декількох днів, після здійснення розрахунку.
Forbes оновив матеріал, який був опублікований 9 серпня. Текст пояснює, чим важливий трубопровід «Дружба» і хто втратить найбільше.
Ціна питання
Близько 90% доходів «Укртранснафти» – це плата за транзит російської нафти, каже директор енергетичних програм Центра Разумкова Володимир Омельченко. Прибуток «Укртранснафти» у 2021 році – 298 млн грн, виторг — 4,8 млрд грн.
«Укртранснафта» прокачує російську нафту за десятирічним контрактом від 2019 року. Україна за 10 років мала отримати $1,5 млрд доходів за транзит, за даними російського «Інтерфаксу». В середньому це $150 млн у рік. Росія за даними Bloomberg заробляє на постачанні нафти через Україну близько $6 млрд на рік.
Експорт нафти та нафтопродуктів у 2021 році приніс Росії третину її експортних доходів – $180 млрд. Майже половину, або $75 млрд, Росія заробила на ринку ЄС, свідчать дані Євростату.
Цього року РФ заробляє на поставках нафти ще більше через зростання світових цін. З початку повномасштабної війни розвʼязаної Росією в Україні, за даними Центру досліджень енергії та чистого повітря (CREA), Євросоюз заплатив за російську нафту та нафтопродукти понад $59 млрд.
Удар по Угорщині
З обсягу, який Росія постачає до ЄС, третина нафти йде трубопроводом «Дружба». Він у Білорусі ділиться на дві гілки: південну – через Україну до Словаччини, Угорщини, Чехії, та північну – до Польщі та Німеччини.
На початку червня ЄС погодив часткове нафтове ембарго проти Росії, яке охопить морські поставки нафти з початку 2023 року. Німеччина та Польща, які отримують російську нафту північною гілкою «Дружби», планують відмовитись від неї до кінця цього року.
Для постачання російської нафти в ЄС з 2023 року залишається тільки українська частина «Дружби». Угорщина та Словаччина наполягали на цьому винятку при узгодженні нафтового ембарго, нагадує Харченко з Центру досліджень енергетики.
Україна у 2021 році прокачала 12,7 млн т російської нафти, свідчать дані держкомпанії «Укртранснафта». Пропускна здатність української частини нафтопроводу – 16,7 млн т нафти на рік; північної гілки – 49,8 млн т. Торік постачання російської нафти через обидві гілки «Дружби» становило 35,9 млн т, за даними російської «Транснєфті».
Якщо зупинка транзиту затягнеться, Угорщині доведеться використовувати свої стратегічні запаси, пише Bloomberg. Угорська нафтогазова компанія MOL, один із найбільших покупців нафти за південним маршрутом «Дружби», має запасів нафти на декілька тижнів. Сійярто розраховує, на відновлення транспортування «ймовірно, протягом короткого часу», оскільки сам трубопровід не уражено.
Як вплине на Україну
Зупинка постачання нафти політично вигідна Росії, каже Омельченко з Центра Разумкова. Росія, за його словами, може тиснути на ЄС, щоб зменшити підтримку України у війні та домогтись помʼякшення санкцій,
Також, зупинка постачання нафти, за його словами, ускладнить імпорт бензину та дизелю зі Словаччини та Угорщини, які забезпечують левову частку поставок для України.
Втім Харченко з Центру досліджень енергетики не прогнозує повернення в Україну дефіциту пального, якщо транзит не відновиться. «Можуть бути невеликі збої, але не критичні, – каже він. – Європейський ринок нафтопродуктів наситився».
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.