Війна повертає дефіцит. «Чумак», «Чернігівське», Coca-Cola і Pepsi зникають з полиць супермаркетів. Які продукти ще в зоні ризику
Категорія
Картина дня
Дата

Війна повертає дефіцит. «Чумак», «Чернігівське», Coca-Cola і Pepsi зникають з полиць супермаркетів. Які продукти ще в зоні ризику

«Чумак», «Чернігівське», Coca-Cola, Pepsi, Корона. Дефіцит продуктів через війну

Півтора десятка великих продовольчих підприємств зруйновано, частину – окуповано. Імпорт не задовольняє попит, і продукцію міжнародних брендів витісняють локальні товари. На які відомі марки збережеться дефіцит?

Національний виробник кетчупів та консервації «Чумак», що належить Delta Wilmar, уже два місяці не може доставити свої продукти в українські магазини. Виробничі потужності і склади розташовані в Каховці, яку російські війська окупували в перші дні війни. 

«Чумак» зупинив виробництво 24 лютого. Завод не постраждав від бойових дій, але не працює через те, що не має можливості вивезти з міста свою продукцію. На складах компанії запасів на пів року, але продають їх лише магазинам у Каховці. Продукція «Чумака» в інших містах України вже закінчується, розповів Forbes один із співвласників Delta Wilmar, який попросив не називати його імʼя з міркувань безпеки. 

Не просто купити і продукцію Coca-Cola. «Ми не можемо задовольнити частину потреб, більше ніж на половину скоротили відвантаження», – каже директор з корпоративних зв’язків і сталого розвитку «Кока-кола Беверіджес» Андрій Бублик. Завод Coca-Cola у Великій Димерці неподалік від Броварів постраждав від обстрілів та майже місяць перебував під окупацією росіян. Виробництво на ньому не відновили досі: оцінюють збитки. Щоб забезпечити понад 100 000 торгових точок хоча б основним напоєм компанії, Coca-Cola почала імпортувати з Чехії та Польщі.

З початку війни щонайменше 195 заводів пошкоджено, зруйновано або захоплено, з них 16 підприємств харчової галузі, каже голова Центру досліджень продовольства KSE Олег Нівʼєвський. Загальні збитки від цих руйнувань – майже $10 млрд, за даними проєкту «Росія заплатить».

Що роблять компанії, аби уникнути дефіциту продуктів?

Налагоджують імпорт своїх товарів. Для одного з найбільших виробників пива в Україні AB InBev Efes Україна – це наразі чи не єдина можливість заробляти. Заводи в Чернігові, Миколаєві та Харкові, які варили пиво під марками «Чернігівське», «Рогань», «Янтар», Staropramen, Stella Artois, закриті. Компанія виводить пиво «Чернігівське» на бельгійський ринок. А в Україні розпродає залишки зі складів. «Дефіциту поки що немає, але запаси обмежені», – пояснює в.о. гендиректора Денис Хренов. AB InBev Efes Україна очікує від Нацбанку дозволу на оплату імпорту.

Імпорт з європейських підприємств вже налагодила «дочка» третього за величиною у світі виробника кондитерських виробів Mondelez. В Україні в неї два заводи у місті Тростянець та селі Старі Петрівці під Києвом, які суттєво постраждали від обстрілів та окупації. Втрати через війну в материнській компанії оцінили у $143 млн. 

Відновлення виробництва в Україні важливе для Mondelez. Українські заводи виробляли шоколад «Корона», Milka, печиво Oreo, чіпси «Люкс» та інші бренди, які експортували до 50 країн світу. До війни поставки за кордон давали понад половину доходів «Монделіс Україна».

Ставка на імпорт має свої недоліки. «Ми досі чекаємо вантаж продукції Pepsi з Польщі, який обіцяли ще два тижні тому», – каже топменеджер однієї з великих продуктових мереж. Напої лінійки Pepsi, соки Sandora, чіпси Layʼs та інші бренди виробляли на двох підприємствах на Миколаївщині. Обидва не працюють. В PepsiCo планують збільшити імпорт: попит є. 

Ритейлери не чекають, поки міжнародні FMCG-гіганти налагодять поставки в Україну. Мережа магазинів біля дому «Економ Плюс», замість Pepsi на полиці поставила більше української солодкої води, наприклад виробництва «Бон Буассон», «Арабелла». Шоколадки «Корона» тимчасово замінили продукцією Roshen. «Все, що брендове, зараз проблемне, – каже комерційний директор мережі «Економ Плюс» Емілія Стрілець. – Ми знаходимо їх лише малими партіями». І причина, за її словами, не лише у вимушеній зупинці виробництва – багато великих постачальників перейшли на оплату по факту або передплату. До того ж 39 торговельних точок мережі зі 102 знаходяться в окупації.

Кетчупи та соуси «Чумак» теж поступово замінює продукція конкурентів – брендів «Руна» та «Торчин». Для компаній, яким пощастило з розташуванням виробництва, це шанс наростити виторг та долю ринку. У березні «Руна», яка належить «Луцьк Фудз», перевиконала план продажів на 20%, каже член наглядової ради компанії Олег Ходачук. Завод працює на повну потужність.

Але не виключено, що вцілілі заводи теж стикнуться з дефіцитом томатної пасти. Виробництва одного з найбільших у Європі постачальників пасти компанії «Інагро» розташовані в Херсонській та Миколаївській областях. «Останні партії ми вивозили під обстрілами вантажівками декілька тижнів тому, – каже Ходачук. – Зараз уже не можливо». Компанія імпортує малими партіями томатну пасту з ЄС. 

Як довго на полках супермаркетів не буде продукції з українських заводів транснаціональних компаній? Мета «Кока-кола Беверіджес» та «Монделіс Україна» – відновлення виробництва. Але це не буде швидко. «Процес запуску заводу багатоетапний і залежить від багатьох чинників. Наприклад, тільки тестування води для виробництва – до двох тижнів», – каже Бублик із «Кока-кола Беверіджес».

Матеріали по темі