У лютому 2021 року Петро Порошенко став офіційним власником телеканалу «Прямий», а вже у листопаді через закон про деолігархізацію вирішив його продати разом з іншим медіаактивом – «5 каналом». Нові власники: журналісти цих каналів та депутати партії «Європейська солідарність». Чи допоможе експрезиденту такий хід уникнути статусу «олігарх»
За 107 років існування Forbes логотип змінювався 18 разів, але таким авангардним і вільним світ його бачить вперше. В новому числі журналу Forbes Ukraine: сучасне мистецтво, топ-50 благодійних фондів, альтернативна енергетика, 30 до 30. Замовляйте вже зараз!
Порошенко продав телеканали «Прямий» та «5 канал» новому медіахолдингу «Вільні медіа», не назвавши суму, на виплат. Він оголосив угоду 8 листопада, наступного дня після набрання чинності закону про олігархів. Цей закон вперше юридично визначає статус «олігарх» та призначає низку вимог тим, кому його присвоять. Вплив на медіа – один із критеріїв «олігарха».
Якраз щоб уникнути цього тавра, Порошенко продав два телеканали на виплат. Цей холдинг розташований за тією ж адресою, що і телеканал «Прямий», а серед його співвласників – народні депутати від партії Порошенка «Європейська солідарність» Ірина Геращенко, Вікторія Сюмар, Володимир Арʼєв, Ірина Фріз та пʼять медійників «5 каналу» та «Прямого».
У 10 співвласників по 9% частки у «Вільних медіа». З іншими 10% все складно: половина належить ТОВ «Телеканал Прямий», половина – ТОВ «Телерадіокомпанія НБМ», а їх власник – ті самі «Вільні медіа». Тобто компанія має частку у своїй же юридичній особі.
Частки менше 10% обрані спеціально, щоб ніхто не був змушенним розкривати свої доходи та інформацію про повʼязані компанії, каже медіаюрист Олександр Бурмагін. Відповідно до закону про телебачення та радіомовлення, кінцевий бенефіціарний власник медіа – це той, хто володіє понад 10% компанії. «Так усі ці люди уникли розкриття даних про себе», – каже Бурмагін.
За аналогічною схемою – без кінцевого бенефіціара – працював 112 канал, який повʼязують із Віктором Медведчуком, каже медіаексперт Андрій Соломаха. «Тоді таку форму власності не було затверджено Національною радою з питань телебачення та радіомовлення і канал переоформили на творчий колектив», – каже він. Хоча, за словами Соломахи, і зараз є можливість, що регулятор не схвалить таку форму правління.
Порошенко став першим, хто відреагував на закон про олігархи, назвавши його тиском на медіа з боку президента Володимира Зеленського. В Офісі президента вважають, що, оголосивши про продаж своїх медіа, Порошенко підтвердив статус олігарха. «Якщо говорити відверто, пан Порошенко став першим, хто фактично визнав себе олігархом у розумінні нового закону», — каже Forbes радник Офісу президента Михайло Подоляк.
Двома словами про закон
Закон №5599 називають «антиолігархічним». Його ініціював Зеленський, щоб обмежити вплив великого бізнесу на українські медіа, політику та економіку.
Статус олігарха може отримати людина, яка відповідає трьом із чотирьох критеріїв – має вплив на медіа, займає монопольне становище в будь-якій індустрії, бере участь у політичному житті та володіє активами у 2,2 млрд грн ($84 млн).
Бізнесмени мають півроку, щоб продати свої медіаактиви або інші бізнеси, щоб не отримати статус олігарха. Остаточне рішення про те, хто олігарх, а хто ні, ухвалить Рада нацбезпеки (РНБО) у травні 2022 року
«Олігархи» не зможуть брати участь у приватизації держпідприємств, фінансувати політичну агітацію та мітинги, робити внески до фондів політиків під час виборчого процесу. Вони також повинні будуть подавати майнові декларації, а урядовці будуть звітувати про контакти з ними та їхніми представниками.
Чи стане Порошенко «олігархом»
Порошенко не приховує, що ключовою метою продажу двох телеканалів є спроба уникнути статусу олігарха, під критерії якого він зараз підпадає. Проте закон каже, що бізнесмен має не лише відмовитися від володіння медіаактивами, а й втратити повний вплив над ними. «Це ризиковий момент, – каже Бурмагін. – Тут треба буде довести, що народні депутати від партії Європейська Солідарність не пов’язані з Порошенком».
Порошенко остаточно позбавиться впливу на телеканали «Прямий» та «5 канал», лише якщо у них зʼявиться нове джерело фінансування. «Ірина Геращенко разом із Вікторією Сюмар не вкладатимуть у ці телеканали свої гроші, тим паче цього не буде робити трудовий колектив, який хоче вчасно отримувати свою зарплату», – каже СЕО «24 канали» та медіахолдингу «Люкс» Роман Андрійко.
Радник Офісу президента Подоляк вважає цю угоду непрозорою. За його словами, без грошей Порошенка канали довго не протримаються, а вплив на ЗМІ визначається не лише за кінцевим бенефіціаром, а й за тим, хто фінансує медіа. «Неможливо продати медіа тим, хто не має грошей його купити, – каже Подоляк. – Раджу Порошенку нікого не обманювати хоч раз у житті, бо однаково не вийде, і виконувати закон реально, а не фіктивно».
Продаж двох телеканалів буде достатньо для того, щоб Порошенко втратив статус олігарха, вважає юрист Integrites Олексій Фелів. З погляду закону медіа – це явні активи. «Інші критерії не такі очевидні, – каже він. – Монопольне становище у галузі ще треба довести. А вартість активів – питання оцінки та ринкової конʼюнктури».
Скільки коштують «Прямий» та «5 канал»
Щомісячні операційні витрати на утримання телеканалу «Прямий» – від 12 до 18 млн грн, каже СЕО «24 канали» Андрійко. Соломаха оцінює витрати на щомісячне утримання каналу «Прямий» у $500 000, а «5 каналу» – $350 000. У 2017 році продюсер Олексій Семенов, який запускав «Прямий», говорив «Детектор медіа», що в середньому утримання інформаційного каналу коштує $400 000 до $500 000 на місяць. Семенов відмовився спілкуватися із Forbes.
«5 канал» складається з двох юросіб ТОВ «Телеканал НБМ» та ТОВ «Експрес-інформ». Їхній загальний збиток — 6,6 млн грн, коли виторг складає 28,8 млн грн. Збиток «Прямого» – 218,7 млн грн, а виторг – 47,5 млн грн. Незважаючи на збитковість, «Прямий» коштує дорожче, упевнений Соломаха. Порошенко продав би його не менше, ніж за $20 млн, а за «5 канал» він отримав би близько $15 млн, каже експерт.
Цінності каналам додає ліцензія на телемовлення, яка входить до їхніх активів і камери, студія та інша техніка. «Півроку тому на оновлення студії та техніки на «5 каналі» витратили $500 000, але за технічним оснащенням він однаково поступається «Прямому», – каже Соломаха.
Ще один параметр формування вартості каналів – це рейтинг та присутність у пакеті основних кабельних операторів країни. На потрапляння до мережі Волі або Тріолану в нового каналу може піти більше року. «Якщо канал входить у топ-20, його вартість може підвищитися додатково на кілька мільйонів», – каже Андрій Соломаха. За даними Індустріального телевізійного комітету, у 2020-му «Прямий» був першим серед інформканалів із часткою 1%. 2021-го його обігнав канал Ріната Ахметова «Україна 24» з часткою 2,1%. Серед усіх українських каналів «Прямий» у 2020 році посів 13 місце, а «5 канал» — 22-е.
Forbes оцінює «Прямий» у $5 млн, враховуючи доходи від реклами, частку аудиторії та фінансові показники, а також угоду з продажу інформаційного каналу «Еспресо TV». Наприкінці 2017 року колишній премʼєрміністр Арсеній Яценюк та дружина ексміністра внутрішніх справ Арсенія Авакова за $3,5 млн продали 70% Еспресо TV Івану Жеваго (синові Костянтина Жеваго).
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.