Міжнародний аеропорт Шереметьєво, Росія. /Shutterstock
Категорія
Картина дня
Дата

Зупинка більшості міжнародних рейсів і втрата 80% флоту. Як авіасанкції бʼють по країні-окупанту

3 хв читання

Міжнародний аеропорт Шереметьєво, Росія. Фото Shutterstock

Два найбільші світові виробники літаків Boeing і Airbus запроваджують санкції проти Росії, яка розвʼязала війну в Україні. Російські авіакомпанії спустять на землю понад 750 пасажирських літаків

Один із двох найбільших світових виробників літаків – Boeing – призупиняє постачання запчастин, технічне обслуговування і технічну підтримку для російських авіакомпаній, повідомив 1 березня The Wall Street Journal. Раніше, 28 лютого, Boeing заявив про припинення роботи свого московського навчального центру і тимчасово закрив офіс у Києві.

Аналогічне рішення прийняв і другий найбільший світовий виробник літаків – Airbus. Фірма призупинила техпідтримку російських авіакомпаній і постачання запчастин, а також роботу свого інженерного майданчика в Росії, повідомляє Reuters. Виробники авіадвигунів CFM, GE і Rolls Royce також перекрили доступ до технічної документаціі – без неї неможливо обслуговувати літаки та двигуни. Вони також запровадили глобальну заборону обслуговування в інших країнах, щоб російські літаки не могли літати закордон на технічне обслуговування.

Західні країні посилюють санкції проти РФ після військового вторгнення в Україну. Внаслідок першої хвилі санкцій 37 країн світу закрили свій повітряний простір для російських літаків. Відтак росіянам суттєво обмежили можливості для подорожей до Європи та Америки. Наприклад, якщо 23 лютого рейс «Аерофлоту» Москва-Стамбул (SU2134) тривав 3 години 11 хвилин, то 1 березня – вже 4 години 53 хвилини, тобто майже на дві години довше, свідчать дані авіаційного ресурсу Flightradar24. За даними Forbes, турецька влада також розглядає можливість закриття повітряного простору для російських компаній. Рішення буде прийнято найближчим часом.

Друга хвиля авіасанкцій набагато жорсткіша і торкнеться всієї авіагалузі. Втративши технічну підтримку, російські перевізники мають негайно призупинити експлуатацію літаків виробників Boeing та Airbus. Додають проблем іноземні лізингодавці, які вимагатимуть повернути їхні літаки, – каже директор консалтингової компанії Friendly Avia Support Олександр Ланецький.

777 літаків, які експлуатують російські авіакомпанії, належать іноземним лізингодавцям – це майже 80% всього пасажирського флоту, свідчать дані агенції Cirium, які наводить газета «КоммерсантЪ». «Це означає, що понад три чверті літаків мають покинути Росію вже найближчим часом», – каже колишній голова Державіаслужби Денис Антонюк. Частину рейсів візьмуть на себе літаки «Сухого», «Іллюшина» та «Антонова». Та в деяких сегментах у росіян взагалі не залишиться літаків, наприклад далекомагістральних рейсів, уточнює Денис Антонюк.

Матеріали по темі

Чому лізингодавці зважаться на такий крок? Без стабільного каналу постачання запчастин авіакомпанії не мають права експлуатувати літаки, каже партнер юрфірми «Анте», спеціаліст з авіаційного права Андрій Гук. Адже у перевізників обмежуються можливості ремонту літаків, тобто вони не можуть гарантувати безпеку польотів. Страхові компанії мають або підвищити ціни на свої страхові поліси для російських перевізників, або вилучити РФ із покриття своїх страхових полісів. Це унеможливлює польоти як закордон, так і всередині РФ.

Влада Ірландії вже зобовʼязала ірландських лізингодавців повернути літаки з Росії протягом одного місяця. «На Ірландію припадає 18 із 20 найбільших світових лізингодавців», – підрахував Гук.

Російські авіакомпанії, які мають власні літаки (зокрема іноземного виробництва), зможуть продовжити польоти всередині країни. «Аерофлоту» фізично ніхто не зможе завадити літати з Москви до Магадану або Іркутська на свій страх або ризик, – каже Денис Антонюк. – Однак їм ніхто не зможе надавати офіційну техпідтримку – всі станції техобслуговування та ремонту позбавляться права на ці роботи з літаками Boeing та Airbus».

Деякі російські авіакомпанії зможуть деякий час не повертати літаки, прогнозує Андрій Гук. Тим більше, що в Росії залишився резерв запчастин для літаків. Його вистачить на два-три тижні, пише в Twitter авіаексперт Ян Недвідек. Він розрахований на дрібні оперативні ремонти літаків. Проте на випадок великих поломок треба отримувати запчастини з-за кордону, а це наразі неможливо.

«Імовірно, російські авіакомпанії будуть використовувати наявний складський запас запчастин і нелегальні постачання через треті країни, а також знімати з інших, вже приземлених, літаків. Але це погіршує безпеку польотів», – каже президент МАУ в 2004–2019 роках Юрій Мірошніков. За розрахунками Гука, російські авіаперевізники зможуть літати в такому режимі не більше року.

У зв’язку із санкціями іноземні авіакомпанії призупиняють рейси до Росії, наприклад, Air France, KLM, British Airways, Lufthansa, LOT, Finnair. Відмовників стає дедалі більше – перевізники вирішують припинити польоти до РФ, боячись ризику дефіциту запчастин на випадок поломки літака. «Більшість авіакомпаній не стануть ризикувати», – каже Антонюк.

Чим відповість влада держави-терориста? За даними РБК, що посилається на власні джерела в російському уряді, Мінтранс РФ розглядає сценарій, який передбачає націоналізацію іноземних літаків.

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд
В новому журналі Forbes Ukraine: список NEXT 250 перспективних компаній малого та середнього бізнесу

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні