Категорія
Найбагатші
Дата

Мільярдер Чарльз Кох витрачає десятки мільйонів на боротьбу за легалізацію канабісу. Навіщо це йому

Чарльз Кох. Ілюстрація DAFD

Чарльз Кох. Ілюстрація DAFD

Відданий лібертаріанець, відомий тим, що витрачає статки на політичні справи, нині активно підтримує відміну федеральної заборони на марихуану. Ось чому захисники травички в обох партіях кайфують від його підтримки

⚡️Даруємо 700 грн знижки на річну підписку на сайт Forbes. Діє з промокодом 700 до 28.04 Оформлюйте зараз за цим посиланням

Залежно від того, кого ви спитаєте, Чарльза Коха назвуть титаном індустрії, грошовитим сірим кардиналом політики або Марком Аврелієм лібертаріанського руху. Та скоро Кох може стати відомим як мільярдер, який переконав республіканських і демократичних противників легалізувати канабіс на федеральному рівні.

І не тому, що він фанат косячку.

Лише одного разу 85-річний гендиректор Koch Industries спробував марихуану у 80-х, та й то випадково, розповів він. Він полетів на вертольоті покататися на лижах у Британську Колумбію, а після гірських розваг із друзями випивав джин із тоніком за вечерею. На десерт шеф-кухар приніс тарілку брауні. Кох зʼїв одне тістечко і невдовзі відчув «туман у голові». Він не знає, хто додав травичку у тістечко, але каже, що знає багатьох успішних друзів – лікарів, адвокатів та інших спеціалістів, – які пробували канабіс.

І хоч сам Кох не вживає травичку, він публічно заявив про своє давнє переконання: канабіс повинен бути легальним по всій країні. А тому він використовує своє імʼя і майже $25 млн зі свого 45-мільярдного статку на те, щоб вплинути на реформу кримінального судочинства і легалізацію марихуани до кінця 2021 року. Браян Гукс, права рука Коха, каже, що оцінити те, скільки Кох і його мережа однодумців готові витратити, можна за вже витраченими на цю справу грошима. А за останні два роки загальна сума становить $70 млн.

«Це повинно бути особистим вибором кожного, – каже Кох зі свого кабінету у гранітному офісі Koch Industries у Вічиті, Канзас. – Заборона контрпродуктивна. Вона руйнує життя людей, створює конфлікт у суспільстві та гальмує прогрес. Я ніколи не розумів логіки заборони».

У квітні Кохова політична захисна група Americans For Prosperity приєдналася до інших організацій, щоб утворити Cannabis Freedom Alliance («Альянс свободи канабісу»), члени якого вже активували своє лобі у Конгресі, щоб допомогти зняти федеральну заборону на марихуану. Сидячи за столом перед масляним портретом свого покійного батька, який заснував Koch Industries як нафтовидобувну і нафтоочисну компанію у 1940-му, Кох нарешті готовий поговорити про причини підтримки закону про легалізацію травички.

Як затятий лібертаріанець, він вважає заборону канабісу порушенням особистої свободи, а також деструктивною державною політикою, яка тільки погіршує проблему масового увʼязнення в Америці. Він каже, що Сполучені Штати мали б засвоїти урок після «жахіття» із забороною алкогольних напоїв століття тому.

Не лише Кох так думає. Близько 70% американців нині вважають, що канабіс повинен бути легальним. Наразі 18 штатів дозволяють дорослим вживати марихуану, а у 37 штатах дозволена медична марихуана. Це дає індустрію, що минулого року продала законних продуктів із канабісом на понад $17,5 млрд, а до 2030-го очікується, що цей показник зросте до $100 млрд.

Втім, залишається під питанням, чи зможе довгоочікуваний закон про федеральну легалізацію, чорновий варіант якого у липні представили сенатори Чак Шумер, Корі Букер і Рон Вайден, отримати підтримку 10 сенаторів-республіканців і всіх 50 сенаторів-демократів, щоб пройти далі. Шумер сміливо визнає, що поки не має даних, а президент Байден не підтримує легалізацію. Для політиків по обидва боки, які проти канабісу, у Коха два запитання:

– Якщо вам не подобається марихуана або люди, які її вживають, і ви підтримуєте усі ці заборонні закони, наскільки вони ефективні? – питається він, а потім додає: – Наскільки я розумію, марихуана викликає меншу залежність, ніж алкоголь. Чому ж тоді алкоголь законний, а канабіс – ні?

Кох визнає, що сам не знаходиться на передовій боротьби за легалізацію. Браян Гукс, гендиректор Stand Together (яку заснував Кох), колишній генеральний радник Koch Industries Марк Голден та інші зайняті польовими роботами.

«Криміналізація канабісу має величезні негативні наслідки не лише для окремих людей, які застрягли у цій системі, а й загалом для суспільства»,

Чарльз Кох, гендиректор Koch Industries

«Я філософ у цьому питанні», – каже Кох. І філософія у нього проста: заборона створює для держави із понад 2 млн вʼязнів ще більше проблем.

«Криміналізація канабісу має величезні негативні наслідки не лише для окремих людей, які застрягли у цій системі, а й загалом для суспільства, – пояснює він. – Ми хочемо жити у суспільстві, яке дає людині право зрозуміти власний потенціал і приносити користь, а заборонними законами ви обмежуєте це право для мільйонів людей».

За останні кілька десятиліть Кох і його мережа однодумців зібрали та витратили мільярди доларів, третина яких пішла на консервативну державну політику. Кох визнав у своїй останній книжці «Вірити у людей. Приземлені рішення для захмарних проблем» (Believe in People: Bottom-Up Solutions for a Top-Down World), що шкодує про активну підтримку партії. «Лишенько, оце ми налажали! Жах!» – написав він. Тепер, коли йдеться про припинення війни проти наркотиків, він готовий співпрацювати із будь-ким.

У 2015-му, приміром, Кох спрямував свій політичний вплив на захист Велдона Анґелоса, чоловіка з Юти, який відбував 55-річне увʼязнення за продаж травички приблизно на $1000 на початку 2000-х. Коли суддя Анґелоса висловлював свою думку про цю справу, то назвав обовʼязкове мінімальне увʼязнення «несправедливим, жорстоким і навіть ірраціональним». Кох сказав Голдену запустити кампанію на підтримку реформи кримінального судочинства і працювати із президентом Бараком Обамою для того, щоб Анґелоса випустили раніше.

Анґелос пригадує, коли у вʼязниці у Мендоті, Каліфорнія, вперше почув про те, що Кох підтримує його справу.

«Я не знав, хто такі Кохи, – розповідає він. – Я прогулювався із кимось на вулиці, і вони сказали: «Кохи? Ти знаєш, хто такий Чарльз Кох? Якщо він тобі допомагає, то ти тут ненадовго… Ось побачиш, він впливовий».

У 2016-му Анґелосу несподівано скоротили термін після 13 років за ґратами. (А у 2020-му президент Дональд Трамп оголосив про повне помилування Анґелоса.) Минулого літа Анґелос звʼязався із Кохом, щоб дізнатися, чи той хотів би працювати разом для підтримки легалізації марихуани. Так народився Cannabis Freedom Alliance.

У країні, де гіпертрофована відданість партії є характерною рисою політичної картини, ідеологічний інфлюенсер як Кох може стати ключем до ухвалення легалізації.

Тепер, коли Кох висловив свою підтримку канабісу, інші люди, які приховували свої погляди на легалізацію, вийшли з тіні, каже Рендал Меєр, лобіст і член Cannabis Freedom Alliance. Те, що цим займається Кох, «заспокоює людей».

Браян Гукс зі Stand Together пояснює, що їхня стратегія залежить від підтримки у межах політичних кулуарів і за ними. Серед їхніх інструментів – місцеві активісти, лобіювання, створення широких коаліцій, а також використання медіа і реклами.

У червні Amazon оголосив, що він буде лобіювати підтримку легалізації канабісу, а інші компанії, серед яких Altria, Brink’s і Molson Coors, зібрали колегію експертів, щоб запропонувати федеральні закони про марихуану. І ось уже легалізація канабісу не є справою виключно неогіппі, якою займаються організації на кшталт NORML («Національна організація за реформування законів про марихуану»).

«Надто довго політика з приводу наркотиків визначалася як така, що хвилює і торкається лише маргінальних верств населення, – каже Гукс. – Насправді ж, більшість американців уже давно бачить, що система неправильна».

Валері Джарретт, яка була старшою радницею президента Обами, працювала із Голденом над ініціативою зменшити обовʼязковий мінімальний термін увʼязнення для злочинів, що повʼязані із наркотиками, але які не мають ознак насильства.

Закон отримав підтримку 80 сенаторів, але Мітч Макконелл, який на той час був лідером більшості у Сенаті, заблокував йому шлях далі у 2016-му. Два роки по тому за президентства Трампа було прийнято «Закон про перший крок» (First Step Act).

Джарретт каже, що реформування кримінального судочинства не отримало б схвалення без підтримки Коха. «Саме так усе і робиться у Вашингтоні – це означає, що у тебе можуть бути несподівані союзники», – каже вона.

Кох вважає, що легалізація марихуани – це початок кінця федеральної війни проти наркотиків. Сучасний король філософії звертається по мудрість до французького економіста ХІХ ст. «Щоб люди поважали закон, – перефразовує Кох Фредеріка Бастіа, – закони треба створювати з повагою до людей».

Кайфові фінанси. Ці вісім мільярдерів були на передовій революції канабісу завдяки власним марихуановим компаніям, агітації за легалізацію або курінню у прямому ефірі

  • Джефф Безос. У червні, до того, як Безос пішов з посади гендиректора Amazon, компанія оголосила, що почне лобіювати політиків, щоб ті ухвалили федеральну легалізацію канабісу.
  • Ілон Маск. У 2018-му гендиректор Tesla покурив косяк у подкасті Джо Роґана і написав у Twitter, що «розглядає можливість зробити Tesla приватною компанією по $420 за акцію», а також натякнув на марихуанову відпустку.
  • Білл Ґейтс. У 2014-му співзасновник Microsoft розказав, що проголосував за легалізацію травички у рідному штаті Вашингтон.
  • Дастін Московіц. Співзасновник Facebook підтримує легалізацію ще з 2010-го, коли пожертвував $70 000 на провалену ініціативу провести голосування з приводу статусу канабісу у Каліфорнії.
  • Бо Ріглі. Спадкоємець статків, які принесла жувальна гумка, є гендиректором Parallel, канабісової компанії, яка стане публічною через злиття зі SPAC-компанією за оцінки вартості у $1,8 млрд.
  • Sean Parker. Співзасновник Napster і перший президент Facebook пожертвував мільйони на Proposition 64 – ініціативу 2016-го провести голосування у Каліфорнії, яке мало б легалізувати вільне вживання марихуани у штаті.
  • Борис Джордан. Голова Curaleaf, однієї з найбільших канабісових компаній, став першою людиною, яка заробила мільярд на канабісі у 2019-му.  
  • Jay-Z. Бренд висококласної марихуани хіп-хоп-магната, який називається Monogram, за $50 продає преміум-косяки ручної роботи.

 

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні