Український бізнес відновлюється та будує плани на майбутнє в Україні, свідчить опитування дослідницької компанії Gradus Research, яке проводилося наприкінці травня. За даними опитування, 50% компаній повернулися до роботи в довоєнному режимі.
Ключові факти
- Бізнес активно адаптується до існування в новій реальності, йдеться у коментарі до результатів опитування. Половина (50%) опитаних компаній працюють у довоєнному режимі. Ще більше третини (38%) – працюють частково. 4% респондентів навіть створили новий бізнес після початку великої війни.
- 50% опитаних підприємців декларують, що бізнес частково чи повністю трансформувався або перебуває в цьому процесі. Ще 16% респондентів кажуть про необхідність галузевої трансформації, проте вона ще не відбулася.
- Якщо в липні 2022 року 50% опитаних компаній здійснювали чи планували релокацію бізнесу, то наразі спостерігається протилежний тренд – 62% респондентів кажуть, що бізнесу не потрібно переїжджати.
- 70% респондентів, чий бізнес був релокований чи планує релокацію, перенесли його в межах України. Ще 13% опитаних заявляють, що їх бізнес перенесений в межах країни, при цьому його географія розширилась також і за кордон.
- Попри все представники бізнесу не мають ілюзій щодо швидкого закінчення війни, зазначає Євгенія Близнюк, соціологиня, засновниця і директорка Gradus Research. «Якщо минулого літа найбільша частка респондентів (34%) вважала, що активні бойові дії в Україні триватимуть до зими 2022, то наразі 27% прогнозують завершення війни до кінця наступного року, а ще 29% кажуть, що війна триватиме довше. Це свідчить про те, що і українське суспільство, і бізнес знаходяться у стані мобілізації внутрішніх ресурсів», – зазначає вона.
Контекст
У травні бізнес другий місяць поспіль позитивно оцінив поточні результати своєї діяльності, попри повномасштабну війну. Про це свідчить індекс очікувань ділової активності (ІОДА), який НБУ розраховує щомісяця. У травні ІОДА залишився вище нейтрального рівня (50 пунктів) і становив 50,5 проти 51,5 у квітні.
Цьому сприяли відновлення енергосистеми, пожвавлення внутрішнього попиту, зокрема завдяки поступовому поверненню українців з-за кордону, а також зміцнення курсу гривні.
За даними опитування Європейської Бізнес Асоціації, у лавах української армії захищають країну співробітники 83% компаній. При цьому в 43% бізнесів мобілізовані критичні спеціалісти, зокрема інженери, ІТ-фахівці, електрики, механіки, машиністи, водії.
![Війна додала до посадових інструкцій новий елемент: готовність до подвигу. Як українські компанії віддячують працівникам за ризиковану роботу /Фото Марія Шарлай за допомогою ШІ MidJorney](https://forbes.ua/static/storage/thumbs/80x80/8/2b/003e0123-0e28345ad635cceff1d6c15be86982b8.jpg?v=9205_3)
![Сервіз для Кайлі Дженнер і сорочка для Зеленської. Як зробити національні традиції модними та навчитися на них заробляти. Бізнес-історія Forbes Next250 – бренду Gunia Project](https://forbes.ua/static/storage/thumbs/80x80/f/5b/6bb6d272-0ad85a10c1dd177e4ff9edb452a865bf.jpg?v=3733_1)
![Шлях СЕО. Український бізнес відштовхнувся від дна. Чого навчилися керівники Vodafone, Interpipe, Nemiroff та інших великих компаній після 24 лютого 2022 року /Фото Марія Шарлай за допомогою ШІ MidJorney](https://forbes.ua/static/storage/thumbs/80x80/a/fa/833fc048-c4314d58a80c1428870ab81fbed22faa.jpg?v=0305_2)
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.