Категорія
Картина дня
Дата

Зеленський за держгроші запускає авіакомпанію Ukrainian National Airlines. Бюджет на перший рік: $100 млн. Навіщо вона українцям

Президент Володимир Зеленський обіцяє створити національну авіакомпанію Ukrainian National Airlines. Вона літатиме, зокрема, на літаках держпідприємства «Антонов». Скільки це коштуватиме і як змінить ринок авіаперевезень у країні

Фото Анна Наконечна

Фото Анна Наконечна

Як мотивувати команду не збавляти темп у надскладних умовах? Дізнайтесь 25 квітня на форумі «Надлюди» від Forbes. Купуйте квиток за посиланням!

Ще 17 серпня консультувати Кабінет Міністрів щодо запуску державної авіалінії приїхали представники французької консалтингової компанії Aerogestion, яка працювала з Aigle Azur та Frech Blue. Вони надали економічне обґрунтування для запуску нового перевізника, і сьогодні, 25 листопада, за словами Зеленського, розпочалося його створення.

Допомагатиме запуску також французький авіабудівник Airbus. Віцепрезидент компанії в Європі та Центральній Азії Кімон Сотіропулос підписав меморандум, згідно з яким Україна може закупити у французів 22 літаки. «В Україні, яка має величезний потенціал для туризму, бізнесу та будь-яких нових можливостей, є місце й для нового перевізника, – сказав Сотіропулос на форумі «Велике Будівництво: Авіація. Туризм». – Сьогодні ми святкуємо його день народження».

Уряд готовий інвестувати в повітряний флот, навантажувати українських виробників та залучати світових лідерів до спільних проєктів в авіабудівництві, каже Зеленський. «Йдеться не лише про збільшення прибутків та пасажиропотоків, а й статусу, іміджу, престижу нашої країни», – каже він. Президент не назвав дату запуску Ukrainian National Airlines, але влітку він казав, що завдання – розпочати роботу до кінця 2021 року.

Скільки коштуватиме запуск авіакомпанії

Запустити нову авіакомпанію в такі терміни можна лише юридично, каже Кирило Новіков, колишній голова інституту цивільної авіації «Украеропроект». Щоправда, за його словами, для цього засновник повинен уже мати щонайменше два однотипні літаки, бізнес-план, сертифікати та ліцензії на здійснення авіаперевезень, на отримання яких іде приблизно півроку.

Також проблемно за короткий термін знайти літаки – замовлення у виробників розписані на рік–два наперед. Таким чином, за словами Новікова, найбільш реалістичним виглядає отримання в лізинг літака, який уже був у використанні.

За іншим сценарієм – уряд купить частку в авіакомпанії, що вже існує, вважає партнер юридичної фірми «Анте» Андрій Гук, який спеціалізується на авіагалузі. Однак, за його словами, навряд чи хтось зацікавиться такою пропозицією. Чому? «МАУ відзвітувала про прибуток у першому півріччі, SkyUp отримує нові літаки і розвивається, у Windrose стабільно все ОК», – каже він.

Скільки коштує запустити авіалінію з нуля? Бюджет національного авіаперевізника на 2022 рік – $107,5 млн, сказав 25 листопада консультант Aerogestion Патріс Фазьє. Верховна Рада 8 листопада ухвалила поправки до державного бюджету на 2021 рік щодо виділення 2,5 млрд грн для фінансування інфраструктурних проєктів. Із них 500 млн грн підуть на формування статутного капіталу національного авіаперевізника.

При запуску авіакомпанії потрібні гроші на флот, сертифікацію, корпоративні та авіаційні IT системи, найм та навчання персоналу та консалтинг.

Державний перевізник із соціальними внутрішніми рейсами на літаках «Антонова» – це не про бізнес, а про марні витрати, впевнений Гук. Однак міністр інфраструктури Олександр Кубраков, який підписав меморандум з Airbus від України, каже, що державна авіакомпанія точно вийде у прибуток – протягом пʼяти років.

Чи є місце на ринку

Період локдаунів та карантинів – не той час, щоб вкладати державні гроші у відкриття нової авіакомпанії, зазначає експерт ринку авіації Віктор Логвиненко. «Наразі світова авіація літає на 25–30% від своїх потужностей, – каже він. – Деякі напрямки виконуються для того, щоб просто літати. Створення національного перевізника – маячня».

Гук міркує так само: Україні не потрібна державна авіакомпанія в поточній ситуації на ринку перевезень. «У нас є «Укрзалізниця», яка поєднує всі основні міста, – вважає він. – Пасажир не пересяде зі своїми сумками в літак, куди треба дістатися за годину для реєстрації, багаж має невеликі норми і найнижча ціна на квиток якого все одно більша за ціну на поїзд». Купе в поїзді «Київ – Одеса» коштує від 400 грн, а переліт на SkyUp між цими містами – від 800 грн.

Окрім поїздів, в Україні працюють і лоукост, і класичні перевізники, а також гібридні та чартерні. З нових – 30 жовтня провела свій перший політ авіакомпанія Air Ocean Airlines, яка має в парку два літаки Ан-148 від «Антонова». Вона здійснює регулярні та чартерні рейси всередині країни. Ціна квитка стартує від 1000 грн в один бік. А 5 жовтня запустила авіакомпанію «Нова Пошта» під назвою Supernova Airlines. Вона працюватиме в структурі міжнародного підрозділу групи – «Нова Пошта Глобал».

Сумарний флот пʼяти провідних українських авіакомпаній станом на липень 2021 – 73 літаки, вважає Дмитро Сєроухов, СЕО SkyUp Airlines. «Разом із міжнародними авіакомпаніями, які оперують на ринку України, вони повністю покривають потреби українців в авіаперельотах, – каже він. – І сьогодні пропозиція значно перевищує попит».

Поява ще одного перевізника, національного, за словами Зеленського, має забезпечити громадянам доступні та зручні перельоти між українськими регіонами та дати поштовх для розвитку туристичного потенціалу країни. Компанія розпочне польоти наступного року з двох внутрішніх та 14 міжнародних рейсів. Щоб це запрацювало потрібен низький тариф, а його можна забезпечити лише завдяки субсидіям від держави, упевнений Новіков.

Втім, гендиректор української авіакомпанії Bees Airline Євген Хайнацький переконаний, що ринок конкурує за кожного пасажира, тож на будь-якому напрямі вже є дешеві квитки. «Не думаю, що можуть бути ще дешевші. Звичайно, якщо нова державна компанія не пропонуватиме «соціальні» квитки нижче собівартості самих перевезень», – каже він. Така ситуація може призвести до демпінгу ринку, що не дасть нічого хорошого – оператори просто не отримають свого прибутку, вважає Логвиненко.

Оригінальна версія матеріалу вийшла на Forbes 17 серпня, коли стало відомо, що французька компанія Aerogestion консультуватиме Кабінет Міністрів України щодо запуску державної авіакомпанії. Текст оновлено 25 листопада з урахуванням нової інформації про запуск авіалінії.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні