PinchukArtCentre Prize – національна премія для українських художників віком до 35 років – усьоме оголосила переможців. Головний приз 370 000 грн отримала робота про утопічне життя, ще три митці отримали спеціальні нагороди по 60 000 грн. Яких художників нагородили і про що говорять їхні роботи
З початком вторгнення художниця та режисерка з Мелітополя Дана Кавеліна хотіла відмовитись від мистецької практики. «Мистецтво мені здалося надлишком світу, – розповідала Кавеліна на ютуб-каналі PinchukArtCentre. – Мені здавалося, коли немає найнеобхіднішого, цьому надлишку немає місця». Але вона виявила унікальну річ, яку можна зробити лише на полі мистецтва, – уявити утопію.
25 квітня її відео про утопічний світ майбутнього «Не може бути такого, щоб нічого не можна було повернути» отримало головну нагороду 7-ї Премії PinchukArtCentre – 370 000 грн. Робота автоматично увійшла до списку номінантів міжнародної премії Future Generation Art Prize 2023, головний приз якої складає $100 000. Крім цього, відео Кавеліної презентують на Венеційській бієнале.
Робота Кавеліної – частина представленої в PinchukArtCentre виставки «Об’єднані». Над нею з грудня 2021-го працювали 18 художників-номінантів 7-ї Премії PinchukArtCentre та дві кураторки – Ксенія Малих і Олександра Погребняк.
Крім головної премії, номінанти конкурували за дві спеціальні премії по 90 000 грн. Проте приз розділили між трьома митцями. Ніколай Карабінович, Антон Саєнко, Катерина Лисовенко отримали по 60 000 грн. Кожному лауреату PinchukArtCentre запропонує підтримку художнього розвитку – з виготовленням витвору мистецтва або наданням резиденції.
Цього року журі хотіло нагородити всіх, казав артдиректор PinchukArtCentre Бйорн Гельдхоф на церемонії нагородження. Вкладені енергія та зусилля художників вразили міжнародних суддів. Тож вони вирішили нагородити якомога більше митців, а словесно відзначити зі сцени кожного.
До складу журі премії увійшли: артдиректор PinchukArtCentre Бйорн Гельдхоф, українська художниця, письменниця та фотографка Євгенія Бєлорусець, кураторка Французького павільйону 58-ї Венеційської бієнале Марта Кірценбаум та директор M KHA Барт де Баре. Останній – співкуратор виставки «Коли віра зрушує гори» – першої відкритої під час вторгнення експозиції в PinchukArtCentre.
Журі рекомендувало організаторам Премії PinchukArtCentre включити до списку номінантів міжнародної премії Future Generation Art Prize 2023 не лише роботу Кавеліної, а й трьох інших лауреатів премії.
Приз глядацьких симпатій і 37 000 грн отримав Михайло Алексеєнко.
Виставка з роботами 18 художників працюватиме до 30 квітня 2023 року.
Про що розповідають роботи переможців
«Не може бути такого, щоб нічого не можна було повернути»
Дана Кавеліна
Грошовий приз: 370 000 грн
У найтемніші часи дуже важливо уявляти утопії, переконана Кавеліна. Мисткиня створила науково-фантастичний фільм про утопічне майбутнє. Замість товарно-грошових відносин і примусової праці вони досліджують минуле та намагаються зрозуміти, чому раніше відбувалися акти насильства. Зрештою вони воскрешають усіх загиблих під час російсько-української війни.
«Найважливіший у фільмі момент для мене – це воскресіння мертвих, – каже художниця. – Я щиро думаю, що це можливо і що, мабуть, нам доведеться за це боротися».
«Тут і там. Концерт для органу, струнних і литаврів»
Ніколай Карабінович
Грошовий приз: 60 000 грн
Посеред пустелі сидить жінка. Вона наче репетирує щось на уявному фортепіано, але попри бажання почути звук інструмента чути лише гудіння вітру.
На відео – мама художника «грає» на уявному органі «Концерт для органа, литавр і струнних» Франсіса Пулена. Так Карабінович показує трагедію людей в еміграції – їх голоси залишаються непоміченими через нібито незначущість у порівнянні з жахіттями війни.
«Краєобраз»
Антон Саєнко
Грошовий приз: 60 000 грн
Білий простір із прямокутним отвором у стіні. У ньому – темрява іншої кімнати. Звідти ж чути звуки фортепіано та як хтось наспівує вірш репресованого радянською владою українського поета Василя Стуса: «Нехай горить трава по осені…».
«Це новий пейзаж Саєнка, – казала співкураторка виставки Ксенія Малих на її відкритті. – Ми не знаємо, чи є там автор, хто зараз грає, і у віршованій формі дає нам вхід до пейзажу». Сам Саєнко вважає, що пейзаж створити неможливо. Спроби приборкати природу завершуються однаково: постать митця зазнає поразки, зливається з довкіллям і стає частиною пейзажу, йдеться в описі роботи.
«Я неможлив_а без тебе»
Катерина Лисовенко
Грошовий приз: 60 000 грн
У триптиху Лисовенко використовує образи трьох міфологічних персонажів: Медузи Горгони, Мінотавра та Кентавра. Антагоністів тут об’єднує одне – вони борються, бо захищають своїх близьких.
Навпроти картин – стілець із написом на сидінні: «Місце героя завжди вільне й завжди порожнє». «Художниця залишає місце для героя чи героїні, яких кожен тут визначає самостійно», – казала на відкритті виставки її кураторка Олександра Погребняк.
«Уламки»
Михайло Алексеєнко
Грошовий приз: 37 000 грн
Досить велика зала, посеред якої стоїть чарка. Вона розбилась, але її склеїли з уламків кришталю. На стіні – відео, де митець повертає крихітним частинкам вигляд майже цілісного виробу. Алексеєнко знайшов розбиту чарку в Бучі та спробував її реставрувати. Коли останній шматок кришталю приєднується до склеєних частин чарки, екран гасне. Відео починається знову.
«Уламки» – спроба Алексеєнка задокументувати злочини росіян у деокупованих районах Київщини. Художник знімав наслідки окупації та спостерігав, як місцеві наводять у домівках порядок, попри те що деякі будинки були суттєво пошкоджені.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.