23-річна Наомі Осака – найбільш високооплачувана спортсменка. Тенісистка відмовилась від престижного турніру задля ментального здоровʼя, але бренди-спонсори тільки її підтримали
Наомі Осака відіграла один матч на цьогорічному French Open, в якому вона перемогла Партицію Марію Тіґ, після чого вийшла зі змагання через незгоду із її медійними зобовʼязаннями. Фото Getty Images
Три роки тому Наомі Осака стрімко злетіла на світовій спортивній арені після драматичної перемоги над Сереною Вільямс на Відкритому чемпіонаті США з тенісу (US Open), і зараз 23-річна Осака показує, що грає не за чужими правилами, а лише за своїми.
Новий номер Forbes Ukraine: 202 найбільші приватні компанії та 303 ефективних СЕО. Замовляйте та отримуйте два журнали за ціною одного!
Після того, як вона дотримала своєї обіцянки не виконувати медійні зобовʼязання на Відкритому чемпіонаті Франції з тенісу (French Open) задля захисту свого ментального здоровʼя, тенісистку оштрафували на $15 000. У відповідь на це вона вийшла зі змагання.
Такий приголомшливий крок спортсменка зробила менше ніж за рік після того, як оголосила про вихід із Мастерс Цинцинаті (Western & Southern Open) на знак протесту проти вбивства Джейкоба Блейка. Крім того, під час US Open вона носила захисні маски з іменами темношкірих жертв насилля і поліцейської жорстокості.
Саме така безкомпромісна позиція може відлякати спонсорів. Та не у випадку із Осакою. Зірка тенісу за 12 місяців заробила $60 млн – $55 млн завдяки ендорсментам. Це допомогло їй побити рекорд у заробітках спортсменок, який вона ж встановила лише минулого року із $37 млн.
Цьогорічні прибутки дали їй змогу потрапити на 12 місце у списку Forbes «50 найбільш високооплачуваних спортсменів світу». У ньому вона обійшла таких зіркових спортсменів, як Новак Джоковіч і Рафаель Надаль. Це значний стрибок проти 29 місця минулого року.
«Цієї дискусії не було б, якби вона зламала ногу, – каже Крісті Нордгіельм, молодша викладачка маркетингу в Університеті Джорджтауну. – Коли йдеться про ментальне здоровʼя, до нього треба ставитися так само, як і до фізичного. Зламана нога завадить її співпраці зі спонсорами? Все може бути».
Для більшості професійних тенісистів зламана нога – або публічний протест, – яка призведе до зникнення їх з екранів телевізорів, справді може нашкодити їхнім заробіткам. Спонсори платять чималі гроші топовим спортсменам і очікують, що ті матимуть успіх на головних змаганнях, а отже, будуть якомога довше світити логотипами в ефірі. Проте Осака – не будь-яка професійна тенісистка.
Молодість і походження (мама – японка, а тато – гаїтянець) робили її цікавою і популярною для світу навіть до того, як вона стала затятою захисницею соціальної справедливості, і вони ж допомогли їй стати маркетинговою іконою у спорті.
Унаслідок цього її угоди про ендорсмент не містили пункту про зменшення виплат, якщо зменшується її ігровий час, як у випадку із більшістю таких угод для тенісистів. Більше того, низка її провідних спонсорів вже поквапилися виступити на її захист, водночас деякі фанати у соцмережах гостро критикують її рішення.
Від Nike дуже швидко вийшла наступна заява: «Думками ми із Наомі. Ми підтримуємо її та усвідомлюємо сміливість, яка знадобилася їй, щоб розказати про свій досвід із ментальними проблемами».
Бренди, серед яких GoDaddy, Hyperice, Levi’s, Nissan, Nissin Foods і TAG Heuer, також висловили подібні заяви електронною поштою, а Sweetgreen, Mastercard і Beats Electronics показали свою солідарність зі спортсменкою у соцмережах.
Осака, у якої вже було 15 ендорсментів минулого літа, протягом останнього року збільшила їхню кількість до понад 20; угоди із Google, Louis Vuitton і Workday були серед нещодавніх її надбань. Такий її вражаючий портфель спонсорів – це щось небачене у спортивному світі; лише Роджер Федерер, Леброн Джеймс і Тайгер Вудс заробили більше на ендорсментах за останні 12 місяців.
Це ознака того, що попри критику в соцмережах – в деяких випадках вона достатньо брудна, – підйом Осаки, ймовірно, тільки починається.
«Я не думаю, що на неї очікують негативні наслідки, що це завдасть шкоди її бренду, – каже Джо Фаворито, досвідчений консультант із маркетингу і лектор у Колумбійському університеті. – Її особистий, а не професійний, ріст у цій ситуації може стати хорошою історією, до якої спонсори захочуть долучитися».
Конфлікт, який призвів до виходу Осаки із French Open, почався минулого тижня, коли у соцмережі вона оголосила про те, що не братиме участі у пресконференціях протягом турніру, щоб захистити свою впевненість у собі та ментальне здоровʼя.
30 травня Французька тенісна федерація оштрафувала її на $15 000 за те, що вона пропустила своє перше інтервʼю, а також пригрозила дискваліфікувати її з турніру. Тоді друга ракетка світу вирішила залишити турнір 31 травня, опублікувавши відверту заяву про те, що вона мала справу з депресією і тривожністю.
Негаразди із ментальним здоровʼям за останні роки отримали широке висвітлення у світі спорту, адже низка зірок, серед яких Кевін Лав, Майкл Фелпс і Ліз Кембідж, поділилися власним досвідом із такими проблемами.
Білл Саттон, директор Bill Sutton & Associates, консалтингової фірми зі спортивного маркетингу, вважає, що відвертість Осаки з цього приводу особливо актуальна під час пандемічних локдаунів і це може привернути увагу потенційних спонсорів зі сфери ментального здоровʼя. Таких як, приміром, стартап Talkspace, з яким співпрацює Фелпс.
Девід Картер, викладач спортивного бізнесу в Бізнес-школі Маршалла при Університеті Південної Каліфорнії, каже, що позиція Осаки з цього питання може дуже добре зіграти із брендами бізнес-до-бізнесу, які підтримують її занепокоєність проблемами ментального здоровʼя.
Те саме із відвертістю Осаки з приводу соціальних проблем.
«Соціальна свідомість рік чи два тому була для брендів на шостому чи сьомому місці за важливістю; тепер же вона займає перше або друге, – розповідає Фаворито. – Бренди хочуть знати, чим займаються [спортсмени]».
Остання заява Осаки натякала на те, що вона «візьме тимчасову перерву від корту», а якщо перерва затягнеться до серпня, то це може стати неприємністю для спонсорів, які розраховували на те, що спортсменка стане обличчям Олімпійських ігор у Токіо.
Та з її послужним списком успішних виступів на корті і місцем на прибутковому японському ринку, не кажучи вже про її молодість і характер, Осака може залишитися однією з найбільш привабливих для спонсорів зірок спорту.
«Її найбільший успіх як спортсменки і представниці брендів усе ще попереду, – упевнений Фаворито. – Якщо після цього всього вона буде в оптимальному для себе стані здоровʼя, то це стане чудовою історією повернення. А ми ж так любимо повернення у спорт».
10 найбільш високооплачуваних спортсменів світу
№1
Конор Макґреґор
$180 млн
Національність: Ірландець
Вік: 32
Вид спорту: Змішані бойові мистецтва
Поява Конора Макґреґора на UFC 257 не стала тріумфальним поверненням, на яке він сподівався, – Дастін Пуарʼє відправив його у нокаут під час першого для Макґреґора бою в UFC із січня 2020-го, – але це принесло йому $22 млн. ДІйсно хлібною угодою для нього став продаж бренду віскі Proper No. Twelve, що допомогло укріпити його «запаси на чорний день», до яких також входять ендорсменти із DraftKings, відеогрою Dystopia: Contest of Heroes та lifestyle-брендом Roots of Fight.
Спортивні заробітки: $22 млн
Заробітки поза спортом: $158 млн
№2
Ліонель Мессі
$130 млн
Національність: Аргентинець
ВІК: 33
Вид спорту: Футбол
Ліонель Мессі тримав футбольний світ у напрузі своєю невдалою спробою залишити FC Barcelona. Ця мелодрама пізніше досягла свого апогею, коли у ЗМІ просочилися деталі його контракту, за яким клуб, що мав значні проблеми із грошима, платив футболісту значно більше, ніж вважали раніше. На додачу до зарплати його підтримують спонсорські виплати, серед яких пожиттєвий контракт із Adidas і реклама лінії одягу дизайнерки Джинні Гілфіґер, сестри Томмі Гілфіґера. Минулого місяця Мессі надіслав футболки зі своїм автографом китайській фармацевтичній компанії Sinovac, щоб допомогти отримати 50 000 доз вакцин проти COVID-19 перед футбольним чемпіонатом Copa América. Чекайте на нову інтригу у червні, коли закінчується його контракт.
Спортивні заробітки: $97 млн
Заробітки поза спортом: $33 млн
№3
Кріштіану Роналду
$120 млн
Національність: Португалець
Вік: 36
Вид спорту: Футбол
Кріштіану Роналду став першою людиною у світі, яка зібрала загалом 500 млн послідовників у Facebook, Instagram і Twitter у лютому, а місяць по тому він побив рекорд за кількістю голів бразильської зірки футболу Пеле у переможному для Juventus матчі проти Cagliari – хет-трик португальця у цьому матчі плюс голи у всіх інших матчах і чемпіонатах в сумі дали 770 влучних ударів по воротах суперників. У 36-річного спортсмена, чий чотирирічний контракт щорічно в середньому приносить $64 млн і закінчується у 2022 році, є пожиттєва угода із Nike, а також бізнес CR7, який займається брендовим одягом, аксесуарами, готелями і тренажерними залами.
Спортивні заробітки: $70 млн
Заробітки поза спортом: $50 млн
№4
Дак Прескотт
$107,5 млн
Національоність: Американець
Вік: 27
Вид спорту: Американський футбол
Бонус у $66 млн за підписання чотирирічного контракту із Cowboys на $160 млн допоміг зірці американського футболу увійти до клубу «стомільйонників», коли він повернувся після травми щиколотки. Справи у квотербека найдорожчої спортивної команди складаються дуже вдало із його чинними угодами про ендорсмент із Sleep Number, 7/11 і DirecTV. Прескотт також нещодавно оголосив про те, що він інвестує у чотири техаські ресторани мережі спортивних бістро Walk-On’s.
Спортивні заробітки: $97,5 млн
Заробітки поза спортом: $10 млн
№5
Леброн Джеймс
$96,5 млн
Національність: Американець
Вік: 36
Вид спорту: Баскетбол
Це був блискучий рік для Леброна Джеймса, чиї рекордні для НБА заробітки стали додатком до четвертого чемпіонського титулу у жовтні. І він навіть не думає зупинятися: 36-річний спортсмен, який як завжди має впевнений вигляд на майданчику, також дебютував у Голлівуді, зігравши головну роль у липневій премʼєрі «Космічний джем: Нові легенди», а ще похвалився новою угодою із PepsiCo після того, як покинув свого давнього партнера Coca-Cola. Також він нещодавно купив невелику частку в Fenway Sports Group – компанії, яка володіє Boston Red Sox, Liverpool FC і Roush Fenway Racing.
Спортивні заробітки: $31,5 млн
Заробітки поза спортом: $65 млн
№6
Неймар
$95 млн
Національність: Бразилець
Вік: 29
Вид спорту: Футбол
282 млн послідовників Неймара у Facebook, Instagram і Twitter роблять його третім найпопулярнішим спортсменом у соцмережах після Кріштіану Роналду і Ліонеля Мессі, а отже і приманкою для брендів. Минулого року він оголосив про розірвання контракту із Jordan Brand (Nike) і став представником бренда Puma, який випустив кросівки King із ініціалами футболіста. Минулого місяця Epic Games ввели персонаж Неймара, який є затятим геймером, у свою гру-блокбастер Fortnite із прихованими скінами і змаганням за виграш його бутсів.
Спортивні заробітки: $76 млн
Заробітки поза спортом: $19 млн
№7
Роджер Федерер
$90 млн
Національність: Швейцарець
Вік: 39
Вид спорту: Теніс
Позаяк травма коліна вибила його з гри, майже всі $90 млн Роджера Федерера прийшли від спонсорських угод із Rolex, Credit Suisse і Uniqlo. Та найбільші прибутки легенди тенісу можуть бути все ще попереду: ходять чутки, що швейцарська компанія спортивного одягу On, в якій спортсмен має частку, заглядається на IPO восени 2021-го.
Спортивні заробітки: $0,03 млн
Заробітки поза спортом: $90 млн
№8
Льюїс Гамільтон
$82 млн
Національність: Британець
Вік: 36
Вид спорту: «Формула-1»
Приїхавши у 2020-му до своєї шостої перемоги у «Формулі-1» у семи сезонах, водій Mercedes Льюїс Гамільтон опинився у цій десятці лише вдруге – $46 млн у 2017-му принесли йому десяте місце. Перемоги у 11 перегонах минулого сезону забезпечили йому пристойні бонуси на додачу зі стабільними ендорсментами, серед яких Tommy Hilfiger, Monster Energy і Puma. Крім того, він запускає команду у серії перегонів Extreme E.
Спортивні заробітки: $70 млн
Заробітки поза спортом: $12 млн
№9
Том Бреді
$76 млн
Національність: Американець
Вік: 43
Вид спорту: Американський футбол
Для 43-річного Тома Бреді минулий рік був найбільш прибутковим за всю карʼєру. Квотербек Tampa Bay Buccaneers додав до свого балансу угоди про ендорсмент із виробником окулярів Christopher Cloos і гігантом одягу Fanatics, а ще гонорари за виступи як онлайн-спікер та за рекламні кампанії (сьомий Супербоул теж не був зайвим). Бреді, який вже спробував себе як підприємець, запустивши свій спортивний бренд TB12, також нещодавно відкрив кінопродюсерську компанію і платформу NFT.
Спортивні заробітки: $45 млн
Заробітки поза спортом: $31 млн
№10
Кевін Дюрант
$75 млн
Національність: Американець
Вік: 32
Вид спорту: Баскетбол
Кевін Дюрант, який блискуче показав себе у Brooklyn Nets після того, як травма ахілесового сухожилля вивела його з гри у сезоні 2019/20, став повноцінним медіамагнатом із Boardroom і його фірмою Thirty Five Ventures. Він був виконавчим продюсером «Двох далеких незнайомців» (Two Distant Strangers), який отримав минулого місяця «Оскара» за найкращий ігровий короткометражний фільм, а ще минулого літа він купив частку Philadelphia Union, команди Вищої футбольної ліги (MLS). Дюрант також отримав гроші минулого року, коли Uber купив Postmates, адже баскетболіст вклав за знижкою приблизно $1 млн у стартап у 2016 році.