Категорія
Інновації
Дата

Дорогі уроки. Як Кирило Бігай будує освітній сервіс Preply, який коштує близько $100 млн

Поки світ занурювався в рецесію, інвестори вклали $10 млн в український інтернет-ресурс Preply. Карантин, який замкнув людей у квартирах, пішов на користь компанії, що спеціалізується на дистанційному навчанні.

CEO та засновник освітнього маркетплейсу Preply Кирило Бігай мріє зробити компанiю «єдинорогом» через декiлька рокiв. /Фото з особистого архiву

CEO та засновник освітнього маркетплейсу Preply Кирило Бігай мріє зробити компанiю «єдинорогом» через декiлька рокiв. Фото з особистого архiву

Платформа Preply дозволяє вчити з репетиторами близько 50 мов. Уроки коштують від $3 до $40 за годину. З моменту заснування на майданчику відбулося понад 2 млн занять. У березні кількість реєстрацій у Західній Європі та США підскочила, як порівняти з лютим, удвічі. Учителі, кількість яких перевищила 10 000, намагаються не відставати від учнів: в Італії після введення карантину викладачі стали подавати заявки на 80% активніше, ніж у «мирний час».

«Я завжди хотів бути незалежним і будувати щось своє, – каже засновник і CEO Preply Кирило Бігай, 33. – Зробити дійсно щось корисне для світу».

За успіхом компанії зі штатом 125 осіб, офісами в Києві та Барселоні, річною виручкою, що наближається до $10 млн, стоять дев’ять років спроб і помилок.

Бігай закінчив Київський політех за фахом «телекомунікаційні мережі». Кілька років пропрацював інженером у Nokia і МТС. Перший бізнес побудував на тренінгах: привозив до Києва московських гуру психології та заробляв по $500 на місяць.

Улітку 2011-го Бігай вирішив вивчити китайську мову, але не зміг знайти викладача. Тоді він придумав онлайн-майданчик FindGuru, на якому власники та клієнти мовних, спортивних, танцювальних й інших курсів могли знайти один одного.

Бізнес-інкубатор EastLabs Віктора Пінчука за 15% компанії надав Бігаю місце в коворкінгу і $20 000. «Класичні відмінники, які все робили за підручниками», – згадує депутат Верховної Ради Ольга Бєлькова, яка вісім років тому була ментором Бігая і його команди.

Підручники не допомогли: дизайн був кострубатий, школи не розміщували курсів, користувачі їх не шукали.

У травні 2012-го Бігай придумав нову ідею: зробити аукціон Skype-репетиторів для підготовки до вступних іспитів в американські коледжі й університети. Стартап змінив назву на Preply і зробив ставку на роботу з індивідуальними викладачами, а не з власниками шкіл і курсів.

З подачі EastLab в Preply вклалися Борис Шахнович і Вадим Ясинівський, засновники компанії AirSlate, чия оцінка сьогодні перевищує $100 млн. Шахнович, який живе в Бостоні, допоміг інкорпорувати компанію в США і засновника аутсорсингової компанії Ciklum, нині покійного Торбен Майгаарда, а також фонд Михайла Харенка Vostok Ventures. Ясинівський «підтягнув» бізнес-ангела Семена Дукача. Під час раунду стартап залучив $180 000. Бігай і п’ятеро його співробітників полетіли до Бостона робити бізнес.

Стартап вискочив на американський ринок з променистими очима і кишенями, що дзвеніли від дрібняків. Для того щоб закріпитися, потрібно $2 млн на два роки, підрахував пізніше Бігай. Довелося повертатися до Києва.

На батьківщині проект сформував команду: операціоніст Бігай, програміст Дмитро Волошин і дизайнер Сергій Лук’янов. Утрьох вони зробили пошук репетиторів англійської для занять удома і по Skype. Два роки пішло на те, щоб зрозуміти, як заробляти. Ось що у них вийшло.

Користувач оплачує повну вартість першого уроку. Preply бере ці гроші собі і дає учневі гарантію. Якщо тому не сподобається репетитор, можна вибрати іншого. Якщо не підійде ніхто, компанія поверне кошти.

Викладачі віддають 18–33% від доходу залежно від кількості годин: що більше працюєш, то менший відсоток платиш. Модель за- точена насамперед під учнів. Учителі перший урок фактично дарують.

Дукач допоміг хлопцям пройти в берлінський інкубатор Techstars, де в 2015 році трійця з Preply провела три місяці й отримала $118 000 в обмін на 6%.

Після запуску польської версії Preply залучив іще $1,3 млн від кількох інвесторів з України і Польщі. «Підкупив їхній бійцівський характер, – пояснює директор венчурного фонду Digital Capital Олексій Вітченко, який брав участь в угоді. – Вони голодні, злі й багато років гарували, мов прокляті». Гроші пішли на запуск сервісу в Бразилії та Мексиці із сумарним населенням 336 млн.

У 2017-му Preply отримав новий раунд на $4 млн і відкрив офіс у Барселоні. Штат перевищив 100 осіб, а річний оборот – $1 млн. За даними компанії, до початку 2018 року майданчиком скористалися близько 100 000 учнів зі 160 країн. Більш актуальну статистику Preply не розкриває, як і виторг. «Дохід Preply зріс у 10 разів за останні три роки», – говорить Бігай. Більше ніж половину приносять Північна Америка і Європа.

Інфографіка Леонід Лукашенко

Інфографіка Леонід Лукашенко

Паніка, спричинена коронавірусом, інвесторів Preply не вразила. У березні 2020-го стартап залучив ще $10 млн. Колишній гендиректор фрілансерської платформи Upwork Гарі Сварт каже, що він і інші учасники раунду впевнені в перспективах сервісу. У скільки інвестори оцінили Preply і якою часткою поділилися засновники в останньому раунді, компанія не розкриває. Ясинівський, один з перших інвесторів сервісу, говорить про оцінку до $100 млн. Гаррі Сварт наполягає на амбітній позначці $200 млн. «Навряд чи вони коштують сьогодні $200 млн, – зауважує Дукач. – Але будуть значно дорожчими в майбутньому».

Ніхто з інвесторів компанії ще не продавав свої частки. Керуючий партнер венчурного фонду SMRK Андрій Довженко пояснює: «Ми чекаємо і не заважаємо Preply заробляти нам гроші».

Бігай неодноразово говорив про плани створити компанію вартістю $1 млрд. Але терміни постійно зсувалися і мета завжди була на відстані кількох років. Останні інвестиції Preply планують витратити на відкриття офісу в США. Цього разу грошей має вистачити.

Стрімкий попит на онлайн-навчання грає на руку не тільки Preply. Додаток для вивчення мов Duolingo – «єдиноріг» з оцінкою $1,5 млрд – планує заробити в 2020 році значно більше від запланованих до кризи $140 млн. Бігай теж має план. Хоча публічно компанія говорить про плани розвивати інші напрями – від хімії до креативного письма – концентруються в Preply на іншому. Головну ставку зробили на Америку з її багатим внутрішнім ринком. «Щоб стати лідером на ринку онлайн-освіти, треба багато працювати, – каже Бігай. – $10 млн, напевно, не вистачить».

Опубліковано в першому номері журналу Forbes (червень 2020)

Матеріали по темі
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий Forbes вже у продажу

Новий Forbes вже у продажу

Гід по інвестиціях | 30 років українського бізнесу