Не Баффетом єдиним. Чому можна повчитися в Джона Боґла /Getty Images
Категорія
Лідерство
Дата

Не Баффетом єдиним. Чому можна повчитися в Джона Боґла

Getty Images

Як мотивувати команду не збавляти темп у надскладних умовах? Дізнайтесь 25 квітня на форумі «Надлюди» від Forbes. Купуйте квиток за посиланням!

У самому центрі світу фінансових послуг сидить гостре протиріччя. Менеджери інвестиційних фондів (mutual funds) активно вибирають уділи, щоби надбати вкладникові віддачу, вищу за ринкову. У 92% випадків вони цього не осягають, їхні вибори дають віддачі на 1% (або більше) нижче від ринкової.

Ціна їхньої послуги? Традиційно це 1–1,5% від активів вкладника. Отже, коли ринкова віддача дорівнює 10%, вкладник отримує на чисто віддачу 8%. Або й менше. Ці дані виглядають неймовірними, якщо дивитися на них об’єктивно. Але це правда, яка десятки разів перевірена й доведена.

Молодий Джон Боґл заглядав просто у вічі цим фактам і не міг повірити. Як такий стан речей може бути, та ще й у такому великому масштабі? Адже йдеться про сотні мільярдів активів. Боґл дивився на це неухильно, не кліпаючи очима. Чітке, відважне бачення дійсності – одна з неймовірно потужних сил космосу.

Борючись із цим прозрінням, Боґл зрозумів: якщо він хоче служити вкладникові, а не самому собі, розв’язка ясна. Треба створити індекс-фонд, який би віддзеркалював середню віддачу цілого ринку.

Чітке бачення проблеми часто веде до чіткої розв’язки. Боґл розумів, що цей задум потрібно виконати за божевільно низькі кошти і ніколи не забувати, що оперуєте не своїми грішми, а коштами вкладників.

Він так і зробив. Але зробив це у несподіваний спосіб. У 1975-му він створив не акціонерне товариство, а компанію, власниками якої були самі вкладники – кооператив, що називається Vanguard. Вірите чи ні, це все відбувалося у самому центрі світу фінансових акул.

Працівники Vanguard фокусувалися на максимальному зниженні коштів на користь своїх вкладників. Сьогодні ціна послуг Vanguard дорівнює 0,1%.

У сумі що це означало для вкладника?

У традиційних фондах, коли ринок дає 10%, вкладник отримує на руки 8%. За 10 років $10000 зростають на $21600. У Vanguard вкладник одержує на руки 9,9%. За 10 років $10000 збільшуються на $25703. Для малого вкладника це суттево. За 20 років ця різниця буде ще більш разючою.

Коли Боґл розпочинав справу, з нього кпили, його висміювали. Але, якщо ви мислите проти течії, можете все бачити чіткіше. Якщо ви ставите клієнта на перше місце, то можете здійснити чудо.

Перевіримо. Vanguard розпочав свою діяльність 1975 року. Активи в них зростали ось так:

  • 1995 – $56 млрд;
  • 2005 – $992 млрд;
  • 2019 – $5,6 трлн.

Це найкращий результат у фінансовій галузі. Ніхто не створив кращого зросту.

Репутацію найкращого інвестора нашої доби здобув Воррен Баффет, і це цілком заслужено. Інтуїтивно також відчуваємо, що Боґл зробив велетенський внесок.

Чи можливо їх порівняти?

Боґл помер у 2019-му. Його особисте майно складало $80 млн. У Баффета особисте майно – $80 млрд, у 1000 разів більше. Але поставмо інше запитання: хто додав більшу вартість системі та вкладникам?

Як порівняти додану вартість Баффета та Боґла? Баффет створив для своїх вкладників вартість приблизно $500 млрд – це ринкова вартість Berkshire Hathaway (Berkshire не виплачує дивідендів).

У Боґла є три складники.

Через нижчі витрати компанія Vanguard за останніх 10 літ заощадила своїм вкладникам понад $400 млрд.

Зріст капіталу малих інвесторів, що стали інвесторами тільки через модель Vanguard,– понад $600 млрд.

Зниження цін та зростання моделі індекс-фондів і ETF у цілій галузі заощадило іншим вкладникам понад $300 млрд за останніх 10 років.

Дією однієї фірми – Vanguard – Боґл зреформував цілу галузь, знижуючи ціни та додаючи більше віддачі всім вкладникам, а не тільки співвласникам Vanguard. Так, як Tesla у своїй галузі, компанія Vanguard – це модель, що змінює цілу індустрію.

Рівняння Боґл = Баффет, мабуть, занадто приблизне. Точніше, це Боґл = 2 х Баффет, або навіть більше. Ці обчислення стосуються американських фондів. Коли врахувати глобальну перспективу, вартість, додана для всіх вкладників, набагато більша.

Про Баффета пишуть сотні статей щорічно, і це вповні заслужено. Про Боґла пишуть мало. Нам варто цю нерівновагу вирів

няти. Чому? Бо, якщо дивитись на справу системно, Боґл може нас навчити навіть більше, ніж Баффет.

Якщо ви мислите проти течії, можете все бачити чіткіше. Якщо ви ставите клієнта на перше місце, то можете здійснити чудо

Якщо підхід Джона Боґла і його системної доданої вартості зрозуміти вповні, це може мати докорінний вплив на реформи численних галузей. Співзвучність його ідей із засадами Андрея Шептицького – абсолютно разюча:

  • Якісний товар (віддача на рівні ринку).
  • Чесна ціна (0,1%).
  • Кооперація.
  • Будь власником.

Цікаво, чому більше людей ще не пішли слідами Боґла: не адаптували його чітко прозирливого мислення, наполегливого здійснення задумів та глибокоетичних цінностей? Може, тепер якраз найкращий момент починати це робити?

Якщо відповісти на запитання, скільком людям та родинам він допоміг поліпшити фінансовий стан, допоміг заощадити та робити інвестиції з певністю, за низький кошт і з низькими ризиками, кількість нас приголомшить. У Vanguard 30 млн вкладників. Через Vanguard десятки мільйонів родин стали співвласниками американського господарства. У 1980-му 6% родин були вкладниками інвестиційних фондів. Великою мірою завдяки старанням Vanguard вдалося демократизувати інвестування. Сьогодні 46% родин є власниками інвестфондів. Навіть Баффет любить повторювати, що для більшості вкладників найкращий вибір – це інвестувати в індекс-фонд.

Ми винні Джону в 100 разів більше, аніж просто визнання. Ми винні йому також кілька годин нашого зусилля, щоби вивчити його: що він здійснив і як він це зробив; аби зрозуміти дух етичності, який він вніс у світ фінансів. Але більш за все ми маємо перейняти цей дух етичності та прекрасного виконання, чіткого бачення та розумної дії до кожного клаптика бізнесового світу чи будь-якої іншої сфери нашого життя.

Джон Боґл відійшов від нас, коли йому було 90. Він залишив після себе багато добра для людей. Коли б і була премія етичного бізнесу імені Андрея Шептицького, Джон Боґл – in memoriam – був би одним із перших кандидатів.

Код Шептицького: 

  1. Якісний товар.
  2. Чесна ціна.
  3. Чесна платня.
  4. Навчання.
  5. Кооперативи.
  6. Будь власником. 

Опубліковано в сьомому номері журналу Forbes (січень-лютий 2021)

Матеріали по темі
Контриб'ютори співпрацюють із Forbes на позаштатній основі. Їхні тексти відображають особисту точку зору. У вас інша думка? Пишіть нашій редакторці Тетяні Павлушенко – [email protected]

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні