Українські водії фур зможуть їздити до ЄС без спецдозволів до кінця 2025 року. Але вперше за три роки в угоді про транспортний безвіз між Україною та ЄС з’явились пункти про санкції для перевізників і можливість призупинення її дії. Торік цього вимагали європейські перевізники, які неодноразово блокували кордон з Україною. На які ще компроміси довелося піти, щоб уникнути повторення блокад і зберегти експорт?
20 червня Європейський Союз та Україна погодили продовження угоди, відомої як «транспортний безвіз» на рік з можливістю автоматичної пролонгації до кінця 2025 року. Вперше підписана в червні 2022-го угода скасовує необхідність отримання українськими перевізниками дозволів для в’їзду до країн ЄС. Це врятувало експорт української продукції на початку вторгнення РФ і тотальної блокади морських портів. Раніше кожна країна ЄС обмежувала українських перевізників квотами.
З початку дії угоди експорт автомобільним транспортом до ЄС збільшився приблизно на дві третини за обсягами вантажів і на третину – за вартістю.
Але угода неодноразово зазнавала критики від перевізників ЄС. З осені 2023 року її вимагали скасувати польські перевізники, які періодично блокували кордон з Україною.
Блокади українського кордону та заяви Польщі, підтримані Угорщиною і Словаччиною, змусили змінити угоду, каже заступник міністра розвитку громад, територій та інфраструктури Сергій Деркач. «Перед підписанням угоди втретє до неї довелося внести шість важливих змін», – зазначає він.
Що це за зміни та як вони позначаться на українській економіці?
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.