Рада ЄС оголосила про старт військово-морської операції у Червоному морі EUNAVFOR ASPIDES. Вона спрямована на відновлення та захист свободи судноплавства у Червоному морі та Перській затоці, йдеться у комюніке ради, опублікованому 19 лютого.
Ключові факти
- «Операція відіграє ключову роль у захисті комерційних інтересів та інтересів безпеки на благо ЄС і ширшої міжнародної спільноти», – прокоментував рішення високий представник ЄС із закордонних справ Жозеп Боррель.
- Операція ASPIDES має забезпечити військово-морську присутність ЄС у районі, де з жовтня 2023 року відбувалися численні напади хуситів на міжнародні комерційні суда.
- Очікується, що операція забезпечуватиме поінформованість про морську ситуацію, супроводжуватиме судна та захищатиме їх від можливих багатоаспектних атак на морі.
- Рада ЄС повідомила, що операція діятиме на основних морських трасах у Баб-ель-Мандебській та Ормузькій протоках, а також у міжнародних водах Червоного моря, Аденської затоки, Аравійського моря, Оманської та Перської заток.
- Операція ASPIDES тісно координуватиметься з операцією EUNAVFOR ATALANTA, щоб сприяти морській безпеці в західній частині Індійського океану та в Червоному морі, а також з партнерами ЄС, які сприяють морській безпеці в цій зоні, йдеться у пресрелізі.
Контекст
З жовтня минулого року єменські хусити під приводом того, що вони домагаються припинення вогню в секторі Газа, атакували численні судна в Червоному морі, Аравійському морі, Аденській та Оманській затоках.
10 січня Радбез ООН ухвалив резолюцію, в якій засудив напади хуситів на торгові та комерційні судна.
Через водний шлях, який зʼєднує Червоне та Середземне моря, проходить від 10% до 15% світової торгівлі й 30% контейнерних перевезень. Це основний торговий маршрут між країнами Азії та Європи. Альтернативний маршрут судноплавства навколо мису Доброї Надії в Південній Африці збільшує подорож на 10–14 днів.
Наразі щонайменше 2300 кораблів використовують тривалі обхідні маршрути, щоб уникнути атак хуситів у Червоному морі.
Для багатьох компаній, особливо в Європі, це збільшує час транзиту, рахунки за фрахт та підвищує витрати на страхування. І це змушує аналітиків переглянути оцінки прибутків компаній на наступний рік.
Очікується, що перебої в доставці через кризу в Червоному морі призведуть до зростання цін та псування продуктів харчування. Ситуація може зупинити уповільнення глобальної інфляції та вплинути на постачання продовольства. Водночас директорка-розпорядниця МВФ Крісталіна Георгієва вважає, що криза у Червоному морі наразі має наслідки, але не такого масштабу, який міг би суттєво підірвати прогнози зростання світової економіки. За її словами, вплив має більш локальний характер.
![«Джин вийшов з пляшки». Хусити другий місяць атакують Червоне море – критичний маршрут для експорту та імпорту з України. Як подолати кризу /Фото Getty Images](https://forbes.ua/static/storage/thumbs/80x80/1/08/70e0fefd-7f728aa30d986ffc5d36c5f923822081.jpg?v=7340_3)
![Криза у Червоному морі. Hapag-Lloyd використовуватиме сухопутні коридори через Саудівську Аравію для транзиту вантажів /Фото Getty Images](https://forbes.ua/static/storage/thumbs/80x80/0/6b/017de158-f9bb701a66abd01852b671e9de1986b0.jpg?v=3648_1)
![Maersk збільшила кількість авіаперевезень для скорочення часу транзиту вантажів /Фото пресцентр Maersk](https://forbes.ua/static/storage/thumbs/80x80/9/91/229eb915-97ce1cf008e2699bbd27e691b0817919.png?v=6424_1)
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.