Верховна Рада відтермінувала запровадження системи «еАкциз» до 1 листопада 2026 року. Відповідна норма міститься у законопроєкті N14097 про внесення змін до Податкового кодексу, який 3 грудня депутати ухвалили у другому читанні.
Новий застосунок: вчасно про головне без чужих алгоритмів
Ми пропонуємо концентрат бізнес-знань за понад 40 напрямами. У застосунку зручно читати або слухати Forbes Ukraine у будь-яких умовах, навіть офлайн
Деталі
- Це спільне рішення Мінцифри та бізнесу, прокоментував ухвалення законопроєкту віцепремʼєр-міністр, міністр цифрової трансформації Михайло Федоров. За його словами, такий крок гарантуватиме максимально безпечний і стабільний запуск системи.
- Під час тестування бізнес зможе: налаштувати касові та складські програми; навчити команди працювати з e-марками; протестувати роботу в реальних умовах.
- Федоров зазначив, що тестування відбуватиметься до 12 жовтня 2026 року, а з 1 листопада 2026 року «еАкциз» стане обов’язковим для всіх.
- «еАкциз одночасно охоплює два ринки – алкоголю й тютюну. Це пріоритетний антикорупційний інструмент, над яким ми працюємо майже три роки. Таких систем ще не створювала жодна країна світу», – наголосив віцепремʼєр.
Контекст
Раніше компанії, що представляють тютюнову, алкогольну галузі та роздрібну торгівлю, закликали уряд і Верховну Раду відтермінувати щонайменше на 10 місяців запуск електронної акцизної марки. Бізнес пояснює, що система «еАкциз», яка має запрацювати з 1 січня 2026 року, нині перебуває на фрагментарній стадії розробки і не готова до повноцінної експлуатації.
Зокрема, асоціація «Укртютюн» попередила про ризики щоденних втрат державного бюджету більш як на 400 млн грн через неготовність до запуску з 1 січня 2026 року електронної системи «еАкциз».
Новий журнал Forbes Ukraine – у продажу з безкоштовною доставкою
Четвертий номер Forbes Ukraine у 2026 році – про людей і бізнеси, які вже сьогодні визначають майбутнє країни. Усередині – «30 до 30», 15 перспективних ветеранських компаній, 20 франшиз із потенціалом зростання, Говард Баффет і $1,4 млрд допомоги Україні, ціна війни для бізнесу та українське мистецтво воєнного часу.
Закон №3173-IX передбачав впровадження системи «еАкциз» у два основні етапи:
- березень 2025 року – початок тестового режиму системи «еАкциз» для добровільного підключення учасників ринку;
- січень 2026 року – система стає обов’язковою для всіх виробників, імпортерів і продавців підакцизних товарів із перехідним періодом до кінця 2026 року, під час якого діють знижені штрафи (від 10% до 30%).
За новими правилами, виробники та імпортери самостійно зможуть генерувати електронну акцизну марку в цифровій системі простежуваності «еАкциз» та наносити на кожну пляшку алкоголю чи пачку цигарок. Ці коди об’єднуватимуть у групові та наноситимуть на блоки, коробки чи ящики.