14 складових ДНК, що могли б становити основу коду розвитку нового українського бізнесу, від експерта з консалтингу Адріана Сливоцького. /Getty Images
Категорія
Лідерство
Дата

Код перемоги – 2. Що має бути в ДНК українського підприємця, щоб побудувати здорову економіку. Пояснює Адріан Сливоцький

4 хв читання

14 складових ДНК, що могли б становити основу коду розвитку нового українського бізнесу, від експерта з консалтингу Адріана Сливоцького. Фото Getty Images

Україні необхідна здорова економіка, яку не побудувати без сильного бізнесу. Що має бути в ДНК українського підприємця, щоб упоратись із цим завданням.

Експерт з консалтингу Адріан Сливоцький перелічив 14 складових ДНК, що могли б становити основу коду розвитку нового українського бізнесу. 

Про перші шість він розповів у лютневому номері журналу Forbes. Ось вісім наступних.

Новий номер журналу Forbes Україна

Новий номер журналу Forbes Україна

Цей матеріал – з останнього номера Forbes. Придбати його з безплатним доставленням можна за цим посиланням. У журналі: найкращі роботодавці воєнного часу, 50 лідерок України, дилема необанку Revolut, школа СЕО від Genesis, рекорди ОККО, злет та падіння Айбокс банку, залізна леді ЗСУ та ще понад 10 історій.

7. Країна засновників

Провідний партнер венчурного фонду Sequoia Рулоф Бота, так каже про місію: «Ми шукаємо надзвичайних засновників визначальних компаній». Поможімо йому. Нехай Україна стане першим джерелом надзвичайних засновників.

Як? Кожен талановитий 16-річний українець має думати про можливість стати підприємцем. Може, це навіть повинно стати провідним варіантом для найталановитіших. Українці = підприємці.

Чому так?

Зважте, що таке стартап? Це масштабна проблема + хороше рішення + прекрасна команда. От і все.

Хто б не хотів стати творцем такого корисного мистецтва? Кількість охочої молоді залежить від того, скільки ми про це говоримо із 16-річними. Наскільки ці знання та натхнення входять у їхні думки, в їхню кров, як позитивний вірус, і скільки вони бачать перед собою привабливих прикладів.

Як помножити потенціал зростання кількості та якості засновників у наступних ниточках ДНК?

8. Відмінна освіта

Українська економіка потребує, щоб 200 000 талантів навчалися в найкращих університетах світу у найбільш повчальних економіках: США, Китай, Ізраїль, Канада, Велика Британія, Німеччина, Сінгапур.

Навчання не лише теоретичне, а й активне: робота та стажування в найвимогливіших бізнесах, розвиток особистої мережі кожного закордонного студента до 200–300 ділових звʼязків. Коли це помножити на 200 000 студентів, це сила, це потужний актив для студента та української бізнес-спільноти.

Ця хода не здійсниться без поштовху зі сторони українського бізнесу. Ніколи. Маленький Ukraine Global Scholars (UGS) розвинули цю модель. Вона блискуче працює.

Слово за бізнесом – чи помножить він модель UGC на 1000.

9. Китайська швидкість

У кого немає капіталу, тому потрібна «блискавка». За останні 40 років Китай показав, як швидко можуть рухатися організації навіть великого масштабу. Вивчімо їхній досвід та прикладімо в Україні.

У нас немає капіталу – станемо найшвидшими.

10. Японська якість

Плекаймо якість у товарі, в програмуванні, в послугах, у кожному закутку нашого бізнесу.

Якість – не справа капіталу. Це справа передбачення, вміння думати наперед, маючи образ клієнта перед очима.

Запобігти дефектові на перших стадіях процесу коштує копійки. Виправити в кінці – скарби.

Одне поняття – якість – стало підґрунтям «японського дива» у 60–70-х роках минулого століття. Присвоймо «якість» собі.

Не маємо капіталу – будьмо найякіснішими.

11. Англійська – кисень

Світ учить українську. Допоможімо йому. Але спочатку – вдосконалюймо англійську.

Чесно признати, це виклик, це щоденна боротьба: словниковий запас, вимова, сленг, ідіоми. Але це майже духовне перетворення на інакшу особу, яка має самовпевненість спілкуватися та співпрацювати з усім світом.

Уявімо, український бізнес підносить крихітний стартап ENGing на масштабну організацію, яка уможливлює опанування англійської для 100 000 українців. А відтак через свою мережу помагає 100 000 іноземцям вивчити українську.

Не маємо капіталу – будьмо першою серед європейських країн щодо володіння англійською. Ця місія нездійсненна, але необхідна.

12. Дистрибуція

Часто це сирітка бізнесу. Вкладають 98% енергії в розробку, виробництво, маркетинг, а високоефективне розповсюдження – на останньому місці.

Почнімо з найважливішого – мистецтва. Це духовність, але водночас – бізнес. Особливо під час війни. Бій відбувається у різних площинах: військо, економіка, інформація, мистецтво.

Фільм, книга, композиція, картина – це те саме, що дрон, танк, винищувач, корабель. Коли Забужко писала: «І знову я влізаю в танк» – це не була метафора, це сувора дійсність.

Станьмо майстрами дисциплінованого, ефективного розповсюдження. Сьогодні у виробництві 60 українських фільмів. Хто буде їх бачити, переживати, розуміти? Час створити систему дистрибуції українського кіно не після війни, а зараз.

13. Конкуренція/кооперація

Всіх нас у бізнес-школах вчили конкурувати. Але забули навчити співпрацювати. На рівні фірми, галузі, міста, економіки.

Усі галузі приходять до «моменту співпраці», і всі це роблять запізно, коли дохідність прямує до нуля (газети, авіалінії та інші).

Винятки – поодинокі. Блискучий приклад – SEMATECH – співпраця американських виробників мікропроцесорів. Співпраця, щоб протистояти нищівному наступу японських виробників, підтриманих урядом. Спільна робота врятувала американську галузь.

Шукаймо нагод стратегічної співпраці. Це не що інше, як наше корінне поняття кооперативу і кооперації, тільки в більш масштабному вигляді.

Почнімо з кіно. Уявімо асоціацію виробників та прихильників, яка дбає про дистрибуцію і розголос. Щоб українське кіно дивилися в Америці та Європі. Щоб перемогти у війні «за уми й серця». 

14. Асиметрія

Як діяти відмінно від світових конкурентів? Як бити у слабкість конкурентів? Як знайти можливості, що дають віддачу не 20%, а 20х?

Практичний підхід озвучив один з найвизначніших шахістів і теоретиків шахів в історії Зіґберт Тарраш: «Коли бачите хороший хід, сидіть на руках та шукайте кращого».

Найкоротший шлях опанувати асиметричний підхід. У цьому допоможуть три книги:

  • «Мистецтво війн» Сунь-цзи. Щира подяка Сергієві Лесняку за вчасне видання цієї книги українською мовою: розпродано 75 000 примірників. Вона зробила значний внесок в успіх війська. Стратегія, особливо асиметрична, має значення. Тому кожному з нас потрібно читати Сунь-цзи. Тричі.
  • «The Lean Startup: великий успіх починається з мікроперемог» Еріка Райса. Постійний пошук найкращого варіанту, постійне тестування.
  • «Давид перемагає», моя книга. Це кодекс кмітливих рухів та хитрощів найуспішніших стартапів останніх 20 років. Таємниці відкрито, вони доступні кожному.

Пересічні художники «позичають», художники-майстри – «крадуть», казав видатний Пікассо.

Крадімо. Крадімо всі хитрощі, розроблені нашими бізнес-попередниками. Не маємо капіталу, але маємо «золоте» знання.

У світі є різні капіталізми. Створімо свій, своєрідний різновид капіталізму. Такий, який нам найкраще послужить. І, може, навіть внесе цінні нововведення в бізнесову культуру світу.

Матеріали по темі
Контриб'ютори співпрацюють із Forbes на позаштатній основі. Їхні тексти відображають особисту точку зору. У вас інша думка? Пишіть нашій редакторці Тетяні Павлушенко – [email protected]

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд