Прослухати матеріал
Прослухати матеріал
06:03 хвилин
Благодійний фонд «Корпорація монстрів» 5 жовтня перестав приймати нові запити на допомогу. Організація входить у тридцятку найбільших фондів України і в п’ятірку – за мілітарним напрямом. Чому фонду довелося припинити збір заявок і яке в нього майбутнє?
Купуйте річну передплату на шість журналів Forbes Ukraine за ціною чотирьох номерів. Якщо ви цінуєте якість, глибину та силу реального досвіду, ця передплата саме для вас.
Один із найбільших українських мілітарних фондів, «Корпорація монстрів», з 5 жовтня перестав приймати нові запити на допомогу, повідомила директорка фонду Катерина Ножевнікова. «Заявок, на які не можемо відповісти, критична кількість», – написала вона.
Щоб закрити важливі термінові запити, фонду потрібно зібрати 10 млн грн. Загальна потреба – вп’ятеро більша, розповіла Ножевнікова Forbes Ukraine. «Немає сил казати хлопцям: вибачте, я не можу», – говорить директорка.

- Категорія
- Рейтинги
- Дата
Фандрейзити в Україні стає складніше: вчорашні благодійники мобілізуються, а бізнеси несуть втрати через війну в країні, зазначає директорка департаменту розвитку та партнерств фонду «Повернись живим» Олександра Гайворонська.
Ринок благодійності розширився і став більш професійним, додає вона. «Залучення грошей потребує не лише хорошої репутації, а й досвідчених команд і стратегічного підходу до роботи», – каже Гайворонська.
Чому «Корпорація монстрів» опинилася в кризі та що робитиме далі?
«Війна – це чорна діра». Чому фонд перестав справлятися із запитами
«Корпорація монстрів» 11 років працює в Одесі. З 2014-го організація займалася гуманітарною допомогою: надавала медичну підтримку, працювала з випускниками дитбудинків, готувала обіди для містян. З 2022-го фонд концентрується на допомозі Силам оборони: закуповує тактичну медицину і дрони, а у 2023-му отримав ліцензію на придбання зброї.
Фонд «Корпорація монстрів» зайняв 28 місце серед 50 найбільших українських благодійних фондів країни 2023 року. За 2022–2024 роки організація надала допомогу на понад 630 млн грн, за даними YouControl. У 2024-му фонд залучив 189 млн грн.
Що пішло не так у 2025-му? Фонд збирає стільки ж коштів, як і попереднього року, але запитів стало критично більше, пояснює Ножевнікова. «Корпорація монстрів» отримує до 20 заявок щодня. «Війна – це чорна діра: майно постійно втрачається, з’являється більше бригад», – каже вона.
У «Повернись живим» кількість запитів залишається стабільною з початку року, але їх характер змінився, каже Гайворонська. «Запити стали більш сфокусованими і масштабними – це великі проєкти з довгим циклом реалізації: протиповітряна оборона, зв’язок і управління, мобільність, військова освіта», – зазначає вона.
«Корпорація монстрів» стала заручником «сарафанного радіо», додає Ножевнікова. До 70% допомоги організація передає особисто в руки військовим. Швидка адресна допомога зробила фонд настільки популярним, що він перестав справлятися з кількістю запитів, говорить директорка.
У вересні 2025-го «Корпорація монстрів» надала допомогу на 25 млн грн, а отримала запитів на 50–60 млн грн, зазначає директорка. «Ми не збираємо стільки грошей», – каже вона.
Пріоритет фонду – 10 млн на термінові та критично важливі запити, які «лежать на столі» більше трьох місяців. Щоб закрити всі наявні запити, потрібно понад 50 млн грн, говорить Ножевнікова.
Зрозуміти ядро аудиторії та будувати культуру донейтів. Шляхи виходу з кризи
За добу, відколи Ножевнікова повідомила про кризу, фонд отримав 3,6 млн грн. Майже половина цих коштів надійшла від двох підприємців – співзасновника Readdle Дмитра Процерова та співвласника групи Risoil Шоти Хаджишвілі.
«Ми «народний» фонд: нам допомагають бізнеси, але їх можна порахувати на пальцях», – каже Ножевнікова. Близько 80% усіх надходжень фонду – персональні донейти, середній внесок становить 200–250 грн.
Майбутнє «Корпорації монстрів» під питанням. Чи може фонд закритися? Іноді така думка виникає, каже Ножевнікова. «Реакції та гроші тепер збирають тільки дописи, де «все пропало», – додає вона.
Бізнес регулярно виділяє гроші, але серед широкого кола громадян така системність менш поширена, констатує Світлана Денисенко, директорка фонду KSE Foundation. «Великим фундаціям доводиться користуватися моментом: на піку великої втрати або навпаки великого піднесення люди більш схильні донейтити», – каже Денисенко.
Надходження KSE Foundation в першому півріччі 2025 року становили понад $21 млн – це близько 90% від суми, зібраної за той самий період у 2024-му. KSE Foundation наповнюється переважно внесками від української бізнес-спільноти і міжнародних партнерів.
П’ятірка найбільших українських фондів у 2024-му отримала менше надходжень, ніж роком раніше Фото інфографіка Аліна Кохан
Щоб стабільно працювати, фонди мають працювати з культурою донейтів: заохочувати свою аудиторію робити регулярні внески, каже Денисенко. «Це як гроші на церкву щонеділі», – додає вона.
Бути «народним» фондом складніше, ніж здобувати підтримку від бізнесу, вважає Денисенко. «Щоб ефективно промовляти до великої кількості людей, потрібно чітко розуміти цільову аудиторію і портрет людини, яка тобі донейтить», – каже фандрейзерка. Для цього KSE Foundation проводить дослідження: збирає дані про стать, вік благодійників і ключові меседжі, які спонукають аудиторію робити пожертви.
Люди віддають перевагу запитам конкретних військових, яким вони довіряють, констатує Гайворонська з «Повернись живим». «У більшості з нас в близькому оточенні тепер є ті, хто перебувають у Силах оборони», – каже вона.
Забивши на сполох, «Корпорація монстрів» зможе акумулювати ресурси, вважає Денисенко. Щоб грати в довгу, знадобиться фінансова подушка під кожен проєкт чи напрям, додає вона.
Що ще допоможе втримати стійкість і масштабуватися? «Потрібні партнерства з іншими організаціями, бізнесами і діаспорою, які готові інвестувати у стійкі рішення, а не лише в короткострокові кампанії», – вважає Гайворонська.
«Якщо ми зрозуміємо, що фонд не може збирати необхідну кількість грошей чи неефективно працює, то підемо допомагати війську іншими способами», – каже Ножевнікова.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.