Восени в Україні з'явиться нова машинобудівна компанія – «Українські енергетичні машини». Вона буде забезпечувати всі електростанції країни обладнанням. Навіщо держава створює гіганта і що буде робити з ним далі
Практичний МBA від Forbes на реальних кейсах, щоб прокачати навички управління на прикладі Володимира Кудрицького, ексголови правління «Укренерго».
Премʼєра другого сезону YouTube проєкту «Директорія» вже на каналі Forbes Ukraine!
Кабінет Міністрів дозволив державному заводу «Електроважмаш» приєднатися до компанії «Турбоатом». Підприємства виготовляють генератори і турбіни для атомних, теплових і гідроелектростанцій. «Після злиття це буде найбільший машинобудівний холдинг в Україні», – каже Віктор Бусько, в. о. директора «Електроважмаш».
Під час підготовки до злиття його компанія 27 серпня змінила форму власності з державної на акціонерне товариство, хоч держава і до цього часу володіє 100% акцій. Його статутний капітал – 1,3 млрд грн. Ціна однієї акції – 1 грн. Угоду ініціював Фонд держмайна, який володіє частками обох підприємств і раніше готував їх до приватизації.
В усіх світових машинобудівних холдингах, за словами Бусько, виробництво турбін і генераторів об'єднане під дахом одного підприємства. «Рішення створити єдину машинобудівну енергокомпанію прийнято, щоб ефективніше вести діяльність і відповідати трендам», – каже Бусько. Обидві компанії очікують, що злиття дозволить їм об'єднати конструкторські розробки, оптимізувати витрати, поліпшити планування та залучити нові замовлення. Зараз вони продають обладнання вітчизняним і зарубіжним енергетичним компаніям, серед яких США, Фінляндія та Німеччина. Приміром, 20% виторгу «Турбоатома» – це експорт.
Об'єднання також дозволить «Турбоатому» пропонувати ринку продукти під ключ і швидше виконувати замовлення, каже Олександр Паращій, керівник департаменту аналітики Concorde Capital. За оцінкою Буська, потенційно річний обіг створеного підприємства – близько 6 млрд грн, а кількість співробітників – більше 4500. Об'єднання компанії завершитися у жовтні 2021 року, каже Суботін.
Після цього «Українські енергетичні машини» буде включено до списку на приватизацію. Злиття «Електроважмашу» і «Турбоатома» – непогана ідея для держави, тому що так уряд зможе виручити більше грошей від приватизації, вважає Паращій. Він оцінює вартість «Турбоатома» у 6 млрд грн. Це означає, що 75% держчастки у підприємстві коштує 4,5 млрд грн. «Після об'єднання вона виросте, наприклад, до 85%. За умови нульової ринкової вартості «Електроважмашу» вартість держчастки складе 5,1 млрд грн», – каже Паращій.
Хто може купити об'єднану компанію? Після укрупнення нею можуть зацікавитися іноземні інвестори, як-от французька компанія Alstom і німецький конгломерат Siemens, вважає інвестбанкір Олександр Сніцаренко.
Однак гендиректори – Бусько і Суботін – кажуть, що у держави поки немає планів продавати компанію. Якщо Фонд держмайна продасть її акції, то контроль все одно залишиться за державою. «Інвесторам продадуть міноритарну частку, — припускає Бусько. — Компанія стратегічно важлива для енергетики України».
«Турбоатом» минулого року заробив 226,5 млн грн за чистого доходу 1,46 млрд грн. Суботін прогнозує, що у 2021 році чистий дохід від реалізації продукції буде 2 млрд грн. Сьогодні держава володіє 75,2% підприємства (через Фонд держмайна), 15,34% належить Костянтину Григоришину; ще 5,598% акцій контролює кіпрська Biscone Ltd., афільована, за даними «Турбоатома», з російським холдингом «Силові машини» Олексія Мордашова.
А от «Електроважмаш» втрачає гроші, у січні – вересні 2020 року збиток заводу – близько 361 млн грн за доходу 635 млн грн. Злиття може поліпшити фінансовий стан компанії, але це ж і ризик, вважає Паращій. «Електроважмаш» може зруйнувати більш успішний «Турбоатом». Бусько обіцяє налагодити фінстановище компанії вже до вересня. Останні три місяці «Електроважмаш» збільшує обсяги виробництва і реалізації на 20–25 млн грн щомісяця і за підсумком року підприємство покаже прибуток у 4 млн грн, каже Бусько. Досягти цього генеральний директор хоче заразом і за рахунок оптимізації витрат.
Як буде розділено статутний капітал і розподілені частки між акціонерами після злиття, поки що невідомо. За словами Суботіна, зараз Кабмін і Фонд держмайна формують умови.
- Категорія
- Новини
- Дата
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.