Ілон Маск, 50, засновник SpaceX /Getty Images
Категорія
Новини
Дата

Ілон Маск говорить про банкрутство SpaceX. Що відбувається з компанією вартістю $100 млрд

Ілон Маск, 50, засновник SpaceX Фото Getty Images

У SpaceX кризова ситуація – вона не встигає виробляти двигуни для своєї ракети Starship, яка має запустити супутники для інтернету Starlink та полетіти на Марс. Засновник компанії Ілон Маск каже, що ситуація може закінчитися банкрутством

Як мотивувати команду не збавляти темп у надскладних умовах? Дізнайтесь 25 квітня на форумі «Надлюди» від Forbes. Купуйте квиток за посиланням!

У вихідні після Дня подяки, 27–28 листопада, американський підприємець Ілон Маск планував відпочити. Однак ні йому, ні інженерам SpaceX це не вдалося – вони провели вікенд у каліфорнійському офісі компанії, намагаючись прискорити виробництво двигунів Raptor для ракети Starship.

Starship – це гігантська ракета-носій нового покоління, яку SpaceX розробила, щоб відправляти на Марс і Місяць вантажі та людей. Ракета вже здійснила кілька коротких випробувальних польотів, але щоб перейти до орбітальних запусків, компанія має наростити виробництво двигунів.

Для запуску Starship потрібно принаймні 39 двигунів. «Ми ризикуємо стати банкрутами, якщо наступного року не будемо запускати Starship хоча б раз на два тижні», – говорить Маск. Він не розкриває, скільки саме ракет зараз виробляє компанія і скільки їй не вистачає двигунів.

SpaceX мала п’ять прототипів Starship, але у травні цього року залишився лише один – інші вибухнули під час тестів. 

Маск хоче вивести ракету на орбіту вже цього січня і почати возити у космос вантажі у 2023 році. Також у SpaceX є контракт із NASA на $2,9 млрд, за яким ракета Starship повинна доправити астронавтів на Місяць у 2025 році.

На відміну від багатьох космічних компаній, які передають виробництво компонентів ракет на аутсорс, зокрема в Україну й Росію, SpaceX створює ракети самостійно у США. Компанія постійно розширює свій випробувальний центр у Техасі, де одночасно виготовляє кілька прототипів і тестує ракети. Розмір цього центру – 54 футбольних поля.

Невідомо, яка саме причина затримок у виробництві двигунів. Маск часто казав, що налагодити самостійне виробництво компонентів ракети – один із найскладніших процесів. Ситуацію ускладнює звільнення інженера Віллі Хелтслі, який відповідав за розробку двигунів. За словами Маска, робота під керівництвом Хелтслі йшла повільно.

Ракети та бізнес на супутниках

У Маска є й більш короткострокові плани на цю ракету – відправити у космос нове покоління інтернет-супутників Starlink. Раніше SpaceX запускала супутники першого покоління V1 на ракетах Falcon. Супутники другого покоління, V2, покривають більшу територію, але вони важчі та потребують нової ракети. 

Маск хоче запустити у космос 12 000 супутників, щоб зробити інтернет доступним усім на планеті. SpaceX запустила 1800 супутників, які роздають інтернет для 140 000 користувачів у 20 країнах. Вартість інтернету Starlink – $99 на місяць. Ще треба заплатити $499 за обладнання – WiFi-роутер і супутникову тарілку. Це неможливо без достатньої кількості двигунів для ракети, яка може вивести супутник на орбіту, пише Маск.

Маск хоче зробити бізнес на супутниках більш вигідним і навіть розглядає можливий вихід на біржу, «коли притік грошей буде більш стабільним». «SpaceX втратить багато грошей до того, як Starlink стане фінансово вигідним, – каже Маск у листі до інженерів SpaceX. – Кожне нове сузір’я супутників збанкрутіло. Ми маємо бути першими, хто уникне цього».

Чи стане SpaceX банкрутом

У листі до працівників Маск сказав, що є великий ризик, що без достатньої кількості двигунів Raptor компанія SpaceX збанкрутує. Пізніше, 30 листопада, він написав у Twitter, що навіть якщо SpaceX втрачатиме мільярди на Starlink та Starship, то банкрутство хоч і можливе, але малоймовірне.

SpaceX – «центикорн», приватна компанія з оцінкою $100 млрд. Лише китайська Byte Dance, засновниця TikTok, має таку ж високу оцінку, $140 млрд. 

У 2018 році Маск вже закликав своїх співробітників – але іншої компанії, Tesla – працювати без вихідних, щоб уникнути банкрутства. Він говорив, що Tesla зазнає краху через проблеми з виробництвом автомобілів Model 3. Нещодавно оцінка Tesla перевищила $1 трлн.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні