Три роки тому Наомі Осака стрімко злетіла на світовій спортивній арені після драматичної перемоги над Сереною Вільямс на Відкритому чемпіонаті США з тенісу (US Open), і зараз 23-річна Осака показує, що грає не за чужими правилами, а лише за своїми.
Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?
Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!
Після того, як вона дотримала своєї обіцянки не виконувати медійні зобовʼязання на Відкритому чемпіонаті Франції з тенісу (French Open) задля захисту свого ментального здоровʼя, тенісистку оштрафували на $15 000. У відповідь на це вона вийшла зі змагання.
Такий приголомшливий крок спортсменка зробила менше ніж за рік після того, як оголосила про вихід із Мастерс Цинцинаті (Western & Southern Open) на знак протесту проти вбивства Джейкоба Блейка. Крім того, під час US Open вона носила захисні маски з іменами темношкірих жертв насилля і поліцейської жорстокості.
Саме така безкомпромісна позиція може відлякати спонсорів. Та не у випадку із Осакою. Зірка тенісу за 12 місяців заробила $60 млн – $55 млн завдяки ендорсментам. Це допомогло їй побити рекорд у заробітках спортсменок, який вона ж встановила лише минулого року із $37 млн.
Цьогорічні прибутки дали їй змогу потрапити на 12 місце у списку Forbes «50 найбільш високооплачуваних спортсменів світу». У ньому вона обійшла таких зіркових спортсменів, як Новак Джоковіч і Рафаель Надаль. Це значний стрибок проти 29 місця минулого року.
«Цієї дискусії не було б, якби вона зламала ногу, – каже Крісті Нордгіельм, молодша викладачка маркетингу в Університеті Джорджтауну. – Коли йдеться про ментальне здоровʼя, до нього треба ставитися так само, як і до фізичного. Зламана нога завадить її співпраці зі спонсорами? Все може бути».
Для більшості професійних тенісистів зламана нога – або публічний протест, – яка призведе до зникнення їх з екранів телевізорів, справді може нашкодити їхнім заробіткам. Спонсори платять чималі гроші топовим спортсменам і очікують, що ті матимуть успіх на головних змаганнях, а отже, будуть якомога довше світити логотипами в ефірі. Проте Осака – не будь-яка професійна тенісистка.
Молодість і походження (мама – японка, а тато – гаїтянець) робили її цікавою і популярною для світу навіть до того, як вона стала затятою захисницею соціальної справедливості, і вони ж допомогли їй стати маркетинговою іконою у спорті.
Унаслідок цього її угоди про ендорсмент не містили пункту про зменшення виплат, якщо зменшується її ігровий час, як у випадку із більшістю таких угод для тенісистів. Більше того, низка її провідних спонсорів вже поквапилися виступити на її захист, водночас деякі фанати у соцмережах гостро критикують її рішення.
Від Nike дуже швидко вийшла наступна заява: «Думками ми із Наомі. Ми підтримуємо її та усвідомлюємо сміливість, яка знадобилася їй, щоб розказати про свій досвід із ментальними проблемами».
Бренди, серед яких GoDaddy, Hyperice, Levi’s, Nissan, Nissin Foods і TAG Heuer, також висловили подібні заяви електронною поштою, а Sweetgreen, Mastercard і Beats Electronics показали свою солідарність зі спортсменкою у соцмережах.
Осака, у якої вже було 15 ендорсментів минулого літа, протягом останнього року збільшила їхню кількість до понад 20; угоди із Google, Louis Vuitton і Workday були серед нещодавніх її надбань. Такий її вражаючий портфель спонсорів – це щось небачене у спортивному світі; лише Роджер Федерер, Леброн Джеймс і Тайгер Вудс заробили більше на ендорсментах за останні 12 місяців.
Це ознака того, що попри критику в соцмережах – в деяких випадках вона достатньо брудна, – підйом Осаки, ймовірно, тільки починається.
«Я не думаю, що на неї очікують негативні наслідки, що це завдасть шкоди її бренду, – каже Джо Фаворито, досвідчений консультант із маркетингу і лектор у Колумбійському університеті. – Її особистий, а не професійний, ріст у цій ситуації може стати хорошою історією, до якої спонсори захочуть долучитися».
Конфлікт, який призвів до виходу Осаки із French Open, почався минулого тижня, коли у соцмережі вона оголосила про те, що не братиме участі у пресконференціях протягом турніру, щоб захистити свою впевненість у собі та ментальне здоровʼя.
30 травня Французька тенісна федерація оштрафувала її на $15 000 за те, що вона пропустила своє перше інтервʼю, а також пригрозила дискваліфікувати її з турніру. Тоді друга ракетка світу вирішила залишити турнір 31 травня, опублікувавши відверту заяву про те, що вона мала справу з депресією і тривожністю.
Негаразди із ментальним здоровʼям за останні роки отримали широке висвітлення у світі спорту, адже низка зірок, серед яких Кевін Лав, Майкл Фелпс і Ліз Кембідж, поділилися власним досвідом із такими проблемами.
Білл Саттон, директор Bill Sutton & Associates, консалтингової фірми зі спортивного маркетингу, вважає, що відвертість Осаки з цього приводу особливо актуальна під час пандемічних локдаунів і це може привернути увагу потенційних спонсорів зі сфери ментального здоровʼя. Таких як, приміром, стартап Talkspace, з яким співпрацює Фелпс.
Девід Картер, викладач спортивного бізнесу в Бізнес-школі Маршалла при Університеті Південної Каліфорнії, каже, що позиція Осаки з цього питання може дуже добре зіграти із брендами бізнес-до-бізнесу, які підтримують її занепокоєність проблемами ментального здоровʼя.
Те саме із відвертістю Осаки з приводу соціальних проблем.
«Соціальна свідомість рік чи два тому була для брендів на шостому чи сьомому місці за важливістю; тепер же вона займає перше або друге, – розповідає Фаворито. – Бренди хочуть знати, чим займаються [спортсмени]».
Остання заява Осаки натякала на те, що вона «візьме тимчасову перерву від корту», а якщо перерва затягнеться до серпня, то це може стати неприємністю для спонсорів, які розраховували на те, що спортсменка стане обличчям Олімпійських ігор у Токіо.
Та з її послужним списком успішних виступів на корті і місцем на прибутковому японському ринку, не кажучи вже про її молодість і характер, Осака може залишитися однією з найбільш привабливих для спонсорів зірок спорту.
«Її найбільший успіх як спортсменки і представниці брендів усе ще попереду, – упевнений Фаворито. – Якщо після цього всього вона буде в оптимальному для себе стані здоровʼя, то це стане чудовою історією повернення. А ми ж так любимо повернення у спорт».
10 найбільш високооплачуваних спортсменів світу
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.