Категорія
Лідерство
Дата

Підприємництво з пелюшок. Як дітей навчати бізнесу

Getty Images

Getty Images

Якщо змалку дитина вмітиме відстоювати свою точку зору, лаконічно висловлювати думки, самотужки працювати над слабкими сторонами, у дорослому житті її шлях до успіху буде значно коротшим. Що робити батькам, щоб навчити дітей цим скілам.

Як пов’язано виховання дітей з бізнес-навичками? Багато хто з дорослих не розуміє, навіщо малечі бізнес-план, SWOT-аналіз, лідерські навички й інші стандартні бізнес-компетенції для підприємців.

Переважну більшість успішних проєктів створюють в командах. Робити прибуткові продукти поодинці практично неможливо. Звісно, можна інвестувати свій талант, сили й час, працюючи без допомоги. Але значно більше дивідендів приносить робота з однодумцями.

Ми, батьки, працюємо тут і зараз, а наші діти працюватимуть в умовах Четвертої промислової революції, в умовах змін і невизначеності, пов’язаних із масовим впровадженням кіберфізичних систем, штучного інтелекту, хмарних технологій тощо. 

Дослідження консалтингової компанії Deloitte вже зараз дають розуміння, якими скілами мають володіти лідери, щоб досягти більшої ефективності як для своєї компанії, так і для себе особисто. Це прагнення до суспільної користі, рішучість, наявність довгострокового бачення у сфері технологій, активний підхід до розвитку персоналу. 

В основі цих компетенцій – лідерство, критичне та дизайн-мислення, емоційний інтелект, стрес-менеджмент. Усе це soft skills, яким і досі не вчать у загальноосвітніх школах та ВНЗ. Однак вони в сучасному світі так само актуальні і часом навіть більш затребувані. 

Якщо змалку дитина вмітиме аргументовано відстоювати свою точку зору, лаконічно висловлювати думки, самотужки аналізувати власні слабкі сторони й робити кроки для їх покращення, у дорослому житті її шлях до успіху буде значно коротшим та супроводжуватиметься більшою кількістю перемог.

Доросле покоління отримало виховання й навчалося в геть іншій реальності. Батькам бажано усвідомити, що розвивати в дитині лідерські якості, творчу складову, навички з тайм-менеджменту, навіть підприємницький хист варто змалку. 

Цьому є багато підтверджень – проєкти випускників Річної підприємницької програми кажуть самі за себе. Чимало випускників стали президентами в своїх школах. Одна учениця створила й успішно продавала школам і ВУЗам річний планер. Інша відкрила майданчик для вигулу домашніх тварин – проєкт, який отримав підтримку на міському рівні. 

Ще один учень із товаришами-партнерами працює на ринку посередницьких послуг у сфері сільгосппродукції та нерухомості. Цей підліток реально заробляє гроші!  

А ще сотні інших, які відкрили свої сильні сторони й позбулися невпевненості та страху. Жоден із них і гадки не мав, що навчання підприємництву назавжди переверне їхнє уявлення про свої можливості. Тепер вони не сумніваються у власних силах і прямують за своїми мріями. 

Знати основи підприємництва потрібно не задля того, аби всі діти стали ілонами масками або марками цукербергами. А заради того, аби дитина розкрила свій потенціал якомога раніше – тоді, коли вона стане підлітком, їй буде зрозуміліше, що її захоплює, до чого є хист, які в неї слабкі та сильні сторони. Ставши дорослою людиною, не боятиметься вчитися чи удосконалювати свій професійний досвід та врешті-решт бути цілісною і щасливою особистістю.

До чого тут підприємництво? За висновками різних досліджень, лише 3–5% людей мають справжній хист до підприємницької діяльності. Але сучасний медіапростір рясніє безліччю історій про геніїв-стартаперів, успішні бізнеси та інвестиційно-привабливі сфери – здається, що всі інші професії та спеціальності геть не потрібні. Якщо 20 років тому всі вчилися на юристів та бухгалтерів, то сьогодні, якщо ти не робиш власний бізнес, ти – лузер.

Але є одне «але».

Поняття «бізнес» і «підприємництво» – це не синоніми. Бізнес – це більше про гроші та способи їх здобування. Підприємництво ж – спосіб вираження власних талантів, спосіб віднайти своє призначення, свою «сродну працю». 

Важливо допомогти дітям та підліткам усвідомити власну комфортну роль у житті. Не всі вони природжені лідери або керівники. Хтось буде набагато ефективнішим у ролі креатора, хтось – у ролі скрупульозного виконувача окреслених завдань. Будь-яка з цих ролей однаково цінна!

Що робити батькам, щоб навчити дітей софт-скілам?

По-перше, придивіться до поведінки дитини, зрозумійте, в яких життєвих ситуаціях вона почувається впевнено, а коли ніяковіє. 

Наприклад, ваш син чи донька в захваті від можливості виступити на шкільному концерті перед публікою, але взагалі не хоче брати участі в класних дебатах. 

Ті скіли, які в дитини пасуть задніх, але вкрай необхідні в повсякденному житті, у тому числі професійному (скажімо, вміння домовлятися, дискутувати, аргументувати власну точку зору) варто «прокачати» до мінімально прийнятного рівня. Але при цьому цілеспрямовано підсилювати безумовні таланти: хист до публічних виступів, жагу до підприємницької діяльності, віртуозні менеджерські задатки. 

Як оцінити рівень володіння софт-скілами? Проаналізувати дві складові: «що знає і вміє» та «як застосовує». 

Наприклад, у дитини можуть бути знання з тайм-менеджменту, але практичного застосування в житті вони не знаходять. Отже, чи має вона ці знання? Так. Чи допомагають вони дитині бути більш ефективною? Навряд. 

Тож треба дивитися на soft skills як на комплекс навичок, що допомагають у вирішенні зовсім різних задач. Те, як дитина проявляє себе під час їх вирішення, як швидко орієнтується в ситуації й реагує на неї, і буде характеризувати розвиток у неї soft skills. 

І не слід забувати, що головне в цьому вимірюванні – не абсолютне значення, а динаміка розвитку конкретної дитини.

Все це дозволить навчити її бути чесною із собою. Кажіть дитині: якщо тобі щось подобається – роби, якщо ні – не імітуй, відмовся, шукай далі, і ти обов’язково знайдеш своє. Таким чином, ви допомагаєте дитині стати сміливою, адже підприємництво – це не зовсім про гроші. Це про бажання і внутрішню силу взяти відповідальність на себе і зробити щось так, як хочеться саме тобі.

Нарешті, ми не робимо з наших дітей підприємців у тому сенсі, як всі звикли їх собі уявляти. Але допомагаємо їм зробити вибір на користь дії. З-поміж варіантів «зробити» чи «не зробити» обирати перший, а не чекати від Всесвіту нагоди.

Матеріали по темі

 

Попередній слайд
Наступний слайд
Новий Forbes вже у продажу

Новий Forbes вже у продажу

Рейтинг зарплат | 15 найкомфортніших банків