Українці стали менше пити. І не тільки через сухий закон
Новий номер Forbes Ukraine: 202 найбільші приватні компанії та 303 ефективних СЕО. Замовляйте та отримуйте два журнали за ціною одного!
«Люди хочуть бути в тверезому стані», – розводить руками львівський ресторатор Андрій Худо. Цим він частково пояснює те, чому в Україні й у закладах його мережі впали продажі алкогольних напоїв.
Це не дуже гарна новина для бізнесу Худо. Він розповідає, що коли людина просто їсть, то витрачає менше, ніж коли споживає їжу з бокалом вина. Останнє впливає на середній чек ресторану, пояснює він, а це вже відбивається на дохідності. В мережі !Fest, що належить Худо, станом на 30 березня 132 ресторани. У довоєнний час алкоголь займав 40% від чеку в ресторанах мережі, зараз – 25%.
Падіння продажів алкоголю підтверджують і спеціалізовані мережі – WineTime і Good Wine. У першої мережі виторг у квітні знизився в два-три рази, залежно від регіону. Друга – минулого місяця заробила лише третину довоєнного обігу. WineTime працює в 14 областях, Good Wine – тільки у Києві.
У квітні в Україні легальні продажі алкоголю впали на 63%, підрахували в аналітичній компанії Pro-Consulting. Минулого року обсяг цього ринку становив 68 млрд грн. За даними Pro-Consulting, найбільше обвалилася реалізація міцного алкоголю: на 75%.
Справа не лише в тверезих настроях споживачів. Серйозно вплинула на продажі алкоголю заборона на реалізацію спиртного. Наприкінці лютого його не можна було продавати взагалі, наприкінці березня почалися послаблення. Спочатку сухий закон скасувалии в центральних областях, потім – у західних.
З 1 квітня заборону скасували й у Києві. Проте, як правило, міцний алкоголь дозволено продавати до 16:00 або, як у Львові, взагалі не можна. А на Чернігівщині сухий закон діє і дотепер. Місцева влада пояснює заборону тим, що не хоче допустити пʼяних провокацій або конфліктів.
У Києві в перший же день скасування заборони продажу спиртного з магазинів розмели український алкоголь, який коштує дешевше, ніж імпортний, каже генеральний директор Nemiroff Юрій Сорочинський. «0,5 літра української горілки в середньому коштує 120 грн, ірландського віскі – 450–500 грн», – порівнює він.
Одне з пояснень: з Києва поїхав середній клас і заможні люди. Подібна ситуація по всій Україні, каже керівник департаменту алкоголю Wine Time Юрій Саченко. У мережі за квітень на 20% зросли продажі горілки, а ігристих вин – навпаки, впали в 4–5 разів, джину, текіли та рому – на третину. Це фестивальний і святковий асортимент. «Ми бачимо, що люди переходять на нижчу цінову категорію», – розповідає Саченко.
Що далі? Ритейлери збираються змінювати асортимент. Саченко з WineTime прогнозує, що протягом трьох-п’яти місяців роздрібні магазини на 20% збільшать обсяги дешевших напоїв. Це – вікно можливостей для виробників українського алкоголю, вважає Худо з !Fest. «Є шанс для українського продукту, який в ціні буде більш конкурентним, ніж італійські вина», – каже ресторатор. І він, і його колега Григорі планують збільшити закупівлю українського спиртного.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.