Три роки тому Наомі Осака стрімко злетіла на світовій спортивній арені після драматичної перемоги над Сереною Вільямс на Відкритому чемпіонаті США з тенісу (US Open), і зараз 23-річна Осака показує, що грає не за чужими правилами, а лише за своїми.
Купуйте передплату з економією 25% на 6 журналів Forbes Ukraine зі змістовними матеріалами, рейтингами та аналітикою, за ціною 1799 грн замість 2400 грн.
Після того, як вона дотримала своєї обіцянки не виконувати медійні зобовʼязання на Відкритому чемпіонаті Франції з тенісу (French Open) задля захисту свого ментального здоровʼя, тенісистку оштрафували на $15 000. У відповідь на це вона вийшла зі змагання.
Такий приголомшливий крок спортсменка зробила менше ніж за рік після того, як оголосила про вихід із Мастерс Цинцинаті (Western & Southern Open) на знак протесту проти вбивства Джейкоба Блейка. Крім того, під час US Open вона носила захисні маски з іменами темношкірих жертв насилля і поліцейської жорстокості.
Саме така безкомпромісна позиція може відлякати спонсорів. Та не у випадку із Осакою. Зірка тенісу за 12 місяців заробила $60 млн – $55 млн завдяки ендорсментам. Це допомогло їй побити рекорд у заробітках спортсменок, який вона ж встановила лише минулого року із $37 млн.
Цьогорічні прибутки дали їй змогу потрапити на 12 місце у списку Forbes «50 найбільш високооплачуваних спортсменів світу». У ньому вона обійшла таких зіркових спортсменів, як Новак Джоковіч і Рафаель Надаль. Це значний стрибок проти 29 місця минулого року.
«Цієї дискусії не було б, якби вона зламала ногу, – каже Крісті Нордгіельм, молодша викладачка маркетингу в Університеті Джорджтауну. – Коли йдеться про ментальне здоровʼя, до нього треба ставитися так само, як і до фізичного. Зламана нога завадить її співпраці зі спонсорами? Все може бути».
Для більшості професійних тенісистів зламана нога – або публічний протест, – яка призведе до зникнення їх з екранів телевізорів, справді може нашкодити їхнім заробіткам. Спонсори платять чималі гроші топовим спортсменам і очікують, що ті матимуть успіх на головних змаганнях, а отже, будуть якомога довше світити логотипами в ефірі. Проте Осака – не будь-яка професійна тенісистка.
Молодість і походження (мама – японка, а тато – гаїтянець) робили її цікавою і популярною для світу навіть до того, як вона стала затятою захисницею соціальної справедливості, і вони ж допомогли їй стати маркетинговою іконою у спорті.
Унаслідок цього її угоди про ендорсмент не містили пункту про зменшення виплат, якщо зменшується її ігровий час, як у випадку із більшістю таких угод для тенісистів. Більше того, низка її провідних спонсорів вже поквапилися виступити на її захист, водночас деякі фанати у соцмережах гостро критикують її рішення.
Від Nike дуже швидко вийшла наступна заява: «Думками ми із Наомі. Ми підтримуємо її та усвідомлюємо сміливість, яка знадобилася їй, щоб розказати про свій досвід із ментальними проблемами».
Бренди, серед яких GoDaddy, Hyperice, Levi’s, Nissan, Nissin Foods і TAG Heuer, також висловили подібні заяви електронною поштою, а Sweetgreen, Mastercard і Beats Electronics показали свою солідарність зі спортсменкою у соцмережах.
Осака, у якої вже було 15 ендорсментів минулого літа, протягом останнього року збільшила їхню кількість до понад 20; угоди із Google, Louis Vuitton і Workday були серед нещодавніх її надбань. Такий її вражаючий портфель спонсорів – це щось небачене у спортивному світі; лише Роджер Федерер, Леброн Джеймс і Тайгер Вудс заробили більше на ендорсментах за останні 12 місяців.
Це ознака того, що попри критику в соцмережах – в деяких випадках вона достатньо брудна, – підйом Осаки, ймовірно, тільки починається.
«Я не думаю, що на неї очікують негативні наслідки, що це завдасть шкоди її бренду, – каже Джо Фаворито, досвідчений консультант із маркетингу і лектор у Колумбійському університеті. – Її особистий, а не професійний, ріст у цій ситуації може стати хорошою історією, до якої спонсори захочуть долучитися».
Конфлікт, який призвів до виходу Осаки із French Open, почався минулого тижня, коли у соцмережі вона оголосила про те, що не братиме участі у пресконференціях протягом турніру, щоб захистити свою впевненість у собі та ментальне здоровʼя.
30 травня Французька тенісна федерація оштрафувала її на $15 000 за те, що вона пропустила своє перше інтервʼю, а також пригрозила дискваліфікувати її з турніру. Тоді друга ракетка світу вирішила залишити турнір 31 травня, опублікувавши відверту заяву про те, що вона мала справу з депресією і тривожністю.
Негаразди із ментальним здоровʼям за останні роки отримали широке висвітлення у світі спорту, адже низка зірок, серед яких Кевін Лав, Майкл Фелпс і Ліз Кембідж, поділилися власним досвідом із такими проблемами.
Молодість і походження (мама – японка, а тато – гаїтянець) робили її цікавою і популярною для світу навіть до того, як вона стала затятою захисницею соціальної справедливості, і вони ж допомогли їй стати маркетинговою іконою у спорті. Фото Shutterstock
Білл Саттон, директор Bill Sutton & Associates, консалтингової фірми зі спортивного маркетингу, вважає, що відвертість Осаки з цього приводу особливо актуальна під час пандемічних локдаунів і це може привернути увагу потенційних спонсорів зі сфери ментального здоровʼя. Таких як, приміром, стартап Talkspace, з яким співпрацює Фелпс.
Девід Картер, викладач спортивного бізнесу в Бізнес-школі Маршалла при Університеті Південної Каліфорнії, каже, що позиція Осаки з цього питання може дуже добре зіграти із брендами бізнес-до-бізнесу, які підтримують її занепокоєність проблемами ментального здоровʼя.
Те саме із відвертістю Осаки з приводу соціальних проблем.
«Соціальна свідомість рік чи два тому була для брендів на шостому чи сьомому місці за важливістю; тепер же вона займає перше або друге, – розповідає Фаворито. – Бренди хочуть знати, чим займаються [спортсмени]».
Остання заява Осаки натякала на те, що вона «візьме тимчасову перерву від корту», а якщо перерва затягнеться до серпня, то це може стати неприємністю для спонсорів, які розраховували на те, що спортсменка стане обличчям Олімпійських ігор у Токіо.
Та з її послужним списком успішних виступів на корті і місцем на прибутковому японському ринку, не кажучи вже про її молодість і характер, Осака може залишитися однією з найбільш привабливих для спонсорів зірок спорту.
«Її найбільший успіх як спортсменки і представниці брендів усе ще попереду, – упевнений Фаворито. – Якщо після цього всього вона буде в оптимальному для себе стані здоровʼя, то це стане чудовою історією повернення. А ми ж так любимо повернення у спорт».
10 найбільш високооплачуваних спортсменів світу

Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.