«Заповніть тишу музикою, щоб розповісти нашу історію. Розкажіть правду про цю війну в своїх соціальних мережах, на телебаченні. Підтримайте нас так, як можете. Але не мовчіть», – сказав у своїй промові під час церемонії вручення Греммі президент Володимир Зеленський. Заклик почули. Відповіддю став годинний благодійний телемарафон Ukraine: Answering the Call, який транслювали в прайм-тайм три американські канали. Як його створили і хто взяв участь
Напередодні Дня незалежності США, 3 липня, прайм-тайм NBC, MSNBC і CNBC присвятили Україні. До жителів США звернулися музиканти та актори світового рівня: Шеріл Кроу, Пол Маккартні, Біллі Айліш, Фіннеас ОʼКоннелл, Хосе Андрес, Джон Батіст, Крістен Белл, Бренді Карлайл, Браян Кокс, Джефф Деніелс, Віра Фарміґа, Ліна Хіді, Аліша Кіз, Симу Лю, Джуліанна Мур, Бред Пейслі, Розі Перез.
NBC офіційно була найпопулярнішою мережею в Америці в 2020–2021 роках. Як стверджують у самій компанії, щомісяця NBCUniversal охоплює 226 млн дорослих – це 93% Америки. У тиждень, на який припадає День незалежності, американці зазвичай найменше дивляться телевізор, порівняно з іншими тижнями року. Але торік серед усіх каналів NBC виграв конкуренцію – у цей період в прайм-тайм його в середньому дивилось 2,9 млн глядачів, писали у Associated Press.
Зірки закликали американців донатити у благодійні фонди, які допомагають Україні: International Rescue Committee, World Central Kitchen та United 24. Поміж зверненнями телеканали транслювали історії українців, які постраждали під час війни. На зйомки в Україні витратили чотири тижні, на весь проєкт загалом – два місяці. Як він з’явився?
Співавтором ідеї став колишній радник президента Зеленського Ігор Новіков, який співпрацює із закордонними ЗМІ ще з часів тої роботи. «Щойно почалась війна, я зателефонував другу з Банкової і запитав, чим можу допомогти, – пригадує Новіков. – Мене попросили заповнити інформаційний вакуум, давати усім інтервʼю та коментарі».
Попит на інформацію був високим: на початку вторгнення Новіков включався у 10-12 ефірів на день, на американських каналах зокрема. Переважно запитували про хід подій у Києві та вибухи. Винятком були ефіри з ведучою двогодинного шоу на NBC та колишньою комунікаційною директоркою Джорджа Буша-молодшого Ніколь Воллес. «Ніколь більше цікавила людська сторона цього досвіду: як це – знаходитись із сім’єю з двома дітьми всередині війни», – згадує Новіков.
Людям сподобалося слухати про події під іншим кутом, тому кількість включень зросла до 3-4 разів на тиждень. Наприкінці березня Новіков та Воллес обговорювали, як іще можна допомогти. «Я ляпнув, що Україні зараз дуже знадобився би Боб Гелдоф – організатор концерту Live Aid на стадіоні «Вемблі», – пригадує Новіков. – Ніколь вхопилася за цю ідею і пішла робити дзвінки, щоб зрозуміти, чи можливо зробити щось схоже».
Перша версія передачі мала завершуватися презентацією благодійного синглу для України, за аналогією з «We Are the World», яку для подолання голоду в Африці виконали 45 найвідоміших артистів США. Сингл написали Майкл Джексон і Лайонел Річі. Він став одним із найбільш продаваних хітів у світі, зібравши понад $75 млн для жителів Африки.
Ідею втілити не вдалося – восьми тижнів виявилося замало, щоб зібрати зірковий склад для синглу. «На жаль, літо – розпал турів. Тому ми розбили проєкт на декілька частин», – пояснює Новіков. Програма Ukraine: Answering the Call стала першою.
Воллес запрошувала зірок взяти участь у проєкті. Спершу вона сумнівалась у своїх силах, але не відмовив ніхто. «Я не знаю нічого про музику та про цей вид телебачення, – розповідала телеведуча у ефірі MSNBC. – Але почала дзвонити колегам, і дивовижним чином усе зійшлось». Зрештою вона стала виконавчим продюсером Ukraine: Answering the Call.
Зі створенням проєкту Воллес допоміг друг і знаменитий виконавець Бред Пейслі. Ведуча їхала з чоловіком у машині, музикант розмовляв із ними по гучному звʼязку. «Наші собаки гавкали, мій син захищав від них свою курятину з фаст-фуду, – розповідала Воллес на MSNBC, сміючись. – Я викрикнула: «Як мені зробити We Are the World?» І Бред, один із найкращих людей у світі, сказав: «Подзвони моєму другу Девіду Вайлду»». Робота над проєктом розпочалась уже в автомобілі.
Керівництво мережі теж підтримало ідею. «Ми зідзвонились із президентом NBC Universal, і він сказав: «Давайте зробимо. Я вам дам час у прайм-тайм, обирайте день»», – розповідає Новіков. Чому обрали День незалежності США? Хотіли підсвітити символізм: зараз ми боремося за нашу незалежність, додає він.
Американську команду організовувала Воллес, українську – Новіков. Телеведуча об’єднала зірок та команду виконавців. Від України у програмі звернувся до американців Володимир Зеленський, а Андрій Єрмак дав інтерв’ю актору та продюсеру Лієву Шрайберу, який став послом фандрейзингової платформи зі збору коштів для України UNITED24.
Спершу програму задумували для того, щоб допомогти Україні фінансово, однак з часом мета змінилася. «Приблизно півтора місяці тому інтерес до війни та до нас почав різко падати, – каже Новіков. – Якщо у перші 2–3 місяці війни мені дзвонили та запрошували на ефіри, то зараз доводиться проситися на шоу».
Чому настільки важливо залишатися на порядку денному пересічних американців? Вони є фундаментом, на якому будується підтримка політичних партнерів, переконаний колишній радник президента. «Війна не закінчилась, і потрібно стояти пліч-о-пліч з нами до самого кінця», – резюмує Новіков.
Як проєкт розвиватиметься далі? Робота над благодійним синглом уже почалась. Хто серед виконавців – поки що таємниця. Третьою частиною проєкту стане ще один телемарафон, присвячений символічній даті уже в Україні, анонсує Новіков. «Ми обирали зірок за принципом поколінь, ставлення до України, їхньою доступністю та активністю на сьогодні, – додає він. – Я думаю, у другій та третій частині проєкту будуть особи, які ще здивують».
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.