Якщо автогаз принаймні на 51% складається з виробленого у ЄС,  він отримує сертифікат походження EUR1. Навіть якщо решта 49% — російський ресурс. /Shutterstock
Категорія
Гроші
Дата

«Ти не пройдеш!». Уряд заборонив ввозити в Україну російське пальне. Чому це вірогідно не зупинить ресурс з РФ і наскільки зростуть ціни

Якщо автогаз принаймні на 51% складається з виробленого у ЄС, він отримує сертифікат походження EUR1. Навіть якщо решта 49% — російський ресурс. Фото Shutterstock

Попри повномасштабну війну та заборону імпорту з РФ, в Україні донедавна близько 80% автогазу могло бути російського походження і до 20% дизеля з ознаками російського сліду. Ресурс із РФ дешевший, формальної заборони на такий імпорт з ЄС не було. Уряд ухвалив постанову, яка забороняє ввозити нафтопродукти російського походження. Що це змінить на практиці?

Як мотивувати команду не збавляти темп у надскладних умовах? Дізнайтесь 25 квітня на форумі «Надлюди» від Forbes. Купуйте квиток за посиланням!

До повномасштабної війни Україна імпортувала понад 70% споживаного пального. У 2021 році з Росії надходило 30% автогазу та 25% дизпального. Також значним постачальником пального була Білорусь. З початку вторгнення уряд заборонив прямий імпорт із країни-агресора та її посібника. Однак європейський ринок пального досі «перелитий» деякими видами пального з РФ. І частина цього продукту потрапляє до України.

Звідки в Україні російський автогаз, Forbes детально писав на початку року. Литва та Латвія з грудня почали поставляти до України набагато більше цього пального, ніж забезпечують їхні виробничі потужності. Частка цих країн в імпорті з грудня 2022 року зросла з 15-17% до 30-40%, за даними аналітиків «Нафторинку». Російський ресурс обвалив ціну автогазу майже на 30%, йдеться у дослідженні.

У Європі нема заборони на автогаз російського походження. З 5 лютого у ЄС почало діяти ембарго на російські нафтопродукти, але автогаз не входить до переліку підсанкційних товарів. Якщо автогаз принаймні на 51% складається з виробленого у ЄС, то він отримує сертифікат походження EUR1.

Уряд декілька місяців вирішував, що робити з реекспортом російського пального в Україну. 9 травня він розширив перелік товарів російського походження, які заборонено імпортувати. Зміни набудуть чинності за 10 днів після офіційної публікації постанови.

«Відтепер паливо невизначеного походження, тобто з РФ, не зможе потрапити на український ринок», – написав заступник міністра Микола Колісник у Міністерство енергетики України на своїй сторінці у Facebook.

Чи це справді так?

Полубан пального 

83% всього імпортованого у березні автогазу в Україну було непевного походження, каже співзасновник «Консалтингової групи А-95» Артем Куюн. У квітні палива з таким «провенансом» було 69%, але в абсолютних показниках поставки зросли на майже 2000 т, зазначає він.

Чи зупинить постанова уряду поставки такої продукції? 25 000 – 30 000 т російського автогазу (понад третина від усіх поставок), який завозили в Україну, був зовсім без сертифікатів походження, констатує Владислав Колодяжний, голова компанії GT Group.

Цей ресурс постанова Кабміну скоріше за все зупинить. «Усі очікували на ці зміни. Контрагенти за кордоном готові продавати українським партнерам автогаз із сертифікатом походження, а всередині своєї країни споживати російський дешевий газ», – каже Куюн. Він прогнозує зростання ціни на 1 грн/л автогазу (близько 5%).

«Ти не пройдеш!». Уряд заборонив ввозити в Україну російське пальне. Чому це вірогідно не зупинить ресурс з РФ і наскільки зростуть ціни /Фото 1

Дефіциту на ринку не буде, певен Колодяжний. Трейдери мають запаси та контракти, плюс 10 днів на підписання угод до того, як почне діяти урядова постанова.

Є пальне російського походження, яке легально омине заборону. Це суміші європейського та російського пального з сертифікатами походження EUR1. 

«Ресурс із цим європейським сертифікатом ми пропускатимемо на територію України», – повідомляє Forbes високопосадовець енергетичної митниці на умовах анонімності.

«Влітку до України заїжджатиме близько 50 000 т автогазу з ресурсом російського походження, далі треба вирішувати, як його зупинити», – каже Колодяжний.

Казахстан і дизель 

Постанова, скоріше за все, не зачепить автогаз і з сертифікатами походження Казахстану, це близько 10% імпорту, зазначає Михайло Шубан, власник компанії-імпортера скрапленого газу «Сінтонек Україна». Автогаз із казахстанським сертифікатом може бути перероблений на заводі російського «Газпрому» в Оренбурзі, додає аналітик консалтингової компанії «Нафторинок» Олександр Сіренко.

Урядова постанова містить лазівку, вважає Сіренко. У переліку заборонених до імпорту товарів нема бутану. «Завозитимуть пропан і бутан і змішуватимуть в Україні», – застерігає він. Це може стосуватися 2-3% ринку, але обсяг може збільшуватися, пояснює Колодяжний.

Також залишиться на ринку і російський дизель. Дизпальне з РФ потрапляє до України з сертифікатами походження Туреччини та Індії, урядова постанова не зупинить ці потоки, пояснює співзасновник «Консалтингової групи А-95» Сергій Куюн. «Думатимемо, як це змінити», – каже він.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні