Міністр сільського господарства та розвитку сільських територій Польщі Хенрик Ковальчик повідомив 5 квітня про рішення подати у відставку, пише RFM 24. Основною причиною стала криза, викликана безмитним імпортом українського зерна у Польщі та протестами фермерів.
Ключові факти
- Зазначається, що рішення про відставку міністра ухвалило керівництво провладної партії «Право і справедливість». Там вважають, що Ковальчик не впорався з так званою зерновою кризою.
- Ковальчик залишає посаду на тлі планів Єврокомісії продовжити безмитний імпорт українського зерна до червня 2024 року, проти чого виступали польські фермери.
- «Очевидно, що основна вимога фермерів не буде задоволена Європейською комісією», – заявив він.
- Місцеві фермери не задоволені продовженням безмитного ввозу українського зерна до ЄС, наполягаючи, що воно залишається і продається у Польщі замість транзитного провозу до інших країн.
- Як зазначають польські ЗМІ, Ковальчик своїми заявами радше розлютив, ніж заспокоїв аграріїв.
- Аграрії навіть погрожували зірвати візит президента Володимира Зеленського до Польщі, який відбувається в середу.
Контекст
Після вторгнення Росії в Україну минулого року ЄС скасував мита та квоти на імпорт українського зерна та перенаправив частину поставок, які Росія блокувала у чорноморських портах, через польські та румунські автомобільні та залізничні мережі. Але дешеве українське зерно, що несподівано зʼявилося на цих ринках, підірвало позиції місцевих виробників.
Єврокомісія запропонувала постраждалим фермерам з ЄС загалом €56,3 млн для помʼякшення наслідків, викликаних «надмірною пропозицією» зерна, що імпортується з України. Румунія отримає найменшу суму у розмірі €10 млн, тоді як Польщі буде виділено €29,5 млн, а Болгарії – €16,7 млн.
Премʼєр-міністр Польщі Матеуш Моравецький запросив більшу суму, назвавши пропозицію Брюсселя «неадекватною». «Європейська комісія має більше допомагати нам щодо цього», – прокоментував він.
У Польщі імпорт дешевого українського зерна дестабілізував місцевий ринок, при цьому найбільш постраждалі регіони розташовані на південному сході, найближче до України.
Фермер і лідер сільськогосподарського руху «Агроунія» Міхал Колодзейчак сказав, що влада повинна дозволяти тільки українське зерно, яке йде транзитом до кінцевого пункту призначення за межами Польщі. Він додав, що український імпорт також спричинив зниження цін на місцеве зерно.
Логістика також є проблемою в Румунії, де порти переважно зосереджені на українському зерні і тепер «забиті товарами», з якими вони не можуть впоратися, сказав Сезар Георге, радник румунського Міністерства сільського господарства. Він додав, що, крім компенсації, ЄС необхідно інвестувати в інфраструктуру, таку як автомобільні шляхи та залізниці, збільшити місткість вантажівок, барж та прикордонного персоналу, а також розділити потоки українського зерна.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.