Андрій Буренок, співвласник TripMyDream. /Getty Images
Категорія
Інновації
Дата

Світ залишився без подорожей, сервіс TripMyDream – без грошей. Як вижити в ситуації, коли ринок зник 

3 хв читання

Андрій Буренок, співвласник TripMyDream. Фото Getty Images

Андрій Буренок, 39, мав усі підстави розраховувати, що 2020‑й стане для його компанії найкращим. У сервіс для мандрівників TripMyDream він разом з партнером Тарасом Поліщуком, 31, тільки за попередній рік реінвестував $200 000. Навесні планували запустити мобільний додаток, ребрендинг і масштабно оновити алгоритми.

Буренок звик проводити по 200 днів на рік за кордоном, одне з його правил: «Якщо мене немає в офісі – я є в офісі». На другу половину березня в нього була запланована двотижнева експедиція по Японії. А що натомість? 17 березня на Україну обрушився суворий локдаун зі скасуванням авіарейсів. 

«Я тоді думав, що це все максимум на кілька місяців і скоро закінчиться»,– згадує він.

Буренок 11 років керує українським офісом телекомпанії Viasat. Сервіс TripMyDream він створив 2013 року разом із програмістом Поліщуком, не покидаючи основного місця роботи. Офіційний запуск відбувся 2015‑го. Затяжна розробка обійшлася партнерам у $500 000 – в хід пішли особисті та сімейні заощадження.

Недарма старалися. У березні 2016‑го TripMyDream визнали найкращим туристичним стартапом світу на конкурсі Seedstars Summit. Головний приз – до $500 000 інвестицій. Згідно з сервісом Crunchbase, компанія взяла половину.

TripMyDream став одним з перших українських сервісів для організації самостійних подорожей. Його унікальна фішка – алгоритм, що миттєво прогнозує ціни пакетні пропозиції: переліт та проживання.

До пандемії TripMyDream заробляв на авіаквитках. Комісія від їхнього продажу давала 65% доходів, абсолютних цифр у компанії не називають. Але бізнес точно йшов вгору: за статистикою Державіаслужби, у 2019 році через українські аеропорти пройшло 24,3 млн пасажирів. На 2020‑й прогнозували зростання до 27 млн, але до вересня пасажиропотік становив лише 5,9 млн осіб.

За підсумками березня, доходи TripMyDream просіли на 80%, у квітні падіння дійшло до 90%. Заробітки знизилися і в інших квиткових агрегаторів.

У Tickets.ua у березні – квітні 2020 року продажі на українському авіаринку скоротилися на 95%. І сьогодні показники на третину нижчі за минулорічні, говорить співзасновник Сергій Кравець. З квитками на потяги ситуація така сама, розповідає Антон Бібля, засновник сервісу Railwaybot. «Увересні 2020 року продали на 36% менше квитків, ніж у вересні 2019‑го»,– каже він.

У TripMyDream також заробляв на комісії від бронювання готелів, продаж реклами у власному медіа та IT‑аутсорсі. Але готелі стали на паузу, а рекламодавці скоротили бюджети. Зменшилася й відвідуваність сайту. У січні було 3 млн візитів, за останній місяць – менше як 1 млн.

Інфографіка Леонід Лукашенко

Інфографіка Леонід Лукашенко

З активів залишилися довіра аудиторії та команда. «Головним завданням було придумати, як їх не втратити», – розповідає Буренок. З 15 осіб третина займалася розробкою, решта – маркетингом. Із травня IT‑послуги стали продавати активніше. «Є проєкт із Data Science для української компанії. Також працювали з данцями»,– розповідає Буренок. Конкретних імен та сум він не називає, покликаючись на угоду про нерозголошення.

Але найвдалішим рішенням виявився вихід в онлайн-навчання. Буренок і команда упакували п’ять років досвіду в онлайн-курс із комплексного інтернет-маркетингу. На перший потік прийшли майже 180 слухачів, ціни варіювалися від $299 до $469. Для наступної групи ціна — від $369. Щоб закріпити успіх, компанія створила всередині невелике маркетингове агентство для малого та середнього бізнесу та запускає онлайн-школу TripMyDream Academy.

Сьогодні більш ніж половину доходу приносить навчання і тільки 5% – комісія від продажу квитків. Диверсифікація допомогла зберегти команду, зарплати та офіс в Unit.City. Але й святкувати зарано. «Ще не перекрили збитків»,– підраховує Буренок.

ООН оцінює втрати туристичного сектора від пандемії у $460 млрд. TripMyDream відчув це на власній шкурі. «Мені винні десятки тисяч євро,– нарікає Буренок.– Це, при тому, що одній компанії я вже списав майже €45 000».

В Україні мало приводів для оптимізму. «Ті, хто спробував перейти з виїзних напрямів на внутрішній туризм, у кращому разі працювали на самозабезпечення»,– каже президент Національної туристичної організації Іван Ліптуга.

«До появи нового фактора нічого не зміниться, – зазначає Кравець з Tickets.ua. – Потрібна або вакцина, або миттєвий тест на COVID‑19, або щось іще».

«Нас не шокують новини про нові локдауни, – резюмує Андрій Буренок. – Ми розглядаємо можливості, які дає нинішня ситуація». Компанія повернулася до нормального ритму: випустила омріяний додаток, стала продавати залізничні квитки, страхування. У Андрія Буренка налагодився і звичний розклад – інтерв’ю Forbes він дав із подорожі Мексикою. 

Опубліковано в пʼятому номері журналу Forbes (листопад 2020)

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд