Категорія
Інновації
Дата

Дорогі уроки. Як Кирило Бігай будує освітній сервіс Preply, який коштує близько $100 млн

Поки світ занурювався в рецесію, інвестори вклали $10 млн в український інтернет-ресурс Preply. Карантин, який замкнув людей у квартирах, пішов на користь компанії, що спеціалізується на дистанційному навчанні.

CEO та засновник освітнього маркетплейсу Preply Кирило Бігай мріє зробити компанiю «єдинорогом» через декiлька рокiв. /з особистого архiву

CEO та засновник освітнього маркетплейсу Preply Кирило Бігай мріє зробити компанiю «єдинорогом» через декiлька рокiв. Фото з особистого архiву

Як мотивувати команду не збавляти темп у надскладних умовах? Дізнайтесь 25 квітня на форумі «Надлюди» від Forbes. Купуйте квиток за посиланням!

Платформа Preply дозволяє вчити з репетиторами близько 50 мов. Уроки коштують від $3 до $40 за годину. З моменту заснування на майданчику відбулося понад 2 млн занять. У березні кількість реєстрацій у Західній Європі та США підскочила, як порівняти з лютим, удвічі. Учителі, кількість яких перевищила 10 000, намагаються не відставати від учнів: в Італії після введення карантину викладачі стали подавати заявки на 80% активніше, ніж у «мирний час».

«Я завжди хотів бути незалежним і будувати щось своє, – каже засновник і CEO Preply Кирило Бігай, 33. – Зробити дійсно щось корисне для світу».

За успіхом компанії зі штатом 125 осіб, офісами в Києві та Барселоні, річною виручкою, що наближається до $10 млн, стоять дев’ять років спроб і помилок.

Бігай закінчив Київський політех за фахом «телекомунікаційні мережі». Кілька років пропрацював інженером у Nokia і МТС. Перший бізнес побудував на тренінгах: привозив до Києва московських гуру психології та заробляв по $500 на місяць.

Улітку 2011-го Бігай вирішив вивчити китайську мову, але не зміг знайти викладача. Тоді він придумав онлайн-майданчик FindGuru, на якому власники та клієнти мовних, спортивних, танцювальних й інших курсів могли знайти один одного.

Бізнес-інкубатор EastLabs Віктора Пінчука за 15% компанії надав Бігаю місце в коворкінгу і $20 000. «Класичні відмінники, які все робили за підручниками», – згадує депутат Верховної Ради Ольга Бєлькова, яка вісім років тому була ментором Бігая і його команди.

Підручники не допомогли: дизайн був кострубатий, школи не розміщували курсів, користувачі їх не шукали.

У травні 2012-го Бігай придумав нову ідею: зробити аукціон Skype-репетиторів для підготовки до вступних іспитів в американські коледжі й університети. Стартап змінив назву на Preply і зробив ставку на роботу з індивідуальними викладачами, а не з власниками шкіл і курсів.

Дорогі уроки. Як Кирило Бігай будує освітній сервіс Preply, який коштує близько $100 млн /Фото 1

З подачі EastLab в Preply вклалися Борис Шахнович і Вадим Ясинівський, засновники компанії AirSlate, чия оцінка сьогодні перевищує $100 млн. Шахнович, який живе в Бостоні, допоміг інкорпорувати компанію в США і засновника аутсорсингової компанії Ciklum, нині покійного Торбен Майгаарда, а також фонд Михайла Харенка Vostok Ventures. Ясинівський «підтягнув» бізнес-ангела Семена Дукача. Під час раунду стартап залучив $180 000. Бігай і п’ятеро його співробітників полетіли до Бостона робити бізнес.

Стартап вискочив на американський ринок з променистими очима і кишенями, що дзвеніли від дрібняків. Для того щоб закріпитися, потрібно $2 млн на два роки, підрахував пізніше Бігай. Довелося повертатися до Києва.

На батьківщині проект сформував команду: операціоніст Бігай, програміст Дмитро Волошин і дизайнер Сергій Лук’янов. Утрьох вони зробили пошук репетиторів англійської для занять удома і по Skype. Два роки пішло на те, щоб зрозуміти, як заробляти. Ось що у них вийшло.

Користувач оплачує повну вартість першого уроку. Preply бере ці гроші собі і дає учневі гарантію. Якщо тому не сподобається репетитор, можна вибрати іншого. Якщо не підійде ніхто, компанія поверне кошти.

Викладачі віддають 18–33% від доходу залежно від кількості годин: що більше працюєш, то менший відсоток платиш. Модель за- точена насамперед під учнів. Учителі перший урок фактично дарують.

Дукач допоміг хлопцям пройти в берлінський інкубатор Techstars, де в 2015 році трійця з Preply провела три місяці й отримала $118 000 в обмін на 6%.

Після запуску польської версії Preply залучив іще $1,3 млн від кількох інвесторів з України і Польщі. «Підкупив їхній бійцівський характер, – пояснює директор венчурного фонду Digital Capital Олексій Вітченко, який брав участь в угоді. – Вони голодні, злі й багато років гарували, мов прокляті». Гроші пішли на запуск сервісу в Бразилії та Мексиці із сумарним населенням 336 млн.

У 2017-му Preply отримав новий раунд на $4 млн і відкрив офіс у Барселоні. Штат перевищив 100 осіб, а річний оборот – $1 млн. За даними компанії, до початку 2018 року майданчиком скористалися близько 100 000 учнів зі 160 країн. Більш актуальну статистику Preply не розкриває, як і виторг. «Дохід Preply зріс у 10 разів за останні три роки», – говорить Бігай. Більше ніж половину приносять Північна Америка і Європа.

Інфографіка Леонід Лукашенко

Інфографіка Леонід Лукашенко

Паніка, спричинена коронавірусом, інвесторів Preply не вразила. У березні 2020-го стартап залучив ще $10 млн. Колишній гендиректор фрілансерської платформи Upwork Гарі Сварт каже, що він і інші учасники раунду впевнені в перспективах сервісу. У скільки інвестори оцінили Preply і якою часткою поділилися засновники в останньому раунді, компанія не розкриває. Ясинівський, один з перших інвесторів сервісу, говорить про оцінку до $100 млн. Гаррі Сварт наполягає на амбітній позначці $200 млн. «Навряд чи вони коштують сьогодні $200 млн, – зауважує Дукач. – Але будуть значно дорожчими в майбутньому».

Ніхто з інвесторів компанії ще не продавав свої частки. Керуючий партнер венчурного фонду SMRK Андрій Довженко пояснює: «Ми чекаємо і не заважаємо Preply заробляти нам гроші».

Бігай неодноразово говорив про плани створити компанію вартістю $1 млрд. Але терміни постійно зсувалися і мета завжди була на відстані кількох років. Останні інвестиції Preply планують витратити на відкриття офісу в США. Цього разу грошей має вистачити.

Стрімкий попит на онлайн-навчання грає на руку не тільки Preply. Додаток для вивчення мов Duolingo – «єдиноріг» з оцінкою $1,5 млрд – планує заробити в 2020 році значно більше від запланованих до кризи $140 млн. Бігай теж має план. Хоча публічно компанія говорить про плани розвивати інші напрями – від хімії до креативного письма – концентруються в Preply на іншому. Головну ставку зробили на Америку з її багатим внутрішнім ринком. «Щоб стати лідером на ринку онлайн-освіти, треба багато працювати, – каже Бігай. – $10 млн, напевно, не вистачить».

Опубліковано в першому номері журналу Forbes (червень 2020)

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні