Україна може транспортувати пальне з європейських країн через ділянку продуктопроводу «Самара – Західний кордон». Про це розповів ексгенеральний директор «Укртранснафти» Микола Гавриленко в інтервʼю «Економічній правді».
Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?
Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!
Ключові факти
- Найближчими днями може бути підписаний договір з найбільшою угорською нафтогазовою компанією MOL для транспортування дизпалива з інших країн через Угорщину ділянкою продуктопроводу «Самара – Західний кордон» («труба Медведчука»), розповів Гавриленко.
- Раніше «Укртранснафта» транспортувала паливо через цю трубу. Відтоді як її забрали у структур Медведчука і передали «Укртранснафті», залишки пального так і не передали на баланс держкомпанії. Після 24 лютого ситуація змінилася і ці обсяги вирішили передати на потреби держави, сказав Гавриленко.
- На початку травня розпочалися переговори з компанією MOL як власником активів, на які заходить цей продуктопровід на території Угорщини. «Наша переговорна позиція була побудована на тому, щоб налагодити транспортування цією трубою з Угорщини в Україну 100 000–150 000 т дизпалива на місяць», – розповів Гавриленко.
- У MOL заявили, що вільного ресурсу палива вони не мають. Як пояснює ексочільник «Укртранснафти», через те, що передвиборча кампанія прем’єра Угорщини Віктора Орбана побудована, зокрема, на низьких цінах на нафтопродукти. Зараз в Угорщині ціна дизпалива – €1,2–1,4 за літр, що на 30–40% нижче за решту Європи. Через це суттєво зріс попит, який треба задовольняти.
- Натомість угорська компанія заявила про готовність транспортувати паливо з Угорщини в Україну продуктопроводом. «Все, що MOL змогла нам запропонувати, це лише варіант, за якого ми знаходитимемо дизпаливо в ЄС, доставлятимемо його у вагонах-цистернах до їхніх терміналів, де він перекачуватиметься у продуктопровід і поставлятиметься ним в Україну», – пояснює Гавриленко.
- 19 травня укладено попередню угоду про готовність MOL підписати договір щодо транспортування дизпалива цим продуктопроводом.
- Гавриленка звільнили 24 травня й призначили на цю посаду Володимира Цепенду. У «Нафтогазі» (акціонер «Укртранснафти») наголосили, що перед новим керівником стоїть невідкладне і критично важливе завдання – бути одним із головних чинників розв’язання паливної кризи в Україні впродовж наступних тижнів.
Контекст
23 травня затриманий СБУ Медведчук, якому висунуто підозру в державній зраді та сприянні тероризму, розповів про схему виведення з державної власності частини магістрального нафтопродуктопроводу «Самара – Західний напрямок» для подальшого прокачування через нього дизельного пального.
Це одна зі справ, у якій підозрюється Медведчук, – незаконне заволодіння ТОВ «Прикарпатзахідтранс» ділянкою державного нафтопроводу вартістю понад 200 млн грн. У лютому 2021 року РНБО повернула трубопровід у державну власність.
Медведчук запевняє, що питаннями трубопроводу він займався на прохання Порошенка. І зрештою за рік роботи трубопровід заробив для його власників вдвічі більше коштів, ніж було вкладено в його викуп, – до $42 млн. А з травня 2019 року, тобто після припинення повноважень Порошенка, прокачування дизеля через магістраль припинилося.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.