З Росії у лютому-березні виїхали 50 000–70 000 ІТ-спеціалістів. У квітні, за оцінкою Російської асоціації електронних комунікацій, покинуть ще 70 000–100 000. Частина з них – працівники міжнародних сервісних компаній: EPAM, Luxoft, DataArt. Усі три із місцевим штатом у 13 000 співробітників оголосили про припинення роботи в РФ. Проте Luxoft хоче зберегти роботу частині співробітників через колишнього акціонера. В російському офісі Luxoft сказали, що у статті є «недостовірна» інформація. Материнська компанія Luxoft, DXC Technology, заявила, що інформація про те, що компанія «не виходить з ринку Росії або працює з афілійованою компанією, є хибним».
Новий номер Forbes Ukraine: 202 найбільші приватні компанії та 303 ефективних СЕО. Замовляйте та отримуйте два журнали за ціною одного!
Війна, санкції та вихід із російського ринку міжнародних компаній підштовхнули розробників покинути країну. Загалом у Росії, згідно зі звітом Мінцифри РФ, у 2020 році працювало 761 500 розробників і аналітиків програмного забезпечення. Вони експортували послуг на $5,936 млрд. Ще $6,75 млрд, за розрахунками IDC, в 2020 році займав внутрішний ринок ІТ-послуг. Якщо прогнози Російської асоціації електронних комунікацій справдяться, країну-агресора полишить кожен п’ятий ІТ-фахівець.
Матеріал за одну хвилину
Три глобальні сервісні компанії з офісами в Україні та Росії заявили про вихід із ринку країни-агресора. Співробітники EPAM та DataArt підтвердили згортання бізнесу та релокацію співробітників.
Luxoft також проводить релокацію, проте знайшов свій підхід до російських клієнтів та співробітників, які з ними працювали. Колишній співвласник Luxoft після продажу компанії через майже два роки, у грудні 2020-го, викуповує один із її підрозділів у Росії. На його основі створює нову ІТ-компанію. Ще через рік, коли Luxoft вирішує покинути ринок, – отримує частину співробітників, для яких не змінюються ні проєкти, ні ноутбуки. Тільки керівництво.
Міжнародні сервісні компанії EPAM, Luxoft та DataArt, які мають великі центри розробки і в Україні, і в РФ, заявили про вихід із російського ринку. В Україні в трьох компаніях працює понад 20 000, в РФ – близько 13 000.
У своїх офіційних заявах усі три компанії не пояснювали, що саме чекає російських співробітників у рамках припинення роботи в країні-агресорі. Forbes поспілкувався з розробниками їх російських офісів на умовах анонімності. Співробітники EPAM та DataArt підтвердили згортання роботи.
Їм запропонували релокацію в Туреччину, Грузію, Вірменію, Сербію, Чорногорію чи Казахстан. У EPAM є російські клієнти. Їм пропонують наймати співробітників EPAM, які працювали на їх проєктах.
Наскільки великі бізнеси EPAM та DataArt в Росії
Російський офіс EPAM – третій за кількістю працівників після України та Білорусі. Його 8933 співробітники на кінець 2021 року становили 15,2% глобального штату компанії, свідчать дані квартальної звітності EPAM. Прибуток основної російської юрособи за минулий рік, за даними Spark-Interfax, склав $73,4 млн, що становить 13,7% від глобального.
У російських офісах DataArt працювало 1000 співробітників, розповіла DOU бренд-менеджерка Анна Великоіваненко. Це 17,5% глобального штату. Оцінити частку російського офісу у доходах складніше, оскільки DataArt не публічна компанія. Дві російські юрособи, що напряму належать американській компанії, у 2020 році, за даними Spark-Interfax, отримали $15,5 млн доходів – близько 8,4% від загальних.
Luxoft також пропонує релокацію або перехід на бік клієнта. Проте для російських проєктів компанія знайшла ще один спосіб – розробникам пропонують продовжити роботу на тих самих проєктах, проте перейти в компанію IT_One колишнього власника Luxoft.
Що являє собою російський бізнес Luxoft
На кінець 2021 року у трьох центрах розробки Luxoft у Москві, Санкт-Петербурзі та Омську працювало близько 3000 співробітників. Виторг російської юрособи компанії згідно з даними Spark-Interfax за 2020 рік становив $116,4 млн. Материнська компанія Luxoft, DXC Global, не публікує детілізованої звітності за підрозділами та географіями, тож оцінити частку Luxoft у глобальних доходах неможливо. Основні напрями, над якими працюють розробники в Росії: фінанси, автомотів та діджиталізація бізнесів. Конкретних клієнтів, як і розподіл на міжнародних та локальних, компанія не розкриває.
За останні п’ять років серед державних клієнтів Luxoft: «Почта России», Федеральна податкова служба, дочірня компанія «Ростелекома» – «РТ Лабс», що розробляє портал Держпослуг, банки ВТБ та «Сбербанк». Загальна сума контрактів з ними склала 1,5 млрд рублів. За 2020 рік Luxoft заплатив до російського бюджету $14,85 млн податків, свідчать дані Spark-Interfax.
«Враховуючи масштаб діяльності та присутності DXC у Росії, а також обовʼязок компанії щодо виконання зобовʼязань перед більш ніж 200 клієнтами, ми надамо повний обсяг необхідних послуг, завершуючи поточну діяльність відповідно до всіх юридичних процедур та вимог», – передали заяву материнської компанії на запит Forbes у прес-службі українського офісу Luxoft. Про деталі операцій російського офісу українській прес-службі невідомо.
Як переводять розробників російських клієнтів
Співробітників із російських проєктів та тих, хто не захотів переїжджати, передають компанії IT_One. «Запевняють, що люди продовжать працювати на тих самих проєктах, зміниться тільки керівництво», – розповів один із розробників Luxoft, що не захотів назвати ім’я.
Перехід – добровільний. Рішення потрібно було прийняти до 20-х чисел березня. Працівників звільняють з Luxoft і підписують новий трудовий договір. Робочу техніку їм залишають, тільки скидають до заводських налаштувань. Менеджери IT_One дають нові доступи, описав процес співрозмовник Forbes. На яких саме умовах IT_One отримує співробітників Luxoft і локальні проєкти Luxoft – невідомо. Проте домовитися їм було не складно.
Як пов’язані IT_One та Luxoft
Luxoft заснували в 2000 році в Москві в рамках групи IBS. Засновником і керівником Luxoft був Дмитро Лощинін. Проте IBS та її співзасновники Сергій Мацоцький та Анатолій Карачинський контролювали аутсорсера. На момент продажу Luxoft американській GXC Global в 2019 році співзасновникам IBS належало 83% Luxoft, CEO Дмитру Лощиніну – 5%. Ціна угоди – близько $2 млрд. Майже 20 років троє підприємців працювали разом.
Після угоди шляхи ненадовго розійшлися. Лощинін продовжує працювати в CEO Luxoft під парасолькою DXC Global. Мацоцький пішов з IBS у 2020 році, отримавши частину бізнесу компанії: інтегратора, стартап, що розробляє платформу для роботи з великими данними. Підприємець об’єднав їх у холдинг GS-Invest, який фокусуються на розробках ІТ-рішень для російського ринку, зокрема державних замовників. У липні 2020 року підприємець залучив у новий бізнес $64 млн від «Газпромбанку».
3 грудня 2020 року Мацоцький купує у Luxoft один із російських підзрозділів – «Люксофт Дубна». На кінець грудня 2020 року, за даними Spark-Interfax, у ньому працювало 85 співробітників, а орієнтовна сума угоди, як пізніше сказав Мацоцький, склала близько 1 млрд руб ($13,9 млн).
На початку 2021 року «Luxoft Дубна» переіменовують в IT_One. Коли ж в кінці лютого – на початку березня 2022 року міжнародні ІТ-компанії, зокрема EPAM, DataArt і сам Luxoft заявляють про вихід із російського ринку, IT_One – готовий підставити плече їхнім співробітникам. «Для нас важливо підтримати ІТ-спільноту в цей важкий момент. Якщо ви або команда опинилися в непростій ситуації – ми готові розглянути можливість вашого переходу до IT_One», – написали на офіційній сторінці компанії «ВКонтакті» 5 березня.
Скільки розробників «перейшли» з Luxoft до IT_One? «Повної картини не знаю, але думаю, що мова йде про сотні співробітників. Релокуватися готові не всі, шукати нову роботу – теж», – каже співрозмовник Forbes.
У березні щонайменше п’ятеро розробників Luxoft змінили в LinkedIn місце роботи на IT_One. Соцмережа заблокована в РФ з 2016 року, не всі нею користуються та одразу оновлюють статуси. Forbes намагався зв’язатись з ними, проте четверо не відреагували, а один – відмовився відповідати на запитання. На запит Forbes із проханням пояснити природу відносин між сторонами в російському офісі Luxoft, його материнській компанії DXC Global та IT_One на момент публікації матеріалу не відповіли.
Після виходу матеріалу Єкатерина Гончаренко, голова Employer Branding Luxoft у Росії, на запит Forbes повідомила, що компанія готується до виходу з ринку і продовжить надавати послуги клієнтам, щоб повінстю виконати зобовʼязання до виходу з ринку. Інформацію про перехід співробітників в IT_One вона назвала «недостовірною». На прохання чітко спростувати інформацію про перехід співробітників чи наявність будь-яких домовленностей з IT_One голова глобального маркетингу Luxoft Сергій Карась відповів: «Зараз ми проробляємо різноманітні сценарії виходу з РФ і не можемо їх коментувати, оскільки це може нанести удар як по нашим клієнтам, так і по співробітникам».
Через три дні після публікації матеріалу материнська компанія Luxoft, американська DXC Technology, також відреагувала на публікацію. В компанії заявили, що пишаються рішенням піти з російського ринку, «яке було прийняте, внаслідок нападу на Україну та у відповідь на агресивну політику російського уряду по відношенню до неї». DXC «оперативно виконує план виходу з ринку, діючи відповідно до місцевого законодавства та договірних вимог, а також, дотримуючись внутрішніх етичних норм». Тому в компанії обурені натяками на те, що вихід з Росії здійснюється будь-яким іншим чином, і заперечують подібні твердження.
«Припущення, зроблене у статті Forbes про те, що DXC (або її дочірня компанія Luxoft) не виходить з ринку Росії або працює з афілійованою компанією, є хибним. DXC — публічна компанія, яка пишається своєю культурою та дотриманням етичних норм. Висновок про те, що наш вихід із російського бізнесу відбувається не належним чином, є хибним»
Оновлено, 29.03.2022: додано коментар представників російського офісу Luxoft.
Оновлено, 31.03.2022: додано позицію материнської компанії Luxoft, американської DXC Technology.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.