Через війну команди українських компаній працюють довше, інтенсивніше та в умовах надзвичайного стресу. Бізнес у відповідь шукає нові системи мотивації та утримання співробітників, щоб ті працювали попри очевидні ризики. Forbes зібрав кейси УЗ, «Київстар», «АрселорМіттал Кривий Ріг», ПриватБанк та інших компаній
Ввечері 24 серпня 2022 року повз невелику станцію Чаплине в Дніпропетровській області проходив потяг. Він прямував із Донеччини до Львову. Росіяни обстріляли станцію ракетами з РСЗВ «Смерч» та С-300. Влучили в приміщення вокзалу та потяг. Загинуло 25 людей.
«Це були палаючі пасажирські вагони», – описує директорка департаменту соцполітики «Укрзалізниці» Ольга Безпалько. Порятунок людей і техніки організувала одна з працівниць УЗ. Вона привезла на велосипеді гальмівні колодки до пожежі та готувала маршрут відправлення поїздів на іншу станцію.
З першого місяця вторгнення в УЗ започаткували нагороду «Залізні герої». Вона має три ранги. Перший отримали близько 35 осіб, які ризикували життям, рятуючи людей або критично важливе майно залізниці. «Залізний герой» першого рангу отримує премію у 100 000 грн. Це чималий приз для працівника залізниці.
За даними профспілки, у лютому 2023 року середня зарплата залізничників становила 12 846 грн на місяць.
Співробітниця УЗ, яка рятувала пасажирів з поїзда у вогні на станції Чаплине, – одна з тих, хто отримав нагороду. Її ім’я не розкривається з міркувань безпеки. Серед інших – спеціалісти, що розбирали колії, аби унеможливити постачання боєприпасів росіянам, провідники евакуаційних потягів, які рятували пасажирів, працівники, які під обстрілами вивозили стратегічне паливо.
«Героїчних випадків багато, – каже Безпалько. – Але війна триває, і детально говорити про них рано». Рік вторгнення змінив робочу рутину українців. Багатьом доводиться працювати в екстремальних умовах та виконувати завдання далеко за межами посадових обов’язків.
Під час облоги Маріуполя не працювала жодна базова станція мобільних операторів. Інженери «Київстара» зібрали нову, використовуючи обладнання, що залишалося в офісі. Її розмістили на четвертому поверсі, антени вивели у вікно, а живлення налагодили від генератора. 19 березня офіс «Київстара» було зруйновано «Градами».
Залишаючи будівлю, інженери не вимкнули станцію. Вона працювала ще три дні на залишках пального. Навіть там, де не лунають постріли, працювати доводиться набагато більше, констатує президент Київської школи економіки (KSE) Тимофій Милованов. Команди працюють довше, інтенсивніше, в умовах надзвичайного стресу.
Як компанії змінюють системи мотивації, щоб не втратити співробітників?
Інвестиції в команду
Під час блекаутів керівники «АрселорМіттал Кривий Ріг» жили на заводах, аби зберігати у робочому стані обладнання вартістю у десятки мільйонів доларів, яке дуже чутливе до дефіциту енергії. «Гігантський завод – не мобільний пристрій, який без електрики може виключитись, а потім працювати, наче нічого не сталося, – цитує генерального директора АМКР Мауро Лонгобардо корпоративна газета «Металург». – Така ситуація неможлива з доменною піччю або коксовими батареями».
Завданням команди було вводити в стан гарячої консервації коксові батареї і виводити їх звідти, призупиняти й повертати до життя доменну піч, підтримувати насосні станції. «Люди протягом днів, діб були на місці і координували цю роботу», – каже директорка департаменту з персоналу АМКР Юлія Заболотна. Лідери з найкращим результатом отримали найвищі рейтинг та бонус під час річної оцінки діяльності.
Премія за надзвичайні зусилля – популярне рішення компаній. У липні 2022-го ПриватБанк почав нагороджувати працівників за видатні вчинки. Нагороди отримало кілька десятків співробітників – кожну окремо визначала комісія.
Ірина Ковальова з харківського відділення «Привату» самостійно відновила роботу у практично оточеному місті. Команда спеціалістів за два місяці розробила технологію відеоаутентифікації для входу в додаток «Приват24» – це допомогло клієнтам, що отримали інвалідність, загубили документи під час евакуації або перебувають на окупованій території.
У 2022-му році АМКР працював на чверть потужності через блокаду чорноморських портів та ускладнену логістику. Дві третини ставки виплачували навіть тим, хто був на простої і не мав роботи. Nestlé теж продовжила платити всім працівникам, хоч не всі з них мають можливість працювати.
Компанії змінювали політику зарплат за двома сценаріями, описує Милованов. «Залишити зарплати як є і, можливо, заморозити бонуси або накласти стелю на зарплати для топперсоналу», – пояснює він. У KSE обрали іншу стратегію: спочатку заморозили зарплати, наприкінці літа прибрали стелю і вже наприкінці року виплатили бонуси.
До вторгнення бонусів у KSE не існувало. «Ми хочемо показати людям, що дбаємо, – каже Милованов. – У нас справді змінилася мотивація: хоч би як контрінтуїтивно це виглядало, ми реагуємо підвищенням зарплати».
Команда KSE отримала 13-ту зарплату, а найнижчі ставки було підвищено. Керівникам додали пропорційні зарплатам бонуси після опитування команди щодо їхніх здобутків.
Після 24 лютого KSE дуже збільшила оберти, каже Милованов. Головний виклик – забезпечити зростання співробітників та їхніх зарплат.
В агрохолдингу ІМС проблеми геть інші. 120 000 га земельного банку компанії – у Полтавській, Сумській та Чернігівській областях. «90% нашого бізнесу були під тимчасовою окупацією», – каже CEO холдингу Алекс Ліссітса.
Коли на початку квітня команда IMC повернулася на деокуповані території, компанія мала величезні залишки зерна з 2021 року. Про виплату бонусів чи дивідендів ніхто не думав. Систему мотивації, засновану на KPI для кожної служби, заморозили. Але в червні Ліссітса планує виплатити бонуси за 2021 рік, які мали би бути нараховані влітку 2022-го.
Як в IMC перевіряють ефективність заохочення? За змінами у складі «золотої п’ятисотки» – пів тисячі людей з основного управлінського складу компанії. За останні п’ять років компанію залишило менше 5% керівників.
«Отже, ми зробили правильну систему мотивацій», – каже Ліссітса. Компанії також фінансують розв’язання працівниками проблем воєнного часу. «Київстар» доплачує 50% окладу спеціалістам, що обслуговують зруйновану ворогом мережу на небезпечних територіях. У ПриватБанку створено фонд «Рука підтримки», що опікується працівниками, яких було поранено, які втратили члена сім’ї або житло. Понад 7000 працівників «Привату» отримали з цього фонду 105 млн грн.
Більше, ніж гроші
«Люди травмовані психологічно, – каже Милованов. – Ми мотивуємо їх м’яко». Що таке «м’яка мотивація» за версією KSE? Розмови, цікаві виклики, кар’єрний розвиток. «Намагаємося як роботодавець бути добрими, наскільки можливо», – додає Милованов.
Значущість нематеріальних винагород зростає з часів COVID. Підбиваючи підсумки цих змін, експерти McKinsey радять топменеджерам будувати довіру та слухати колектив. Лідери мають давати підлеглим слово на таунхолах і сесіях та регулярно й прозоро інформувати про новини компанії.
На початку вторгнення KSE проводила зустрічі щодня, іноді – двічі на день. «Люди панікували, боялися, що не буде роботи, переймалися загальною ситуацією», – згадує Милованов. Близькість лідера дозволяє колегам відчути значущість, переконаний Ліссітса. Він часто спілкується з колегами не у справах, просто щоб зрозуміти, як вони живуть.
«Зараз основна робота керівника – міряти температуру в колективі, – каже Ліссітса. – Всі травмовані. Людям бракує впевненості в майбутньому». Під час консультації з психологом, що з 2014 року працює з потерпілими через війну, Ліссітса почув: у людей виникло багато переживань, пов’язаних із почуттями провини і ненависті до росіян.
Але в Чернігівській та Сумській областях, де зосереджені активи компанії, майже в кожного є родичі в Росії чи Білорусі. Це провокує гнів та конфлікти. «Важливі психологічна підтримка і внутрішнє спілкування, – каже Ліссітса. – Говорити, хай би як складно це було».
Wellbeing Company розробляє інструменти для підтримки добробуту працівників. Один із них – «монети вдячності», які посилюють горизонтальні зв’язки та залученість. Кожен співробітник отримує 100 «монет» на місяць, які може дарувати колегам. Умови дві. Писати, за який вчинок та за яку цінність ця подяка, і не винагороджувати переможця місяця фізичним подарунком, щоб практика не втратила щирість.
У ситуації невпевненості важко переконувати, що все налагодиться
Алекс Лісссітса
Зараз KSE проводить менше зустрічей, натомість комунікує діями. Наприклад, 10 квітня відкрилася відновлена Макарівська амбулаторія, яку рік тому зруйнували окупанти. Вона обслуговуватиме понад 16 000 пацієнтів. Благодійний фонд KSE Foundation відбудував її у партнерстві з МОЗ та обласною військовою адміністрацією.
IMC відновлює освітні програми. Понад 100 співробітників навчаються у Сумському національному аграрному університеті. Стартує програма підвищення кваліфікації для жінок, яка допоможе опанувати нетипові спеціальності – апаратник та оператор елеваторних комплексів.
На червень IMC запланувала чотириденну сесію для топів із психології роботи та управління персоналом під час війни. «У нас приблизно 1500 співробітників, із них 600 навчаються», – резюмує Ліссітса.
Для команди KSE одним із найсильніших мотиваторів є кар’єрне зростання, у процесі якого значно зростає і зарплата – в рази, іноді в десятки разів, вважає Милованов.
Світлана Денисенко починала працювати у KSE у 2016 році асистенткою Милованова. Сьогодні вона директорка фундації. За аудитом, проведеним компанією AC Crowe Ukraine, з початку вторгнення до 30 червня 2022 року KSE Foundation зібрала майже $30 млн. «Нещодавно Світлана провела фандрейзер, на якому зібрали кілька мільйонів доларів, – каже Милованов. – Я взагалі перестав втручатися у фандрейзинг KSE».
Які інструменти допомагають мотивації в компанії працювати в довгу? Ясність місії та кар’єрного шляху, переконаний президент KSE. Місійність та велика ідея допомагають підтримувати команду й Ліссітсі. «У нас що два тижні щось відбувається: то складнощі в роботі «зернового коридору», то обстріли, – каже він. – У ситуації невпевненості важко переконувати, що все налагодиться». Втім, він певен: необхідно терпляче доносити команді, наскільки її робота важлива для країни і спільної перемоги.


Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.