Ілон Маск. /Getty Images
Категорія
Компанії
Дата

Мертва хватка Ілона Маска. У Tesla було пʼять засновників, але тільки двоє з них справді розбагатіли. Чому

6 хв читання

Ілон Маск. Фото Getty Images

Ілон Маск та Джей Бі Штробель змогли дійсно розбагатіти завдяки Tesla. Та було ще троє cпівзасновників, і ось історія-попередження про те, чому вони також не стали мільярдерами

Tesla, новачок у виробництві електромобілів, зібрала журналістів у ангарі аеропорту Санта-Моніки липневого дня 2006 року, щоб представити свій родстер – сміливий двомісний електромобіль за $100 000, якому мало хто з експертів пророкував успіх.

Самовпевнений і технічно обізнаний гендиректор компанії Мартін Ебергард заявив, що винахідливість Кремнієвої долини навчить детройтських автогігантів робити красиві машини з нульовими викидами.

Модифікований Lotus Elise, який нашпигували 7000 маленьких літій-іонних батарей, був першою спробою Tesla. Це був дорогий варіант електромобіля, після якого компанія візьметься за дешевший седан, пояснив гендиректор. Бачення, про яке він розповів того дня, стало реальністю, але без нього.

Цього місяця Tesla стала першим автовиробником, якого оцінили у приголомшливий $1 трлн, але гендиректор, який представив компанію 15 років тому, не став синонімом бренду. І він точно не став найбагатшою людиною в історії.

Ця честь дісталася Ілону Маску, звісно, першому інвестору компанії і її нинішньому гендиректору. Маск теж був присутній на дебюті Tesla у 2006-му, але тоді він тримався у тіні і лише висловлювався про те, що треба якомога швидше зняти автомобілі з бензину.

Перший гендиректор Tesla Ебергард і ще один з перших директорів Марк Тарпеннінг, якому у 2003-му спала на думку ідея назвати автомобільну компанію на честь винахідника Ніколи Тесли, є першими акціонерами Tesla. Саме вони першими володіли брендом-вискочкою, який у майбутньому струсоне детройтський істеблішмент.

Та жодному з них не вдалося утримати достатньо акцій Tesla, щоб досягти статусу мільярдерів, не кажучи вже про теперішні статки Маска, які, станом на 10-те листопада, Forbes оцінює у $282 млрд. Саме посівний капітал Маска, на який він заробив завдяки вдалій інвестиції у платіжну компанію PayPal, допоміг Ебергарду і Тарпеннінгу втілити своє бачення у життя.

Зрештою, цей же капітал дав змогу Маску у майбутньому взяти повний контроль над Tesla, поступово збільшуючи свою частку у компанії за допомогою серії з девʼяти раундів інвестицій до того, як компанія вийшла на біржу у 2010-му; кожен з цих раундів все більше зменшував частки Ебергарда і Тарпеннінга. Навіть сьогодні частка Маска збільшується, адже замість зарплати він щокварталу отримує акції компанії, які коштують мільярди доларів.

Getty Images

Мартін Ебергард, перший гендиректор і співзасновник Tesla, ліворуч, й Ілон Маск на першій презентації електромобіля родстер у Санта-Моніці, Каліфорнія, у липні 2006-го. Фото Getty Images

В інтервʼю Ебергард каже, що у нього все ще є «відносно невелика» частка виробника електромобілів, але точної цифри не називає. «Я продав значну частину своєї частки вже дуже давно, – розповідає 61-річний Ебергард зі свого дому на Сан-Хуані, штат Вашингтон. – Люди думають, що у мене грошей кури не клювали, коли я заснував Tesla. Та це було далеко не так».

Якби Ебергард був багатшим після продажу Rocket eBook, ранньої версії електронної книжки, яку він із Тарпеннінгом створили наприкінці 1990-х, то їм не треба було би брати гроші в Маска, каже він.

Маск часто говорить про те, що йому байдуже до багатств, і минулого року він продав свої лос-анджелеські маєтки, щоб оселитися у скромному будинку-конструкторі на території кампусу SpaceX у Бока-Чіка, Техас. Тим не менш, він продовжує накопичувати статки із приголомшливою швидкістю.

Зараз у мене зовсім немає акцій Tesla. Звісно я і уявити не міг, що компанія досягне оцінки у $1 трлн!

Співзасновник Tesla Іан Райт

Все завдяки його майже 20-відсотковій частці як одного з перших власників компанії і довгостроковому плану виплат, про який оголосили у 2018-му, що приносять йому мільярди. А ще ж є додаткові опціони Tesla, які він отримує, якщо компанія досягає встановлених цілей у фінансових показниках. Також він готується продати 10% своєї частки, які, станом на 9-те листопада, оцінюють у близько $15 млрд, щоб мати можливість сплатити податки за свої опціони.

Ебергард тим часом продав велику частину своєї частки після того, як його витурили з Tesla у 2007-му до випуску родстера компанії. Він подав на Маска до суду у 2009-му за те, що його вигнали і звели на нього наклеп, але він погодився на мирову з нерозголошеними умовами.

В рамках мирової, він припинив виступати проти Маска, колишнього технічного директора Джей Бі Штробеля й одного з перших інженерів компанії Іана Райта, яких теж називають співзасновниками Tesla поруч з Ебергардом і Тарпеннінгом.

«Коли мене витурили з Tesla, у мене не було грошей – і я маю на увазі зовсім ні копійки, – розповідає Ебергард. – Гірше було те, що я рік не міг ніде працювати через заборону в угоді про інтелектуальну власність. Я не брав участі у жодному з інвестиційних раундів після того, як пішов».

TIM PANNELL FOR FORBES / колаж Анна Наконечна

Джей Бі Штробель, давній технічний директор Tesla, пішов з компанії у 2019-му, щоб заснувати Redwood Materials Фото TIM PANNELL FOR FORBES / колаж Анна Наконечна

Ебергард не розкрив розмір своєї частки в Tesla, але підтвердив, що він не мільярдер. Тарпеннінг, який зараз є партнером у Spero Ventures, венчурній фірмі у Кремнієвій долині, теж, за словами Ебергарда, має частку в Tesla, але не входить до переліку топових акціонерів. Тарпеннінг не відповів на запит від Forbes на інтервʼю.

Серед пʼяти офіційних співзасновників лише у Штробеля, який пішов з Tesla у 2019-му, є можливість стати мільярдером завдяки своїй частці у компанії. Та частка Tesla, яка була у нього до звільнення з компанії, оцінюється у приблизно $1,3 млрд.

Штробель, який нині є гендиректором і співзасновником Redwood Materials, стартапу з переробки батарей, відмовився давати коментар з цього приводу. Інженер Райт, який приєднався до Ебергарда і Тарпеннінга за кілька місяців після заснування ними Tesla, пішов з компанії у 2004-му, щоб заснувати іншу компанію електротранспорту. Свою частку він продав давним-давно.

«Зараз у мене зовсім немає акцій Tesla, – каже Райт Forbes. – Звісно, я і уявити не міг, що компанія досягне оцінки у $1 трлн!»

Окрім того, що вона зробила Маска найбагатшою людиною, Tesla, яка стала синонімом світової автомобільної революції, збагатила інвесторів і членів ради, серед яких венчурний капіталіст Айра Еренпрейс і Ларрі Еллісон (Oracle), а також молодшого брата Ілона Кімбала і безліч інвесторів, яких надихнув потенціал майбутнього на чистій енергії.

Хай якої я думки про Маска, а я все одно дуже радий бачити революцію електроавтомобілів, яку ми, як-не-як, розпочали. Я б хотів стати свідком перемоги цієї революції.

Мартін Ебергард

Попри весь теперішній успіх компанії у сфері електротранспорту і фінансову стабільність, а також безперервну увагу, яку шукає і привертає Маск, ранній етап Tesla вирізнявся нестабільною стратегією і керівництвом, що призвело до того, що біля керма залишився один співзасновник. Інші гіганти технологій, яких оцінювали у трильйон доларів, як-то Microsoft і Alphabet, зробили кількох своїх співзасновників мільярдерами, хоч одноосібний фінансовий успіх Маска не є чимось незвичайним.

«Хоч і складається враження того, що інші відомі технологічні компанії сприяли фінансовому успіху низки людей, ситуація, дещо схожа на ту, що склалася в Tesla, відбулася і в Apple, – каже Девід Хсу, викладач менеджменту у Вортонській школі при Університеті Пенсильванії.

На час смерті співзасновника Apple Стіва Джобса у 2011-му його частку в компанії оцінювали у $2 млрд, а статки Стіва Возняка – у $100 млн. А от Рональд Вейн, маловідомий третій співзасновник Apple, рано продав свою частку за $800, розповідає Хсу. Сьогоднішні статки Маска є просто результатом ризикованої ставки, яка зіграла.

«Йдеться не лише про частки співзасновників; також можна згадати інвесторів, серед яких ангели і венчурні інвестори, які втратили нагоду інвестувати в Tesla, – веде далі Хсу. – Коли Маск інвестував у раунді Серії А і впродовж тривалого часу після того, було багато сумнівів у тому, чи зможе компанія втілити в життя своє сміливе бачення. Дехто може сказати, що ці сумніви існують і сьогодні».

Getty Images

Мартін Ебергард, перший гендиректор і співзасновник Tesla. Фото Getty Images

Посилаючись на пункт про «незневаження», який став частиною мирової угоди у 2009-му, Ебергард відмовляється вдаватися у подробиці того, що він думає про Маска сьогодні. А от Маск явно не стримується. В інтервʼю 2020-го подкасту Third Row Tesla, який організували фанати Маска, він описав Ебергарда як «буквально найгіршу людину, із якою йому доводилося працювати».

Втім, перший гендиректор Tesla, який володів «трохи менше», ніж 5% компанії, коли пішов з неї, говорить, що сьогодні йому немає на що скаржитися, хай навіть йому і не вдалося заробити на успіху компанії.

«Оцінка – це лише цифри. А от що мене дійсно радує, так це успіх компанії. Дуже важливо, щоб ми відмовилися від викопного палива, а Tesla є ключовою рушійною силою для цього. Саме на це ми і сподівалися від самого початку», – каже Ебергард.

«Хай якої я думки про Маска, а я все одно дуже радий бачити революцію електроавтомобілів, яку ми, як-не-як, розпочали. Я б хотів стати свідком перемоги цієї революції».

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд