Якщо дивитися вгору на найяскравіші зорі стартап-всесвіту, рідко побачите жінку. Разючий виняток – Джін Лю, президентка DiDi Chuxing. З нею варто познайомитися ближче. Подивіться її відео на YouTube, вивчіть її біографією. Це дасть вам велику користь і надовго.
Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?
Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!
Після 12 років праці в Goldman Sachs (Гонконг, Бейджинг) вона стала президентом DiDi Chuxing. Коли шукати володарів асиметричної моделі, вона одна з перших. Дивлячись на модель Uber, вона вирішила не наслідувати, а різко поширити.
Uber = приватні машини. DiDi = приватні машини + таксі + спільні подорожі + мікроавтобуси + корпораційний транспорт + велосипеди.
Коли масштабно, то масштабно.
Невдача. Є внутрішні невдачі, є й публічні. У 2018-му водій DiDi вбив жінку. Відрух компанії – заслабий, заповільний. За кілька місяців – другий такий випадок.
Цього разу Джін особисто взяла справу в руки. Публічно виступила, висловила вину та каяття. (Це не стиль більшості стартап-зірок.) Що важливіше, прилюдно обіцяла виправити ситуацію і це виконала.
Блискавично впровадила серію змін для охорони пасажирів. Звільнила тисячі невідповідних водіїв. Підвищила вимоги для працівників. Ввела нову технологію й новий відділ послуг безпеки.
PR-рана загоїлась, бренд відбудувався. Розвиток розпочався наново. Найважніше – високий рівень обережності вкоренився в мислення та поведінку компанії.
2х швидкість. Хто хоче вивчити мистецтво швидкості, нехай дві-три години перечитає в інтернеті статті про DiDi. Прикладів безліч. (У DiDi працює інакший годинник, ніж у нас.) Два найбільш випнуті приклади – рік 2015-й та глобальний засяг.
У відповідь на наступ Uber у 2015-му DiDi прискорила оригінальний задум бізнесу та запустила чотири нові масштабні послуги: спільні подорожі, винайм водіїв, корпораційний транспорт, автопослуги для водіїв. Нечуване темпо нововведень.
Після перемоги над Uber у 2015-му DiDi зосередилася над глобалізацією. За чотири роки вона діє у цілому світі: Японія, Австралія, Полуднева Америка, Близький Схід, Росія. Це не враховує союзів DiDi в Індії, Малайзії та Америці (Lyft).
10х ощадність. DiDi шукає нагод у кожному кутику системи. Організує спільні подорожі, щоби заощадити кількість машин та водіїв. Блискавично знаходить найкоротший маршрут, щоби скоротити час подорожі. У спілці з автовиробниками творить новий дизайн машин – специфічно для цілодобового вжитку. Вводить в ужиток електричні машини.
В експериментах із міськими урядами осягає заощадження 20% (оптимізація світлофорів, менше корків), навіть більше. І все це – тільки перші кроки.
Доступ до чужих активів? Наведімо чотири приклади.
- Мільйони машин є власністю водіїв, не DiDi.
- Союзи (Ola, Grab, Lyft), що дають можливість поширити базу даних та швидше виробити технологію оптимізації поїздок.
- Автовиробники співпрацюють, щоби проєктувати машини, краще пристосовані до DiDi-ївської системи, особливо, щоб уможливити більшу кількість пасажирів у машині.
- Союзи з міськими урядами, щоби прискорити спроби – інформація, оптимізація маршрутів, координація світлофорів.
Алгоритми. DiDi – це друга найбільша платформа в Китаї після Alibaba. Щодня додається 2 ТБ даних на підставі 40 млн подорожей (30 млн – машини, 10 млн – велосипеди). DiDi виробила цілу серію алгоритмів, щоб використати цю повінь даних до останньої краплі – задля оптимізації, плянування та передбачення.
Наразі DiDi може передбачити попит на 15 хвилин наперід. Це дає змогу запевнити достачу машин у міру попиту. За кілька місяців DiDi передбачатиме на одну годину вперід. Наступна ціль – передбачати цілу добу наперід. Технологічно – чудо, але Джін Лю вірить (чи знає?), що це можна осягнути. Що це треба осягнути.
Перешкоди прекрасні, бо вони примушують продумати кожну грань проблеми до кінця
Топ 1%. «Неможливі» проблеми приваблюють. Висока технологія приваблює. Суперкорисна мета приваблює. Найкращі прагнуть працювати в DiDi. Половина персоналу – це інженери, аналітики та data scientists. Пересічний вік – 26 років.
Джін Лю не обмежує пошук «топ» таланту Китаєм. Вона відкрила потужні дослідні центри в Mountain View та в Торонто. Готується відкривати такі центри в цілому світі. Вона хоче спорудити «мережу найкращих».
Джін Лю наполегливо приваблює високоталановитих жінок. У DiDi 40% працівників – жінки. У технологічній галузі це нечуване.
Розповідь. У DiDi розповідь – найпростіша. Менше корків. Оптимізація. Заощадити час і подорожнього, і водія. Зменшити занечищення повітря. Одним словом: поліпшення.
Це потужне поліпшення – кожний розуміє та переказує іншим. Не дивно, що потреба на рекламні видатки – мінімальна.
Для Джін Лю ця Одіссея – щойно перший розділ. Вона ініціювала амбітні дослідні проєкти та нові бізнеси: доставка харчів, страхування, автономні машини тощо.
Для Джін нові виклики – це кисень. Вони вимагають чіткого бачення та сталевої настанови – бо будуть перешкоди. Як вона часто каже, перешкоди прекрасні, бо вони примушують продумати кожну грань проблеми до кінця.
Вивчити її стиль, відтворити в собі її внутрішню сталь, її обширне бачення, її рішучість дії – це мікробізнес-школа не тільки для жінок, а для нас усіх.
Бонус-питання. Хто грізніший конкурент Tesla: 20 виробників електричних машин? Чи DiDi Chuxing?
Опубліковано в шостому номері журналу Forbes (грудень 2020)
- Категорія
- Лідерство
- Дата
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.