Британська дизайнерка Вівʼєн Вествуд померла в Лондоні. У квітні їй виповнилося б 82 роки. За яким спадком та брендом світ пам`ятатиме Вествуд
«Я б хотіла бути останньою людиною на Землі. Цікаво дізнатися, чим усе закінчиться», – казала дизайнерка Вів’єн Вествуд в інтерв’ю журналу The Interview.
Для нинішнього покоління втрата особистості масштабу Вествуд особливо відчутна, каже дизайнер Іван Фролов. Вествуд – з епохи класиків світової моди. Вона створила базу, на якій працюють ті, хто прийшов після. «Хто в нас залишився з тієї ери? – розмірковує Фролов. – Готьє, Армані, Рабан. Це сильне потрясіння».
Вествуд не вдалось стати останньою людиною на Землі – але вона зробила багато для того, щоб її філософія, ідеї та переконання пережили її на десятиліття. «Її життя було агресивним, невблаганним, неймовірним. Повний оригінал. – пише журналіст Девід Бласберг. – Ми сумуватимемо за нею».
Спадок Вествуд
У що вірила британська дизайнерка
Ким була Вів’єн Вествуд? Бунтаркою. Королева панку, яка одягала принцес та міністрів. Дама, що прийшла на прийом до королеви Великої Британії без спідньої білизни. Дизайнерка, що заполонила мінімалістичні подіуми 1990-х кринолінами, шкірою та корсетами.
«Для мене вона була тим дизайнером, з ким я поділяю розуміння, що мода – не тільки про одяг, – каже Фролов. – Це ще й дуже потужний рупор».
Образ Вествуд часто зводять до титулу «королева панку» або чогось подібного. Дарма. Її значення для моди суттєво більше, вважає експертка в сфері моди та стійкого розвитку Тетяна Соловій. «Вона показала, що мода – це політичний коментар, – каже Соловій. – І була чи не першою, хто ставився до моди саме так, і суттєво раніше, ніж «не бути байдужим» стало правилом для модного дизайнера та бізнесу».
Вествуд непокоїли такі питання, як екологічна криза, етика виробництва та соціальна справедливість. Її шоу та життя були платформою для проголошення маніфестів. Соловій згадує ролик для PETA, у якому Вествуд знялась вісім років тому. У відео дизайнерка приймає душ та розповідає про шкідливий вплив індустрії виробництва м’яса на екологію та запаси чистої води.
Останнім часом Вествуд навіть не хотіла зайвий раз говорити про моду. Креативним директором бренду Vivienne Westwood з 2016 року був її чоловік, Андреас Кронталер, і це дозволило дизайнерці присвятити всю свою енергію активізму. «Я знаю, як врятувати світ від зміни клімату, – впевнено казала вона в інтерв’ю GQ у вересні 2021 року. – Я – єдина людина, в якої є план».
Фролов захоплюється актуальністю та свіжістю думок 81-річної Вествуд. «Її маніфести транслюють проблеми реального суспільства, – каже він. – Вона не зупинилась на панках: її панки виросли, вони розвиваються та змінюються разом зі світом».
Занурившись у захист природи, Вествуд, втім, не перекреслила для себе моду цілком. Але ця індустрія – другий найбільший забруднювач навколишнього середовища. Як вона виплутувалась із етичної дилеми? Робила ставку на кутюр та крафтові мистецтва на противагу «швидкій» моді.
Вествуд ніби випереджала індустрію мінімум на п’ять років, каже Соловій. Нині ідеї етичного виробництва вже не нові та навіть мають маркетингові переваги. «Але в 2010 році, коли вона зробила колекцію в партнерстві з організацією, що відстоює права працівників текстильної індустрії в Африці, та знялась в кампейні на фоні звалища, це було провокаційним та комерційно ризикованим жестом», – додає вона.
Все це не було жестом для Вествуд – вона вірила в ідею. Подруга Фролова очолювала відділ продажів в американському офісі бренду, тож дизайнер багато спілкувався зі співробітниками Вествуд. «Нещодавно ми були на презентації в Парижі, – розповідає він. – Я познайомився зі всією командою, але Вів’єн, на жаль, на заході не було».
Натомість була присутня її філософія. Подавали тільки екологічно приготовану вегетаріанську їжу – це важливий принцип для дизайнерки. Команда Вествуд розповіла Фролову, що по її офісу завжди розкидано багато чайних пакетиків, які дизайнерка використовувала по декілька разів. «Не дай бог було викинути пакетик, якщо вона не заварила його достатню кількість разів, – сміється Фролов. – Це дрібничка, яка показує: вона вірила в те, за що виступала».
Стиль та естетика
Кар‘єра Вів‘єн Вествуд чудово ілюструє сутність британської моди, каже фешн-експертка Марія Халізєва. В цій естетичній школі співіснують неповага до авторитетів та водночас преклоніння перед ними. «Театральність, контроверсійні теми та пристрасть до препарування історичного костюму характерні для майже всіх острівних зірок – від Джона Гальяно та Александра Маккуіна до Сімон Роша і Річарда Квіна», – каже Халізєва.
Панк, чиєю матір‘ю вважають Вествуд, був органічним явищем у низці контркультурних феноменів британського соціуму з перших декад ХХ сторіччя, описує фешн-експертка. Панки підхопили анархічний дух субкультури teddy boys, а Вествуд ввела до своєї стилістичної абетки їхню любов до едвардіанського костюму, елегантних твідів і шотландки.
Знаковим предметом гардеробу роботи Вествуд Іван Фролов називає корсети. Його бренд FROLOV також відомий саме корсетами – його естетика будується на невимушеній провокації. «Сукні на базі корсетів з драпіруваннями – розірвані, розібрані сукні, в яких бачиш характер Вествуд, але при цьому вони влучно та красиво виглядають на офіційних заходах», – додає Фролов.
«Її знаковий стиль – теж протест, – каже Соловій. – Це відкидання і переосмислення кліше і атрибутів, чи то деталі придворного плаття, як-от корсети, накладні груди під светром в чоловічій колекції або субкультурних образах».
Культові для бренду теми сформувались ще у 1980-х, коли у Вествуд не було нічого: ані ательє, ані бюджетів, каже Халізєва. Але вже у 1990-х вона мала власний бренд, партнерства на виготовлення парфумів, галантереї та «демократичні» лінійки Red Label та Anglomania. Такі здебільшого і приносять дохід модним домам, додає експертка.
«Її доробок прописаний у підручниках та музеях – новим прочитанням корсету і криноліну, винесенням спідньої білизни на поверхню, деконструкцією традиційного чоловічого вбрання, – резюмує Халізєва. – Бунт добре продається. На легенді Вів’єн Вествуд та її яскравих ідеях бренд (за умови грамотного менеджменту) матиме стабільний cash flow і за відсутності засновниці».
Як Вествуд монетизувала геніальність
У юності Вествуд відвідувала курси моди та ювелірної справи у Школі мистецтв Гарроу та Вестмінстерському університеті. Однак навчалась лише семестр. «Я не знала, як така дівчина з робітничого класу, як я, могла б заробляти на життя у світі мистецтва», – йдеться про вже тоді відому дизайнерку в книзі Sex Pistols: The Pride of Punk. ЇЇ батько був шевцем, а мати працювала на бавовняній фабриці.
Нині на сайті бренду Vivienne Westwood вказані адреси 97 фізичних магазинів у Великій Британії, Франції, Італії, Китаї, Південній Кореї, Тайвані, Таїланді та США.
Історія бізнесу почалась у 1971-му із невеликого бутика під назвою Let it Rock, який до 1974 року був перейменований на Sex. Вествуд відкрила його зі своїм партнером, панк-рок-музикантом Малкольмом Маклареном.
Скільки заробляє Vivienne Westwood Ltd 50 років потому? У ковідний 2020 рік оборот бізнесу впав лише на 9% до 42,13 млн фунтів стерлінгів. Його валовий дохід становив 2,32 млн фунтів стерлінгів. Чистий прибуток компанії того року навіть зріс із минулорічних 1,83 млн фунтів стерлінгів до 2,88 млн фунтів стерлінгів, передає Fashion Network.
Тоді продажі в фізичних магазинах Vivienne Westwood впали на на 46,61% порівняно з 2019 роком. Але онлайн-продажі компанії зросли на 111%. Завдяки цьому загальний обсяг роздрібних продажів впав лише на 3,52% порівняно з минулим роком.
Вествуд відома весільними сукнями. У американських дистриб’юторів ціни на них коливаються від $5000 до $11 000. Весільну сукню Vivienne Westwood вдягнула героїня серіалу «Секс у великому місті» Керрі Бредшоу, коли вперше виходила заміж за Містера Біга. У 2010-му її ціна складала $9875.
Найдорожчою річчю дизайну Вествуд став капелюх, який американський співак Вільям Фаррелл одягнув на червону доріжку Греммі. Аксесуар продали на eBay за $44 100. Оригінальна ціна – $180. Капелюх придбала мережа закладів швидкого харчування Arbyʼs, оскільки він дуже нагадує логотип їхнього бренду. Гроші пішли до благодійної організації From One Hand to Other, яка допомагає дітям навчатися за допомогою технологій і мистецтва.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.