Категорія
Головне
Дата

«Енерговажмаш» зливається з «Турбоатомом». Навіщо уряд створює найбільшу машинобудівну компанію у країні

Фото: «Турбоатом»

Фото: «Турбоатом»

Восени в Україні з'явиться нова машинобудівна компанія – «Українські енергетичні машини». Вона буде забезпечувати всі електростанції країни обладнанням. Навіщо держава створює гіганта і що буде робити з ним далі

Кабінет Міністрів дозволив державному заводу «Електроважмаш» приєднатися до компанії «Турбоатом». Підприємства виготовляють генератори і турбіни для атомних, теплових і гідроелектростанцій. «Після злиття це буде найбільший машинобудівний холдинг в Україні», – каже Віктор Бусько, в. о. директора «Електроважмаш».

Під час підготовки до злиття його компанія 27 серпня змінила форму власності з державної на акціонерне товариство, хоч держава і до цього часу володіє 100% акцій. Його статутний капітал – 1,3 млрд грн. Ціна однієї акції – 1 грн. Угоду ініціював Фонд держмайна, який володіє частками обох підприємств і раніше готував їх до приватизації.

В усіх світових машинобудівних холдингах, за словами Бусько, виробництво турбін і генераторів об'єднане під дахом одного підприємства. «Рішення створити єдину машинобудівну енергокомпанію прийнято, щоб ефективніше вести діяльність і відповідати трендам», – каже Бусько. Обидві компанії очікують, що злиття дозволить їм об'єднати конструкторські розробки, оптимізувати витрати, поліпшити планування та залучити нові замовлення. Зараз вони продають обладнання вітчизняним і зарубіжним енергетичним компаніям, серед яких США, Фінляндія та Німеччина. Приміром, 20% виторгу «Турбоатома» – це експорт.

Об'єднання також дозволить «Турбоатому» пропонувати ринку продукти під ключ і швидше виконувати замовлення, каже Олександр Паращій, керівник департаменту аналітики Concorde Capital. За оцінкою Буська, потенційно річний обіг створеного підприємства – близько 6 млрд грн, а кількість співробітників – більше 4500. Об'єднання компанії завершитися у жовтні 2021 року, каже Суботін.

Після цього «Українські енергетичні машини» буде включено до списку на приватизацію. Злиття «Електроважмашу» і «Турбоатома» – непогана ідея для держави, тому що так уряд зможе виручити більше грошей від приватизації, вважає Паращій. Він оцінює вартість «Турбоатома» у 6 млрд грн. Це означає, що 75% держчастки у підприємстві коштує 4,5 млрд грн. «Після об'єднання вона виросте, наприклад, до 85%. За умови нульової ринкової вартості «Електроважмашу» вартість держчастки складе 5,1 млрд грн», – каже Паращій.

Хто може купити об'єднану компанію? Після укрупнення нею можуть зацікавитися іноземні інвестори, як-от французька компанія Alstom і німецький конгломерат Siemens, вважає інвестбанкір Олександр Сніцаренко.

Однак гендиректори – Бусько і Суботін – кажуть, що у держави поки немає планів продавати компанію. Якщо Фонд держмайна продасть її акції, то контроль все одно залишиться за державою. «Інвесторам продадуть міноритарну частку, — припускає Бусько. — Компанія стратегічно важлива для енергетики України».

«Турбоатом» минулого року заробив 226,5 млн грн за чистого доходу 1,46 млрд грн. Суботін прогнозує, що у 2021 році чистий дохід від реалізації продукції буде 2 млрд грн. Сьогодні держава володіє 75,2% підприємства (через Фонд держмайна), 15,34% належить Костянтину Григоришину; ще 5,598% акцій контролює кіпрська Biscone Ltd., афільована, за даними «Турбоатома», з російським холдингом «Силові машини» Олексія Мордашова.

А от «Електроважмаш» втрачає гроші, у січні – вересні 2020 року збиток заводу – близько 361 млн грн за доходу 635 млн грн. Злиття може поліпшити фінансовий стан компанії, але це ж і ризик, вважає Паращій. «Електроважмаш» може зруйнувати більш успішний «Турбоатом». Бусько обіцяє налагодити фінстановище компанії вже до вересня. Останні три місяці «Електроважмаш» збільшує обсяги виробництва і реалізації на 20–25 млн грн щомісяця і за підсумком року підприємство покаже прибуток у 4 млн грн, каже Бусько. Досягти цього генеральний директор хоче заразом і за рахунок оптимізації витрат.

Як буде розділено статутний капітал і розподілені частки між акціонерами після злиття, поки що невідомо. За словами Суботіна, зараз Кабмін і Фонд держмайна формують умови.

Матеріали по темі
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий Forbes вже у продажу

Новий Forbes вже у продажу

Рейтинг зарплат | 15 найкомфортніших банків