З Росії десятками тисяч їдуть ІТ-спеціалісти. EPAM, DataArt та Luxoft заявили про закриття офісів. Чи дійсно вони йдуть (Оновлено) /DR
Категорія
Інновації
Дата

З Росії десятками тисяч їдуть ІТ-спеціалісти. EPAM, DataArt та Luxoft заявили про закриття офісів. Чи дійсно вони йдуть (Оновлено)

DR

З Росії у лютому-березні виїхали 50 000–70 000 ІТ-спеціалістів. У квітні, за оцінкою Російської асоціації електронних комунікацій, покинуть ще 70 000–100 000. Частина з них – працівники міжнародних сервісних компаній: EPAM, Luxoft, DataArt. Усі три із місцевим штатом у 13 000 співробітників оголосили про припинення роботи в РФ. Проте Luxoft хоче зберегти роботу частині співробітників через колишнього акціонера. В російському офісі Luxoft сказали, що у статті є «недостовірна» інформація. Материнська компанія Luxoft, DXC Technology, заявила, що інформація про те, що компанія «не виходить з ринку Росії або працює з афілійованою компанією, є хибним».

Як мотивувати команду не збавляти темп у надскладних умовах? Дізнайтесь 25 квітня на форумі «Надлюди» від Forbes. Купуйте квиток за посиланням!

Війна, санкції та вихід із російського ринку міжнародних компаній підштовхнули розробників покинути країну. Загалом у Росії, згідно зі звітом Мінцифри РФ, у 2020 році працювало 761 500 розробників і аналітиків програмного забезпечення. Вони експортували послуг на $5,936 млрд. Ще $6,75 млрд, за розрахунками IDC, в 2020 році займав внутрішний ринок ІТ-послуг. Якщо прогнози Російської асоціації електронних комунікацій справдяться, країну-агресора полишить кожен п’ятий ІТ-фахівець.

Матеріал за одну хвилину

Три глобальні сервісні компанії з офісами в Україні та Росії заявили про вихід із ринку країни-агресора. Співробітники EPAM та DataArt підтвердили згортання бізнесу та релокацію співробітників. 

Luxoft також проводить релокацію, проте знайшов свій підхід до російських клієнтів та співробітників, які з ними працювали. Колишній співвласник Luxoft після продажу компанії через майже два роки, у грудні 2020-го, викуповує один із її підрозділів у Росії. На його основі створює нову ІТ-компанію. Ще через рік, коли Luxoft вирішує покинути ринок, – отримує частину співробітників, для яких не змінюються ні проєкти, ні ноутбуки. Тільки керівництво. 

Міжнародні сервісні компанії EPAM, Luxoft та DataArt, які мають великі центри розробки і в Україні, і в РФ, заявили про вихід із російського ринку. В Україні в трьох компаніях працює понад 20 000, в РФ – близько 13 000. 

У своїх офіційних заявах усі три компанії не пояснювали, що саме чекає російських співробітників у рамках припинення роботи в країні-агресорі. Forbes поспілкувався з розробниками їх російських офісів на умовах анонімності. Співробітники EPAM та DataArt підтвердили згортання роботи. 

Їм запропонували релокацію в Туреччину, Грузію, Вірменію, Сербію, Чорногорію чи Казахстан. У EPAM є російські клієнти. Їм пропонують наймати співробітників EPAM, які працювали на їх проєктах. 

Наскільки великі бізнеси EPAM та DataArt в Росії

Російський офіс EPAM – третій за кількістю працівників після України та Білорусі. Його 8933 співробітники на кінець 2021 року становили 15,2% глобального штату компанії, свідчать дані квартальної звітності EPAM. Прибуток основної російської юрособи за минулий рік, за даними Spark-Interfax, склав $73,4 млн, що становить 13,7% від глобального.   

У російських офісах DataArt працювало 1000 співробітників, розповіла DOU бренд-менеджерка Анна Великоіваненко. Це 17,5% глобального штату. Оцінити частку російського офісу у доходах складніше, оскільки DataArt не публічна компанія. Дві російські юрособи, що напряму належать американській компанії, у 2020 році, за даними Spark-Interfax, отримали $15,5 млн доходів – близько 8,4% від загальних.

Luxoft також пропонує релокацію або перехід на бік клієнта. Проте для російських проєктів компанія знайшла ще один спосіб – розробникам пропонують продовжити роботу на тих самих проєктах, проте перейти в компанію IT_One колишнього власника Luxoft.

Що являє собою російський бізнес Luxoft

На кінець 2021 року у трьох центрах розробки Luxoft у Москві, Санкт-Петербурзі та Омську працювало близько 3000 співробітників. Виторг російської юрособи компанії згідно з даними Spark-Interfax за 2020 рік становив $116,4 млн. Материнська компанія Luxoft, DXC Global, не публікує детілізованої звітності за підрозділами та географіями, тож оцінити частку Luxoft у глобальних доходах неможливо. Основні напрями, над якими працюють розробники в Росії: фінанси, автомотів та діджиталізація бізнесів. Конкретних клієнтів, як і розподіл на міжнародних та локальних, компанія не розкриває.

За останні п’ять років серед державних клієнтів Luxoft: «Почта России», Федеральна податкова служба, дочірня компанія «Ростелекома» – «РТ Лабс», що розробляє портал Держпослуг, банки ВТБ та «Сбербанк». Загальна сума контрактів з ними склала 1,5 млрд рублів. За 2020 рік Luxoft заплатив до російського бюджету $14,85 млн податків, свідчать дані Spark-Interfax.  

«Враховуючи масштаб діяльності та присутності DXC у Росії, а також обовʼязок компанії щодо виконання зобовʼязань перед більш ніж 200 клієнтами, ми надамо повний обсяг необхідних послуг, завершуючи поточну діяльність відповідно до всіх юридичних процедур та вимог», – передали заяву материнської компанії на запит Forbes у прес-службі українського офісу Luxoft. Про деталі операцій російського офісу українській прес-службі невідомо.

Як переводять розробників російських клієнтів

Співробітників із російських проєктів та тих, хто не захотів переїжджати, передають компанії IT_One. «Запевняють, що люди продовжать працювати на тих самих проєктах, зміниться тільки керівництво», – розповів один із розробників Luxoft, що не захотів назвати ім’я. 

Перехід – добровільний. Рішення потрібно було прийняти до 20-х чисел березня. Працівників звільняють з Luxoft і підписують новий трудовий договір. Робочу техніку їм залишають, тільки скидають до заводських налаштувань. Менеджери IT_One дають нові доступи, описав процес співрозмовник Forbes. На яких саме умовах IT_One отримує співробітників Luxoft і локальні проєкти Luxoft – невідомо. Проте домовитися їм було не складно.

Як пов’язані IT_One та Luxoft

Luxoft заснували в 2000 році в Москві в рамках групи IBS. Засновником і керівником Luxoft був Дмитро Лощинін. Проте IBS та її співзасновники Сергій Мацоцький та Анатолій Карачинський контролювали аутсорсера. На момент продажу Luxoft американській GXC Global в 2019 році співзасновникам IBS належало 83% Luxoft, CEO Дмитру Лощиніну – 5%. Ціна угоди – близько $2 млрд. Майже 20 років троє підприємців працювали разом.

Після угоди шляхи ненадовго розійшлися. Лощинін продовжує працювати в CEO Luxoft під парасолькою DXC Global. Мацоцький пішов з IBS у 2020 році, отримавши частину бізнесу компанії: інтегратора, стартап, що розробляє платформу для роботи з великими данними. Підприємець об’єднав їх у холдинг GS-Invest, який фокусуються на розробках ІТ-рішень для російського ринку, зокрема державних замовників. У липні 2020 року підприємець залучив у новий бізнес $64 млн від «Газпромбанку». 

3 грудня 2020 року Мацоцький купує у Luxoft один із російських підзрозділів – «Люксофт Дубна». На кінець грудня 2020 року, за даними Spark-Interfax, у ньому працювало 85 співробітників, а орієнтовна сума угоди, як пізніше сказав Мацоцький, склала близько 1 млрд руб ($13,9 млн). 

На початку 2021 року «Luxoft Дубна» переіменовують в IT_One. Коли ж в кінці лютого – на початку березня 2022 року міжнародні ІТ-компанії, зокрема EPAM, DataArt і сам Luxoft заявляють про вихід із російського ринку, IT_One – готовий підставити плече їхнім співробітникам. «Для нас важливо підтримати ІТ-спільноту в цей важкий момент. Якщо ви або команда опинилися в непростій ситуації – ми готові розглянути можливість вашого переходу до IT_One», – написали на офіційній сторінці компанії «ВКонтакті» 5 березня.

Скільки розробників «перейшли» з Luxoft до IT_One? «Повної картини не знаю, але думаю, що мова йде про сотні співробітників. Релокуватися готові не всі, шукати нову роботу – теж», – каже співрозмовник Forbes. 

У березні щонайменше п’ятеро розробників Luxoft змінили в LinkedIn місце роботи на IT_One. Соцмережа заблокована в РФ з 2016 року, не всі нею користуються та одразу оновлюють статуси. Forbes намагався зв’язатись з ними, проте четверо не відреагували, а один – відмовився відповідати на запитання. На запит Forbes із проханням пояснити природу відносин між сторонами в російському офісі Luxoft, його материнській компанії DXC Global та IT_One на момент публікації матеріалу не відповіли.

Після виходу матеріалу Єкатерина Гончаренко, голова Employer Branding Luxoft у Росії, на запит Forbes повідомила, що компанія готується до виходу з ринку і продовжить надавати послуги клієнтам, щоб повінстю виконати зобовʼязання до виходу з ринку. Інформацію про перехід співробітників в IT_One вона назвала «недостовірною». На прохання чітко спростувати інформацію про перехід співробітників чи наявність будь-яких домовленностей з IT_One голова глобального маркетингу Luxoft Сергій Карась відповів: «Зараз ми проробляємо різноманітні сценарії виходу з РФ і не можемо їх коментувати, оскільки це може нанести удар як по нашим клієнтам, так і по співробітникам».

Через три дні після публікації матеріалу материнська компанія Luxoft, американська DXC Technology, також відреагувала на публікацію. В компанії заявили, що пишаються рішенням піти з російського ринку, «яке було прийняте, внаслідок нападу на Україну та у відповідь на агресивну політику російського уряду по відношенню до неї». DXC «оперативно виконує план виходу з ринку, діючи відповідно до місцевого законодавства та договірних вимог, а також, дотримуючись внутрішніх етичних норм». Тому в компанії обурені натяками на те, що вихід з Росії здійснюється будь-яким іншим чином, і заперечують подібні твердження.

«Припущення, зроблене у статті Forbes про те, що DXC (або її дочірня компанія Luxoft) не виходить з ринку Росії або працює з афілійованою компанією, є хибним. DXC — публічна компанія, яка пишається своєю культурою та дотриманням етичних норм. Висновок про те, що наш вихід із російського бізнесу відбувається не належним чином, є хибним»

Оновлено, 29.03.2022: додано коментар представників російського офісу Luxoft.

Оновлено, 31.03.2022: додано позицію материнської компанії Luxoft, американської DXC Technology.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні