Ввечері 14 січня над акваторією Азовського моря Повітряні сили України знищили два російських літаки: дальнього радіолокаційного виявлення А-50 та повітряний пункт управління Іл-22, повідомили у Telegram Головнокомандувач Збройних сил України Валерій Залужний та Повітряні сили. Forbes оцінив вартість збитого Іл-22 та пояснює коротко його роль для армії РФ.
Новий номер Forbes Ukraine: 202 найбільші приватні компанії та 303 ефективних СЕО. Замовляйте та отримуйте два журнали за ціною одного!
Ключові факти:
- Увечері 14 січня у Telegram-каналах з’явилась інформація про збиття російського розвідувального літака А-50 та про пошкодження повітряного командного пункту Іл-22М. Вже 15 січня Залужний підтвердив, що було знищено обидва літаки.
- Спецоперація зі знищення літаків пройшла у Приазов’ї. На відео, яке опублікував Залужний, зображено схеми польоту, ймовірно, цих літаків над Азовським морем.
- Літак Іл-22 є повітряним пунктом управління, Forbes оцінив його вартість у $30 млн. Літак може довго знаходитись у повітрі, у ньому сидять офіцери, які управляють бойовими діями, пояснює Forbes речник Командування Повітряних Сил Юрій Ігнат.
- На початок 2024-го у Росії був 31 літак цієї моделі (29 – у Повітряно-космічних силах; два – у Військово-морських), за оцінкою Flight Global World Air Forces directory.
- Ці два літаки зазвичай працюють у зв’язці, уточнив Forbes речник Командування Повітряних Сил Юрій Ігнат. «Іл-22 отримує інформацію у режимі реального часу з тих самих А-50. Радар сканує і зчитує ситуацію, а з Іл-22 відбувається управління. Вони літають постійно і, як правило, працюють у зв’язці», – додав речник Повітряних сил.
- Forbes оцінює сумарні втрати РФ від цієї атаки у $530 млн. А-50 фактично є летючим радаром. Його вартість – $500 млн, оцінював Forbes.
- Українські сили оборони вражали Іл-22 у квітні 2022-го, але тоді він зміг приземлитися на аеродром. Ще один Іл-22 був збитий в червні 2023-го найманцями Групи Вагнера під час заколоту Євгенія Пригожина.
- Основною перевагою А-50 над наземними радарами є можливість зазирнути «за горизонт» – виявляти цілі на відстані до 600 км. Літаки далекого радіолокаційного виявлення можуть спостерігати за об’єктами на низьких висотах, відстежувати дислокацію українських літаків, систем ППО, корегувати ракетні удари. Всього у Росії було 14 літаків А-50 різних модифікацій на початок 2024 року, за оцінкою Flight Global World Air Forces directory.
Контекст
Літак-розвідник А-50 – радянський авіаційний радіолокаційний комплекс на базі Іл-76. Його виготовлено в 1978–1985 роках. Пізніше Росія розробила кілька удосконалених версій, зокрема, модернізовані варіанти А-50М та А-50У та експортні А-50І та А-50ЕІ.
Базову вартість А-50 оцінено в $330 млн. Але модернізовані версії коштують значно дорожче. У 2020 році Індія закупила в Росії два літаки А-50ЕІ на суму близько $1 млрд. Тобто, за оцінкою Forbes, вартість одного експортного варіанта літака А-50 складає близько $500 млн.
Загалом у Росії 16 літаків А-50 різних конфігурацій. У 2014-му вона почала розробляти нову версію – А-100. Проте цю програму було заблоковано західними санкціями у сфері авіації й електроніки. Ймовірно, Росія більше не може виготовляти або модернізувати ці авіаційні комплекси.
26 лютого 2023 року моніторингова група «Беларускі Гаюн» повідомила про два вибухи на військовому аеродромі Мачулищі (Білорусь), назвавши їх причиною партизанську диверсію. Вибухи нібито вразили радіолокаційний літак А-50У Повітряно-космічних сил РФ, який знаходився на аеродромі, та пошкодили передню й центральну частини, авіоніку й радіолокаційну антену.
Білоруські телеграм-канали стверджували, що партизани атакували російський літак за допомогою двох дронів. Цю інформацію підтвердив голова білоруської ініціативи BYPOL Олександр Азаров, зазначивши, що пошкодження літака «серйозні».
У коментарі «Белсату» Азаров розповів, що напад за допомогою безпілотників здійснили учасники плану «Перемога», операція готувалася кілька місяців, зараз її виконавці в безпеці. Україна тоді офіційно не коментувала вибухи. Проте спікер Повітряних сил ЗСУ Юрій Ігнат сказав, що «довіряє» інформації від білорусів, бо має «свої джерела».
На аеродромі Мачулищі нібито було пошкоджено найсучаснішу версію авіаційного комплексу А-50У, в якому встановлено новий радіотехнічний комплекс із покращеними параметрами виявлення низькополітних та малопомітних повітряних цілей. Вартість літака-розвідника в конфігурації А-50У може навіть перевищувати експортний варіант А-50ЕІ.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.