Перебої в доставці через кризу у Червоному морі загрожують зростанням цін та псуванням продуктів харчування, пише Bloomberg. Ситуація може зупинити уповільнення глобальної інфляції та вплинути на постачання продовольства.
Ключові факти
- Криза у Червоному морі починає порушувати постачання продуктів – від кави до фруктів – і погрожує зупинити уповільнення продовольчої інфляціїі.
- Судна, завантажені продовольством, уникають атак хуситів на ключовому водному шляху, пливучи навколо Африки, що є довшим і дорожчм маршрутом. Але на відміну від вантажів газу, нафти і споживчих товарів, які також постраждали, більш тривалі терміни доставки можуть призвести до того, що продукти харчування, що швидко псуються, неможливо буде продати.
- Італійські експортери побоюються, що ківі та цитрусові зіпсуються у дорозі, китайський імбир дорожчає, а деякі вантажі африканської кави затримуються.
- Хоча вплив поки що обмежений, це нагадування про те, наскільки крихкими можуть бути ланцюжки постачання продовольства. Якщо збої посиляться, вони зможуть зупинити падіння цін на продукти харчування. «Тут усі у програші», – сказав Нітін Агравал, керівний директор Euro Fruits, великого експортера індійського винограду.
- За даними Європейської асоціації свіжих продуктів Freshfel, Європейський союз загалом покладається на Індію у виробництві приблизно сьомої частини свого столового винограду та понад 35% на піку врожаю у березні – квітні.
- Італійські експортери, які продають сільськогосподарську продукцію до Азії на суму близько $4,4 млрд, стурбовані тим, що переміщення Африкою зашкодить свіжості та збільшить вартість фруктів, таких як яблука, ківі та цитрусові.
- Це також головний біль для фермерів, яким доведеться знизити ціни, аби компенсувати вищі витрати на доставку.
- За даними CELCAA, яка представляє торговців агропродовольчою продукцією, проблеми з доставкою також викликають стурбованість щодо європейського експорту таких продуктів, як свинина, молочні продукти та вино, а також імпорту чаю, спецій та птиці.
- Британський продуктовий гігант Tesco Plc попередив, що перебої в доставці можуть призвести до інфляції на деякі товари.
Контекст
Обстріл суден, які йдуть через міжнародні води Червоного моря, почастішали в грудні на тлі воєнних дій у секторі Гази. Ударів по цивільних суднах, які нібито повʼязані з Ізраїлем або туди прямують, завдають єменські хусити, які підтримують ХАМАС.
Через водний шлях, який зʼєднує Червоне та Середземне моря, проходить від 10% до 15% світової торгівлі й 30% контейнерних перевезень. Це основний торговий маршрут між країнами Азії та Європи.
Атаки єменських хуситів уже призвели до зростання цін на нафту та природний газ. Низка судноплавних компаній, включаючи A.P. Moeller-Maersk AS і Hapag-Lloyd, оголосили про припинення проходу своїх суден через Червоне море.
Кількість контейнеровозів у гирлі Червоного моря, що прямують до Суецького каналу або з нього, в перший тиждень січня скоротилася на 90% порівняно з початком 2023 року.
18 січня міністр аграрної політики та продовольства Микола Сольський повідомив, що у січні експорт української агропродукції скоротився через кризу у Червоному морі.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.