Категорія
Картина дня
Дата

Вплив за $10 млн на рік. Порошенко передав свої телеканали журналістам та однопартійцям. Чи допоможе це уникнути статусу олігарха

4 хв читання

Вплив за $10 млн на рік. Порошенко передав свої телеканали журналістам та однопартійцям. Чи допоможе це уникнути статусу олігарха /Shutterstock

Shutterstock

У лютому 2021 року Петро Порошенко став офіційним власником телеканалу «Прямий», а вже у листопаді через закон про деолігархізацію вирішив його продати разом з іншим медіаактивом – «5 каналом». Нові власники: журналісти цих каналів та депутати партії «Європейська солідарність». Чи допоможе експрезиденту такий хід уникнути статусу «олігарх»

Порошенко продав телеканали «Прямий» та «5 канал» новому медіахолдингу «Вільні медіа», не назвавши суму, на виплат. Він оголосив угоду 8 листопада, наступного дня після набрання чинності закону про олігархів. Цей закон вперше юридично визначає статус «олігарх» та призначає низку вимог тим, кому його присвоять. Вплив на медіа – один із критеріїв «олігарха».

Якраз щоб уникнути цього тавра, Порошенко продав два телеканали на виплат. Цей холдинг розташований за тією ж адресою, що і телеканал «Прямий», а серед його співвласників – народні депутати від партії Порошенка «Європейська солідарність» Ірина Геращенко, Вікторія Сюмар, Володимир Арʼєв, Ірина Фріз та пʼять медійників «5 каналу» та «Прямого».

У 10 співвласників по 9% частки у «Вільних медіа». З іншими 10% все складно: половина належить ТОВ «Телеканал Прямий», половина – ТОВ «Телерадіокомпанія НБМ», а їх власник – ті самі «Вільні медіа». Тобто компанія має частку у своїй же юридичній особі.

Частки менше 10% обрані спеціально, щоб ніхто не був змушенним розкривати свої доходи та інформацію про повʼязані компанії, каже медіаюрист Олександр Бурмагін. Відповідно до закону про телебачення та радіомовлення, кінцевий бенефіціарний власник медіа – це той, хто володіє понад 10% компанії. «Так усі ці люди уникли розкриття даних про себе», – каже Бурмагін.

За аналогічною схемою – без кінцевого бенефіціара – працював 112 канал, який повʼязують із Віктором Медведчуком, каже медіаексперт Андрій Соломаха. «Тоді таку форму власності не було затверджено Національною радою з питань телебачення та радіомовлення і канал переоформили на творчий колектив», – каже він. Хоча, за словами Соломахи, і зараз є можливість, що регулятор не схвалить таку форму правління.

Порошенко став першим, хто відреагував на закон про олігархи, назвавши його тиском на медіа з боку президента Володимира Зеленського. В Офісі президента вважають, що, оголосивши про продаж своїх медіа, Порошенко підтвердив статус олігарха. «Якщо говорити відверто, пан Порошенко став першим, хто фактично визнав себе олігархом у розумінні нового закону», — каже Forbes радник Офісу президента Михайло Подоляк.

Двома словами про закон

Закон №5599 називають «антиолігархічним». Його ініціював Зеленський, щоб обмежити вплив великого бізнесу на українські медіа, політику та економіку.

Статус олігарха може отримати людина, яка відповідає трьом із чотирьох критеріїв – має вплив на медіа, займає монопольне становище в будь-якій індустрії, бере участь у політичному житті та володіє активами у 2,2 млрд грн ($84 млн).

Бізнесмени мають півроку, щоб продати свої медіаактиви або інші бізнеси, щоб не отримати статус олігарха. Остаточне рішення про те, хто олігарх, а хто ні, ухвалить Рада нацбезпеки (РНБО) у травні 2022 року

«Олігархи» не зможуть брати участь у приватизації держпідприємств, фінансувати політичну агітацію та мітинги, робити внески до фондів політиків під час виборчого процесу. Вони також повинні будуть подавати майнові декларації, а урядовці будуть звітувати про контакти з ними та їхніми представниками.

Чи стане Порошенко «олігархом»

Порошенко не приховує, що ключовою метою продажу двох телеканалів є спроба уникнути статусу олігарха, під критерії якого він зараз підпадає. Проте закон каже, що бізнесмен має не лише відмовитися від володіння медіаактивами, а й втратити повний вплив над ними. «Це ризиковий момент, – каже Бурмагін. – Тут треба буде довести, що народні депутати від партії Європейська Солідарність не пов’язані з Порошенком».

Порошенко остаточно позбавиться впливу на телеканали «Прямий» та «5 канал», лише якщо у них зʼявиться нове джерело фінансування. «Ірина Геращенко разом із Вікторією Сюмар не вкладатимуть у ці телеканали свої гроші, тим паче цього не буде робити трудовий колектив, який хоче вчасно отримувати свою зарплату», – каже СЕО «24 канали» та медіахолдингу «Люкс» Роман Андрійко.

Радник Офісу президента Подоляк вважає цю угоду непрозорою. За його словами, без грошей Порошенка канали довго не протримаються, а вплив на ЗМІ визначається не лише за кінцевим бенефіціаром, а й за тим, хто фінансує медіа. «Неможливо продати медіа тим, хто не має грошей його купити, – каже Подоляк. – Раджу Порошенку нікого не обманювати хоч раз у житті, бо однаково не вийде, і виконувати закон реально, а не фіктивно».

Продаж двох телеканалів буде достатньо для того, щоб Порошенко втратив статус олігарха, вважає юрист Integrites Олексій Фелів. З погляду закону медіа – це явні активи. «Інші критерії не такі очевидні, – каже він. – Монопольне становище у галузі ще треба довести. А вартість активів – питання оцінки та ринкової конʼюнктури».

Скільки коштують «Прямий» та «5 канал»

Щомісячні операційні витрати на утримання телеканалу «Прямий» – від 12 до 18 млн грн, каже СЕО «24 канали» Андрійко. Соломаха оцінює витрати на щомісячне утримання каналу «Прямий» у $500 000, а «5 каналу» – $350 000. У 2017 році продюсер Олексій Семенов, який запускав «Прямий», говорив «Детектор медіа», що в середньому утримання інформаційного каналу коштує $400 000 до $500 000 на місяць. Семенов відмовився спілкуватися із Forbes.

«5 канал» складається з двох юросіб ТОВ «Телеканал НБМ» та ТОВ «Експрес-інформ». Їхній загальний збиток — 6,6 млн грн, коли виторг складає 28,8 млн грн. Збиток «Прямого» – 218,7 млн грн, а виторг – 47,5 млн грн. Незважаючи на збитковість, «Прямий» коштує дорожче, упевнений Соломаха. Порошенко продав би його не менше, ніж за $20 млн, а за «5 канал» він отримав би близько $15 млн, каже експерт.

Цінності каналам додає ліцензія на телемовлення, яка входить до їхніх активів і камери, студія та інша техніка. «Півроку тому на оновлення студії та техніки на «5 каналі» витратили $500 000, але за технічним оснащенням він однаково поступається «Прямому», – каже Соломаха.

Ще один параметр формування вартості каналів – це рейтинг та присутність у пакеті основних кабельних операторів країни. На потрапляння до мережі Волі або Тріолану в нового каналу може піти більше року. «Якщо канал входить у топ-20, його вартість може підвищитися додатково на кілька мільйонів», – каже Андрій Соломаха. За даними Індустріального телевізійного комітету, у 2020-му «Прямий» був першим серед інформканалів із часткою 1%. 2021-го його обігнав канал Ріната Ахметова «Україна 24» з часткою 2,1%. Серед усіх українських каналів «Прямий» у 2020 році посів 13 місце, а «5 канал» — 22-е.

Forbes оцінює «Прямий» у $5 млн, враховуючи доходи від реклами, частку аудиторії та фінансові показники, а також угоду з продажу інформаційного каналу «Еспресо TV». Наприкінці 2017 року колишній премʼєрміністр Арсеній Яценюк та дружина ексміністра внутрішніх справ Арсенія Авакова за $3,5 млн продали 70% Еспресо TV Івану Жеваго (синові Костянтина Жеваго).

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд