Категорія
Головне
Дата

Зеленський обіцяє створити національну авіакомпанію до кінця року. Навіщо вона і скільки коштуватиме Україні

Президент Володимир Зеленський обіцяє створити національну авіакомпанію, яка серед іншого літатиме на літаках АН «Антонова». Консультувати Кабінет Міністрів щодо її запуску 17 серпня приїхали представники французької консалтингової компанії Aerogestion, яка працювала з Aigle Azur та Frech Blue. Ціль: запустити нового українського перевізника до кінця року. Чи можливо це, скільки коштуватиме та як змінить ринок авіаперевезень у країні

Фото Анна Наконечна

Фото Анна Наконечна

Запустити нову авіакомпанію у такі строки можливо лише юридично, за словами Кирила Новікова, колишнього голови інституту цивільної авіації «Украеропроєкт». Щоправда, для цього засновник повинен вже мати мінімум два однотипні літаки, бізнес-план, сертифікати і ліцензії для здійснення авіаперевезень, на отримання яких йде приблизно пів року, каже Новіков.

Також проблемно за короткий термін знайти літаки – замовлення у виробників розписані на рік-два вперед. Таким чином, за словами Новікова, найбільш реалістично отримати у лізинг літак, який уже використовували.

Інший сценарій – уряд може долучитися до вже існуючої авіакомпанії, вважає партнер юридичної фірми «Анте» Андрій Гук, який спеціалізується на авіагалузі. Однак, за його словами, навряд чи хтось зацікавиться такою пропозицією. Чому? «МАУ прозвітувала про прибуток у першому півріччі, SkyUp отримує нові літаки і розвивається, у Windrose стабільно все ОК», – говорить він.

Міністерство інфраструктури відмовилось коментувати плани.

Період локдаунів і карантинів – не той час, аби вкладати державні гроші у відкриття нової авіакомпанії, каже експерт ринку авіації Віктор Логвиненко. «Зараз світова авіація літає на 25–30% від своїх потужностей, – каже він. – Деякі напрямки виконуються для того, щоб просто літати. Створення національного перевізника – маячня».

Гук думає так само: Україна не потребує нацперевізника за теперішньої ситуації на ринку. «У нас є «Укрзалізниця», що зʼєднує всі основні міста. Пасажир потягу не пересяде зі своїми сумками у літак, куди треба добратися за годину для реєстрації, багаж має невеликі норми і найнижча ціна якого все одно більша за потяг». Купе у потязі Київ – Одеса коштує від 400 грн, а переліт на SkyUp – від 800 грн.

Окрім поїздів, в Україні працюють і лоукости, і класичні перевізники, а також гібридні та чартерні. За підрахунками Дмитра Сєроухова, СЕО SkyUp Airlines, сумарний флот пʼяти провідних українських авіакомпаній станом на липень 2021 року – 73 літаки. «Разом із міжнародними авіакомпаніями, які оперують на ринку України, вони повністю покривають потреби українців в авіаперельотах, – каже Сєроухов. – І сьогодні пропозиція значно перевищує попит».

Нацперевізник із соціальними внутрішніми рейсами на літаках АН – це не про бізнес, а про марні витрати, додав Гук. А скільки треба коштів на запуск такої авіакомпанії? Все залежить від бізнес-моделі, пояснює Євген Трескунов, засновник консалтингової компанії «Авіаплан». «Якщо лоукост-модель, то $10–15 млн; якщо мережевий перевізник – не менше $50 млн», – каже Трескунов. За його підрахунками, нова авіакомпанія буде ще мінімум два роки втрачати гроші. Гендиректор української авіакомпанії Bees Airline Євген Хайнацький каже, що мінімальна вартість перевізника – декілька мільйонів доларів до початку операційної діяльності. А Логвинов каже, що розмір первинних інвестицій має становити близько $150 млн. Гроші йдуть на флот, сертифікацію, корпоративні та авіаційні IT, найм і підготовку персоналу та консалтинг.

Вплив на ринок України

Поява нацперевізника, за словами Зеленського, має забезпечити громадянам доступні та зручні перельоти між українськими регіонами та надати поштовх для розвитку туристичного потенціалу країни. Для цього потрібен низький тариф, якого можна досягти лише завдяки субсидіям від держави, впевнений Новіков.

Утім Хайнацький переконаний, що ринок конкурує за кожного пасажира, тому на будь-якому з напрямків уже зараз є дешеві квитки. «Не думаю, що може бути ще дешевше. Звісно, якщо нова державна компанія не буде пропонувати «соціальні» квитки нижче собівартості самих перевезень», – каже він. Така ситуація спричинить демпінг на ринку, що не дасть нічого хорошого – оператори просто не отримають свій прибуток, вважає Логвиненко.

Матеріали по темі
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий Forbes вже у продажу

Новий Forbes вже у продажу

Рейтинг зарплат | 15 найкомфортніших банків