Автогаз російського походження змішують із європейським, перш ніж імпортувати до України /Shutterstock
Категорія
Гроші
Дата

«Російський автогаз всюди». Україна закуповує скраплений газ, зроблений у Росії, на мільйони доларів 

Автогаз російського походження змішують із європейським, перш ніж імпортувати до України Фото Shutterstock

Україна вимагає посилення санкцій проти Росії й заборони імпорту російських товарів. Але від 20% до 30% автогазу в Україні має російське походження, що приносить країні-агресору щомісячно від $8 млн до $12 млн. Влада визнає проблему і намагається знайти рішення, однак поки без успіху. Що змушує українських імпортерів купувати російське пальне та як це працює

Forbes Україна випустив новий номер друкованого журналу. В ньому майже два десятки ексклюзивних матеріалів. Придбати журнал з безкоштовною доставкою можна за цим посиланням.

«Російський автогаз всюди. Змішують усі країни-постачальники: Румунія, Польща, Болгарія, Литва», – каже засновниця компанії-імпортера скрапленого газу «Омнія трейд» Юлія Андрєєва. 

За оцінками «Консалтингової групи А-95», останні місяці близько 30% всього автогазу, що імпортувала Україна, мав російське походження. Колеги з компанії «НафтоРинок» оцінюють частку скромніше – у 20%. Але навіть 20% – це близько $8 млн.

Як таке можливе при забороні на імпорт товарів із Росії?

До вторгнення Росія була найбільшим постачальником скрапленого газу в Україну. У 2021-му загальний імпорт автогазу становив 1,5 млн т, третина йшла напряму з Росії. В білоруських і казахстанських поставках теж була чимала частка російського палива (обидві країни займали по 15%). В Україні виробляли тільки 21% автогазу, за даними «Консалтингової групи А-95».

Після вторгнення ці три найбільші канали недоступні, імпортерам довелося швидко перебудувати логістичні ланцюги. Вони впорались – минулого року українці спожили 1,1 млн т автогазу, з яких завезли 837 900 т. Близько 64% імпортували з Польщі, ще по 10% – з Литви та Румунії, каже директорка з наукової роботи Інституту економічних досліджень і політичних консультацій Вероніка Мовчан.

Найбільші імпортери, за даними співзасновника «Консалтингової групи А-95» Артема Куюна – БРСМ, ОККО, «Авантаж», «Західекотоп», «Надежда». 

Інфографіка: Олександра Желєзнова

У листопаді Україна імпортувала з Литви 8100 т автогазу, за даними «НафтоРинку» Фото Інфографіка: Олександра Желєзнова

Більшість країн поставляє в Україну набагато більше газу, ніж їх виробничі можливості. Останні місяці Литва і Латвія експортують в Україну близько 16000 т. Єдиний виробник скрапленого газу у країнах Балтії – литовський Мажейкяйський НПЗ польської групи Orlen, який може експортувати до 3000 т, каже аналітик консалтингової компанії «НафтоРинок» Олександр Сіренко.

Звідки додаткові обсяги? 

Російсько-європейський мікс автогазу

У 2021-му найбільшим джерелом скрапленого газу для Литви була Латвія – 77,6%, а у Латвію газ потрапляв переважно з Росії – 88%, за даними Євростату. За дев’ять місяців 2022 року Латвія також закупила в Росії майже 90% автогазу.

У Литві, Польщі, Румунії російський автогаз на газонакопичувальних станціях змішується з американським чи норвезьким, пояснює Андрєєва з «Омнія трейд». Якщо газ принаймні на 51% складається з виробленого у ЄС, то він отримує європейський сертифікат походження. «Суміш газу з Росії і скандинавських країн цілком легально отримує сертифікат походження ЄС і йде на експорт, зокрема і в Україну», – визнає Сіренко. 

При цьому українське законодавство не забороняє завозити автогаз зовсім без сертифіката походження, тобто пальне, яке на 100% може бути російським, додає Куюн. За даними його компанії, 56% ресурсу з Литви і Латвії йде в Україну без сертифіката походження, з інших країн – 27%.

«Стараємося купувати газ із сертифікатом Orlen, проте ми ніколи не знаємо, чи немає там російського газу, – визнає Андрєєва з «Омнія трейд». – Точно так само з російськими бензином і дизелем».

А що з російським бензином і дизелем? /Shutterstock

А що з російським бензином і дизелем?

Нафту російського походження почали змішувати з ресурсом інших джерел ще у квітні, писало видання The Wall Street Journal. У червні–липні до британських портів прибуло нафти з РФ на £80 млн, писало The Times.

Проблема приховування російського дизелю і бензину попереду, адже ембарго на імпорт російських нафтопродуктів набуде чинності з 5 лютого, пише Reuters. Припускають, що для зміни джерела походження ресурс спочатку везтимуть в інші країни, зокрема Індію.

Що змушує трейдерів під час війни везти російський скраплений газ з країн Балтії?

Відповідь на поверхні – менша ціна. 

Котирування російського скрапленого газу на кордоні Білорусі та Польщі 18 січня – $380, говорить Сіренко. Це на $200 дешевше, ніж норвезький чи американський газ

Різниця у $200 – це 4 грн/л у кінцевій ціні, каже Андрій Корольчук, керівник компанії «Люкс трейд ресурс».

Європейський вибір

У Міністерстві енергетики України визнають, що в Україну може ввозитись скраплений газ російського походження, проте в менших обʼємах, ніж кажуть експерти. «30% – це перебільшення, – каже Forbes заступник міністра енергетики України Микола Колісник. – ЄС мінімізує поставки з Росії».

20 січня Міненерго провело засідання щодо імпорту скрапленого газу російського походження. Обмінялися думками, швидкого і простого рішення тут немає, каже Куюн. 

«Боротьбу з ресурсом російського походження треба проводити не в Україні, а в ЄС. А процедуру перевірки сертифікатів походження треба реформувати», – додає він. Наразі імпорт скрапленого газу з Росії у ЄС не заборонений, а автентичність сертифіката важко перевірити, відкритого реєстру цих документів немає.

5 лютого в ЄС почне діяти ембарго на російські нафтопродукти. Колісник з Міненерго сподівається, що це ембарго зупинить поставки скрапленого газу в ЄС із Росії. Сіренко не поділяє оптимізму чиновників: формулювання у восьмому пакеті санкцій розмите, скраплений газ може уникнути заборони.

Матеріали по темі
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий випуск Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні