Команда корпорації «Біосфера»
Категорія
Лідерство
Дата

Команда, а не колектив. Професіонали роз’їхалися по світу через війну. Як найбільші компанії об’єднують їх попри відстань

4 хв читання

Керівники «Біосфери» тримали контакт із кожним та допомагали вирішувати проблеми індивідуально

Українські компанії накрив шторм невизначеності, та особливо великого удару зазнали команди. Співробітникам складно планувати, професіонали змагаються з новими викликами у фізичному та ментальному здоров’ї. І все це – на відстані сотень кілометрів одне від одного. Як топменеджери та HR зберігають командні дух та співпрацю  

Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?

Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!

На початку вторгнення майже третина працівників фармацевтичної компанії «Дарниця» поїхали з дому в пошуках безпеки. Нині з-за кордону продовжують працювати 30 працівників – 3% колективу. Це типова картина для багатьох українських компаній. У «Біосфері» з різних країн працює 7% колективу, у «Київстарі» – 8%, у MEGOGO – 5%.

Пандемія підготувала українські компанії до ремоуту. На ходу довелося навчатись іншому – швидко вирішувати особисті проблеми колег та говорити про майбутнє бізнесу в тотальній невизначеності. Втім саме це допомогло заспокоїти людей і знайти ресурс ефективності.

Як попри переїзд за кордон командна робота українських компаній залишається злагодженою. Досвід «Дарниці», «Біосфери», «Київстару» та MEGOGO.

У чому проблема

Під час пандемії COVID компанії пропонували людям працювати з офісу два-три дні на тиждень. «Це було націлено на синхронізацію команд, яка зараз стала неможливою», – каже директорка магістерської програми «Управління персоналом та організаційний розвиток» бізнес-школи УКУ Ірина Тимощенко-Петрова.

Після 24 лютого команди живуть у різних часових поясах. Працівники, що виїхали за кордон, мали адаптуватися до нових обставин. Тоді відбувся спад ефективності, констатує Тимощенко-Петрова. Ресурс із вирішення робочих питань спрямовувався на особисте: люди шукали житло, дитсадок для дітей, страхування. 

Одне з ключових завдань, що поставила собі HRD «Біосфери» Вікторія Желдак, – допомогти колегам вирішити психологічні та побутові проблеми, щоб повернути їх до працездатного стану. Керівники «Біосфери» тримали контакт із кожним та допомагали вирішувати проблеми індивідуально. HR-спеціалісти «Київстару» також підтримували команди у всіх питаннях: від побудови маршруту до пояснення законів у різних країнах. 

Людям треба показувати, що вони важливі, їхня робота має вплив на життя й успіхи компанії

Життя в різних країнах ускладнило спілкування. «Має бути домовленість, коли всі виходять на зв’язок», – каже Тимощенко-Петрова. Для MEGOGO дистанційна робота є нормою, розповідає СЕО компанії Володимир Боровик. Команда використовує відеозвʼязок, месенджери, календарі з загальним доступом. Питання управління персоналом вирішили за допомогою хмарної системи HRMS. Завдання працівники теж отримують онлайн: дизайнери в Basecamp, IT-команда – в Jira. 

Команда «Дарниці»

У «Дарниці» з-за кордону продовжують працювати 30 працівників – 3% колективу

Комунікаційні рішення

Найефективнішим рішенням для налагодження роботи в команді Тимощенко-Петрова називає внутрішні комунікації. Компанії погоджуються. У перші дні вторгнення вони створювали координаційні центри, інформаційні довідники, телеграм-чати, які посилювали відчуття єдності колективів.

«Підтримка колег об’єднує команду і знижує рівень стресу, – переконана HRD «Біосфери» Вікторія Желдак. – Це відволікає від негативних думок і дає енергію». У компанії створили телеграм-чат взаємодопомоги. Окремо з’явився інформаційний довідник із контактами для поселення чи дистанційного навчання для дітей.  

Комунікації онлайн допомагали командам відчути себе одним цілим. «Київстар» зробив регулярними прямі лінії з СЕО Олександром Комаровим. У «Дарниці» онлайн-зустрічі команд із топами на початку війни проводили тричі на день. З квітня кількість зустрічей зменшилась до однієї щодня.

Компанія має комунікувати про свої цілі, завдання, досягнення, подяки, каже Тимощенко-Петрова. «Людям треба показувати, що вони важливі, їхня робота має вплив на життя й успіхи компанії», – додає вона.

Якщо команда в конструктивному стані, Тимощенко-Петрова радить залучати її до планування та генерування ідей. «Біосфера» поставила перед собою завдання: бути прибутковими й шукати нові можливості для розвитку. «Наші праця та мета об’єднували команду, давали енергію й упевненість, що ми разом вирішимо складні питання», – пригадує Желдак. Коли цілі людини та компанії перетинаються, з’являється більше енергії для роботи, каже Тимощенко-Петрова. 

Із вторгненням на перший план вийшла прозорість комунікації: стало важливо говорити про ризики чи невтішні новини. «Найгірше, що можна зробити, – промовчати», – каже Тимощенко-Петрова. Вона радить говорити з командою навіть попри невизначеність і відсутність новин. «Тоді люди відчувають, що їм приділяють увагу, і вони не додумають нічого зайвого».  

Працівники «Біосфери» за кордоном зіштовхнулись із почуттям провини. «Цей стан з’їдав ресурси і впливав на зниження ефективності», – пригадує Желдак. Співробітників підтримала команда в Україні. «Коли в нас почались відключення електроенергії, ми казали: це добре, що ви там, бо можете завжди бути на зв’язку», – додає вона.

Команда MEGOGO

Для MEGOGO дистанційна робота є нормою. Команда використовує відеозвʼязок, месенджери, календарі з загальним доступом.

Зберегти традиції

«На початку вторгнення ми не знали, чи зможемо відсвяткувати день народження виробництва», – каже Желдак. Довкола відбувалися трагічні події, але в «Біосфері» вирішили, що свята та зустрічі додають сил, об’єднують і допомагають протистояти страху.

Корпорація відсвяткувала дні народження виробництв, Великдень, День вишиванки та інші свята в укриттях. До них залучали й тих, хто поїхав за кордон: вони брали участь у всіх зумах і конкурсах. «Ми не ділимо наших працівників, до всіх єдиний підхід, – каже Желдак. – Фізично ми не можемо зустрітися, але на Новий рік подарунок зробимо кожному».

«Київстар» також зберігає корпоративні традиції. В компанії 18-й рік поспіль провели конкурс на визнання кращих співробітників «Сузір’я Київстар» та визначили 87 найбільш активних та ефективних працівників 2021 року.  

Плоди командної роботи

Який результат роботи над злагодженою діяльністю команд? У «Дарниці» рівень залученості персоналу зріс на 14 пунктів порівняно з минулорічним результатом.

«Київстар» дослідив роботу працівників під час війни. Результати:

  • 19% співробітників відзначили, що з початку війни їхня робота стала більш ефективною,
  • на 34% покращились комунікація та взаємодія всередині команд, 
  • на 15% покращилась якість виконаних завдань. 

Підтримка працівників у «Біосфері» допомогла відновити ефективну роботу. Корпорація не тільки зберегла працездатність, а й створила нові продукти.

Універсального алгоритму для підтримки злагодженої роботи команд не існує, каже Тимощенко-Петрова. Вона радить звертатися до рефлексії. «Завдання лідера: постійно перевіряти, що заважає рухатися, та прибирати цей фактор, – каже вона. – Варто визначити основні прогалини, тестувати та впроваджувати маленькі зміни, які зможуть це виправити». 

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд