Найбільша українська авіакомпанія змінила президента. Чому це відбулося і які завдання стоять перед новим керівником перевізника?
Президент найбільшої авіакомпанії країни МАУ Євген Дихне залишив свою посаду – його контракт закінчився 18 вересня 2022 року. Дихне керував компанією три роки. Новим президентом МАУ став колишній фінансовий директор аеропорту Бориспіль Кирило Звонарьов.
Одна з головних причин зміни керівництва – корпоративний конфлікт серед акціонерів авіакомпанії МАУ, який проявився в грудні 2021 року. Тоді голова наглядової ради та співвласник авіакомпанії МАУ Арон Майберг розказав Forbes про невдалі спроби звільнити Євгена Дихне, які на той момент тривали понад рік.
Майберг зазначав, що Дихне не зміг оптимізувати роботу авіакомпанії, яка останні роки балансує на межі виживання. Дихне стверджував, що став заручником конфлікту між акціонерами. Вони, з його слів, не могли домовитися про фінансування компанії, яка втратила велику частину заробітку через пандемію та COVID-19.
Коломойський увійшов у капітал МАУ, купивши частку ексвіцепремʼєра Бориса Колеснікова. У 2019 році він заявляв, що володіє 25% МАУ. Крім Майберга, серед акціонерів, за його словами, був голова «Укртатнафти» Павло Овчаренко.
Навесні 2020-го, коли Майберг зробив першу спробу звільнити Дихне, після розмови Дихне написав заяву, говорив Майберг. Наступного дня в офіс МАУ приїхали невідомі люди у масках, а за кілька годин Майбергу зателефонував Коломойський. «Урегулюймо питання Дихне. Зараз пандемія, звільняти його буде неправильно. Поверни його, приїдь, обговоримо», – передає Майберг слова Коломойського.
Пізніше Дихне розповідав, що після цієї розмови його попросив повернутися до керування парламентер від Майберга – юрист МАУ Олег Бондар. «Він прийшов з аргументом, що все повернуто у статус-кво, акціонери домовилися. Що відбувалося цієї доби, хто і з ким зустрічався, мені невідомо», – розповідав Дихне «Уніану».
Проте конфлікт так і не було розвʼязано остаточно. Майберг, ще кілька разів намагався звільнити Дихне, який не погоджувався залишати посаду, – у справу втрутився суд. 11 листопада 2021 року Майберг організував позачергові загальні збори акціонерів МАУ, на яких ще раз спробували змістити президента. Цю спробу звільнити непокірливого президента було заблоковано в Господарському суді Києва. Нині Дихне пішов з авіакомпанії, бо сплинув трирічний термін контракту.
Арон Майберг пообіцяв прокоментувати зміну керівника, але на момент виходу статті не відповів на повідомлення Forbes.
Who is Кирило Звонарьов?
Звонарьов не новачок в авіаційній галузі. У 2008–2009 роках він був CFO Альянсу українських авіакомпаній, куди входили «АероСвіт», «Дніпроавіа» і «Донбасаеро», які пов’язували з Ігорем Коломойським. Перед цим був гендиректором клініки Lissod, яку заснував брат Арона Майберга Едуард, і першим заступником гендиректора «АероСвіту».
Остання посада, згідно з офіційною біографією, – заступник гендиректора аеропорту «Бориспіль» з 2014 до 2022 року. До аеропорту працювати його покликав Євген Дихне, який тоді керував Борисполем, розповіло Forbes джерело із близького оточення Дихне. «Його вважають дуже талановитим фінансистом», – каже співрозмовник.
У 2015 році заступник Дихне в аеропорту Бориспіль Звонарьов допоміг останньому втриматися на посаді гендиректора, заблокувавши позовом до Дніпропетровського окружного адміністративного суду конкурс з відбору керівника Борисполя. Тоді ж до керівництва Борисполя прийшло кілька топменеджерів з авіакомпанії МАУ.
Дихне після призначення в МАУ, за словами співрозмовника Forbes, пропонував Звонарьову посаду свого заступника, проте він відмовився, залишившись заступником нового керівника Борисполя Павла Рябікіна.
Після призначення в липні 2021 року гендиректором аеропорту Бориспіль Олексія Дубревського Звонарьов, за словами співрозмовника Forbes, втратив свої повноваження. «В них не склалися відносини, останній час за фінанси в аеропорту відповідала інша людина», – каже співрозмовник Forbes.
Чи розвʼязано конфлікт
Звонарьов – погоджена між акціонерами МАУ кандидатура, розповідає топменеджер авіакомпанії-конкурента. Призначення Кирила Звонарьова не єдине, яке відбулося в МАУ останнім часом. Влітку головним фінансистом МАУ стала Ганна Борисонник, яка з 1994 до 2017 року працювала в ПриватБанку (раніше належав Ігорю Коломойському), повідомило Forbes джерело, обізнане зі станом справ у МАУ.
Ці два призначення можуть свідчити про замороження конфлікту між власниками МАУ Майбергом та Коломойським. У лютому 2022 року в інтерв’ю НВ Арон Майберг фактично сказав, що він обирає кандидатуру президента МАУ, а Ігор Коломойський – віцепрезидента з фінансів.
Можна припустити, що Звонарьова призначено за ініціативою Арона Майберга, а Борисонник – за підтримки Ігоря Коломойського. Співрозмовник Forbes, обізнаний зі станом справ у МАУ, каже, що перша доба після призначення Звонарьова має показати, чи буде чинитися опір цьому призначенню. Якщо ні – отже, конфлікт серед акціонерів МАУ подолано.
Мета номер один
Втримати авіакомпанію в робочому стані до завершення війни новому керівнику буде важко. Після 24 лютого 2022 року в Україні заборонене регулярне авіасполучення. Перевізник встиг перегнати за межі країни чотири літаки із 25, які входили до флоту на кінець 2021 року.
Після початку повномасштабного наступу російських військ МАУ зосередилася на чартерних перельотах для туроператорів у Польщі, а також забезпечує рейси для спортивних команд країн Європи та України.
Виторг МАУ в першому півріччі 2022 року становив 1,2 млрд грн – майже втричі менше, ніж за аналогічний період 2021 року. Збитки перевізника – 1,3 млрд грн (замість 22 млн грн прибутку в січні – червні 2021-го).
Суди і борги МАУ: «Украерорух» та аеропорт Бориспіль
МАУ перебуває у кількох судових провадженнях з обома підприємствами. У компанії вважають дискримінаційними ставки за обслуговування «Украерорухом» та відмовляються визнавати частину нарахованих боргів. У квітні 2021 року Верховний Суд не задовольнив позов МАУ до «Украероруху» про стягнення 877 млн грн. У вересні 2021-го «Украерорух» виграв суд проти МАУ із заборгованості у 259 млн грн. «Украерорух» оцінює заборгованість МАУ у майже 1,5 млрд грн. У червні суд зобовʼязав МАУ повернути 500 млн грн боргу за векселями перед аеропортом Бориспіль. Також на кінець 2021 року, компанія була винна близько 2 млрд грн за квитки на майбутні рейси.
«Звонарьов має допомогти впоратися з фінансовими проблемами, що постали нині перед МАУ», – каже партнер юрфірми «Анте», спеціаліст з авіаційного права Андрій Гук.
Telegram-канал Forbes, ультимативний гід у світі українського бізнесу. Приєднатись
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.