Джин Лю, президент DiDi Chuxing. /Getty Images
Категорія
Лідерство
Дата

Стиль і сталь. Чому ви обов'язково маєте знати, хто така Джін Лю

3 хв читання

Джин Лю, президент DiDi Chuxing. Фото Getty Images

Якщо дивитися вгору на найяскравіші зорі стартап-всесвіту, рідко побачите жінку. Разючий виняток – Джін Лю, президентка DiDi Chuxing. З нею варто познайомитися ближче. Подивіться її відео на YouTube, вивчіть її біографією. Це дасть вам велику користь і надовго.

Після 12 років праці в Goldman Sachs (Гонконг, Бейджинг) вона стала президентом DiDi Chuxing. Коли шукати володарів асиметричної моделі, вона одна з перших. Дивлячись на модель Uber, вона вирішила не наслідувати, а різко поширити.

Uber = приватні машини. DiDi = приватні машини + таксі + спільні подорожі + мікроавтобуси + корпораційний транспорт + велосипеди.

Коли масштабно, то масштабно.

Невдача. Є внутрішні невдачі, є й публічні. У 2018-му водій DiDi вбив жінку. Відрух компанії – заслабий, заповільний. За кілька місяців – другий такий випадок.

Цього разу Джін особисто взяла справу в руки. Публічно виступила, висловила вину та каяття. (Це не стиль більшості стартап-зірок.) Що важливіше, прилюдно обіцяла виправити ситуацію і це виконала.

Блискавично впровадила серію змін для охорони пасажирів. Звільнила тисячі невідповідних водіїв. Підвищила вимоги для працівників. Ввела нову технологію й новий відділ послуг безпеки.

PR-рана загоїлась, бренд відбудувався. Розвиток розпочався наново. Найважніше – високий рівень обережності вкоренився в мислення та поведінку компанії.

2х швидкість. Хто хоче вивчити мистецтво швидкості, нехай дві-три години перечитає в інтернеті статті про DiDi. Прикладів безліч. (У DiDi працює інакший годинник, ніж у нас.) Два найбільш випнуті приклади – рік 2015-й та глобальний засяг.

У відповідь на наступ Uber у 2015-му DiDi прискорила оригінальний задум бізнесу та запустила чотири нові масштабні послуги: спільні подорожі, винайм водіїв, корпораційний транспорт, автопослуги для водіїв. Нечуване темпо нововведень.

Після перемоги над Uber у 2015-му DiDi зосередилася над глобалізацією. За чотири роки вона діє у цілому світі: Японія, Австралія, Полуднева Америка, Близький Схід, Росія. Це не враховує союзів DiDi в Індії, Малайзії та Америці (Lyft).

10х ощадність. DiDi шукає нагод у кожному кутику системи. Організує спільні подорожі, щоби заощадити кількість машин та водіїв. Блискавично знаходить найкоротший маршрут, щоби скоротити час подорожі. У спілці з автовиробниками творить новий дизайн машин – специфічно для цілодобового вжитку. Вводить в ужиток електричні машини.

В експериментах із міськими урядами осягає заощадження 20% (оптимізація світлофорів, менше корків), навіть більше. І все це – тільки перші кроки.

Доступ до чужих активів? Наведімо чотири приклади.

  1. Мільйони машин є власністю водіїв, не DiDi.
  2. Союзи (Ola, Grab, Lyft), що дають можливість поширити базу даних та швидше виробити технологію оптимізації поїздок.
  3. Автовиробники співпрацюють, щоби проєктувати машини, краще пристосовані до DiDi-ївської системи, особливо, щоб уможливити більшу кількість пасажирів у машині.
  4. Союзи з міськими урядами, щоби прискорити спроби – інформація, оптимізація маршрутів, координація світлофорів.

Алгоритми. DiDi – це друга найбільша платформа в Китаї після Alibaba. Щодня додається 2 ТБ даних на підставі 40 млн подорожей (30 млн – машини, 10 млн – велосипеди). DiDi виробила цілу серію алгоритмів, щоб використати цю повінь даних до останньої краплі – задля оптимізації, плянування та передбачення.

Наразі DiDi може передбачити попит на 15 хвилин наперід. Це дає змогу запевнити достачу машин у міру попиту. За кілька місяців DiDi передбачатиме на одну годину вперід. Наступна ціль – передбачати цілу добу наперід. Технологічно – чудо, але Джін Лю вірить (чи знає?), що це можна осягнути. Що це треба осягнути.

Перешкоди прекрасні, бо вони примушують продумати кожну грань проблеми до кінця

Топ 1%. «Неможливі» проблеми приваблюють. Висока технологія приваблює. Суперкорисна мета приваблює. Найкращі прагнуть працювати в DiDi. Половина персоналу – це інженери, аналітики та data scientists. Пересічний вік – 26 років.

Джін Лю не обмежує пошук «топ» таланту Китаєм. Вона відкрила потужні дослідні центри в Mountain View та в Торонто. Готується відкривати такі центри в цілому світі. Вона хоче спорудити «мережу найкращих».

Джін Лю наполегливо приваблює високоталановитих жінок. У DiDi 40% працівників – жінки. У технологічній галузі це нечуване.

Розповідь. У DiDi розповідь – найпростіша. Менше корків. Оптимізація. Заощадити час і подорожнього, і водія. Зменшити занечищення повітря. Одним словом: поліпшення.

Це потужне поліпшення – кожний розуміє та переказує іншим. Не дивно, що потреба на рекламні видатки – мінімальна.

Для Джін Лю ця Одіссея – щойно перший розділ. Вона ініціювала амбітні дослідні проєкти та нові бізнеси: доставка харчів, страхування, автономні машини тощо.

Для Джін нові виклики – це кисень. Вони вимагають чіткого бачення та сталевої настанови – бо будуть перешкоди. Як вона часто каже, перешкоди прекрасні, бо вони примушують продумати кожну грань проблеми до кінця.

Вивчити її стиль, відтворити в собі її внутрішню сталь, її обширне бачення, її рішучість дії – це мікробізнес-школа не тільки для жінок, а для нас усіх.

Бонус-питання. Хто грізніший конкурент Tesla: 20 виробників електричних машин? Чи DiDi Chuxing?  

Опубліковано в шостому номері журналу Forbes (грудень 2020)

Матеріали по темі
Контриб'ютори співпрацюють із Forbes на позаштатній основі. Їхні тексти відображають особисту точку зору. У вас інша думка? Пишіть нашій редакторці Тетяні Павлушенко – [email protected]

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд