Перебої в доставці через кризу у Червоному морі загрожують зростанням цін та псуванням продуктів харчування, пише Bloomberg. Ситуація може зупинити уповільнення глобальної інфляції та вплинути на постачання продовольства.
Форум «Вільна» повертається 20 лютого, щоб стати вашим джерелом ідей, знайомств і можливостей. Долучайтеся до заходу за посиланням! 🎟
Ключові факти
- Криза у Червоному морі починає порушувати постачання продуктів – від кави до фруктів – і погрожує зупинити уповільнення продовольчої інфляціїі.
- Судна, завантажені продовольством, уникають атак хуситів на ключовому водному шляху, пливучи навколо Африки, що є довшим і дорожчм маршрутом. Але на відміну від вантажів газу, нафти і споживчих товарів, які також постраждали, більш тривалі терміни доставки можуть призвести до того, що продукти харчування, що швидко псуються, неможливо буде продати.
- Італійські експортери побоюються, що ківі та цитрусові зіпсуються у дорозі, китайський імбир дорожчає, а деякі вантажі африканської кави затримуються.
- Хоча вплив поки що обмежений, це нагадування про те, наскільки крихкими можуть бути ланцюжки постачання продовольства. Якщо збої посиляться, вони зможуть зупинити падіння цін на продукти харчування. «Тут усі у програші», – сказав Нітін Агравал, керівний директор Euro Fruits, великого експортера індійського винограду.
- За даними Європейської асоціації свіжих продуктів Freshfel, Європейський союз загалом покладається на Індію у виробництві приблизно сьомої частини свого столового винограду та понад 35% на піку врожаю у березні – квітні.
- Італійські експортери, які продають сільськогосподарську продукцію до Азії на суму близько $4,4 млрд, стурбовані тим, що переміщення Африкою зашкодить свіжості та збільшить вартість фруктів, таких як яблука, ківі та цитрусові.
- Це також головний біль для фермерів, яким доведеться знизити ціни, аби компенсувати вищі витрати на доставку.
- За даними CELCAA, яка представляє торговців агропродовольчою продукцією, проблеми з доставкою також викликають стурбованість щодо європейського експорту таких продуктів, як свинина, молочні продукти та вино, а також імпорту чаю, спецій та птиці.
- Британський продуктовий гігант Tesco Plc попередив, що перебої в доставці можуть призвести до інфляції на деякі товари.
Контекст
Обстріл суден, які йдуть через міжнародні води Червоного моря, почастішали в грудні на тлі воєнних дій у секторі Гази. Ударів по цивільних суднах, які нібито повʼязані з Ізраїлем або туди прямують, завдають єменські хусити, які підтримують ХАМАС.
Через водний шлях, який зʼєднує Червоне та Середземне моря, проходить від 10% до 15% світової торгівлі й 30% контейнерних перевезень. Це основний торговий маршрут між країнами Азії та Європи.
Атаки єменських хуситів уже призвели до зростання цін на нафту та природний газ. Низка судноплавних компаній, включаючи A.P. Moeller-Maersk AS і Hapag-Lloyd, оголосили про припинення проходу своїх суден через Червоне море.
Кількість контейнеровозів у гирлі Червоного моря, що прямують до Суецького каналу або з нього, в перший тиждень січня скоротилася на 90% порівняно з початком 2023 року.
18 січня міністр аграрної політики та продовольства Микола Сольський повідомив, що у січні експорт української агропродукції скоротився через кризу у Червоному морі.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.