На корті київського комплексу «Наука Спорт» грали останній матч дитячого турніру. Початок червня, хардове покриття – нестерпна спека. Йшла четверта година, а матч усе не закінчувався. Тенісистка з Одеси не хотіла віддавати суперниці перемогу. На п’ятій годині та здалася. Переможниці, Еліні Світоліній, було 12 років.
Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?
Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!
12 років по тому на кортах критого стадіону в Сінгапурі проходив підсумковий турнір WTA. Світоліна знову не захотіла віддавати головну перемогу сезону. Американка Слоан Стівенс боролася до кінця, але Еліна виявилася сильнішою. Разом з кубком вона отримала тринадцятий, найгучніший, титул у кар’єрі – рекордну для українськоготенісу четверту сходинку в світовому рейтингу і майже $3 млн. Цей жовтневий день у Сінгапурі багато хто назвав найбільш вдалим у її житті.
Тенісистка з Одеси не хотіла віддавати суперниці перемогу. На п’ятій годині та здалася
«Тепер спонсори переглянуть свої рекламні контракти зі Світоліною»,– сказав коментатор спортивної трансляції, коли Еліна піднімала кубок над головою. Рекламні контракти української зірки світового тенісу і справді швидко почали рости. Світоліна позує на тлі Ейфелевої вежі в годиннику Hublot, п’є «Моршинську» у рекламній кампанії бренду, виступає на турнірах в одязі Nike. Але свій головний контракт вона уклала сама з собою в дитинстві, коли вперше вийшла на корт. У ньому є пункти «не здаватися», «наздогнати кожен м’яч» і «стати першою у світі».
Світоліна впевнена, що найбільш вдалий день її життя ще попереду.
•••
Світоліна народилася в сім’ї спортсменів: батько професійно займався боротьбою, мати – спортивним веслуванням. Молодшу дочку назвали на честь кіноакторки Еліни Бистрицької.
- Категорія
- Рейтинги
- Дата
До появи Еліни в родині вже був тенісист. Її старший брат Юліан виступав на європейських турнірах. Натхненна його прикладом, Еліна вже в сім років захоплено грала в теніс. «Вона мене обігравала так, що я не бачив, куди м’яч летить,– згадує батько Еліни Михайло Світолін.– У 12 почала вигравати у 20-річного брата, професійного спортсмена».
У 12 Еліна вже посідала восьму сходинку в дитячому турі Tennis Junior Europe Tour. Батьки зрозуміли, що доньці скоро знадобляться професійніші тренери, а їм – великі фінансові вкладення.
Корт не визнає скнарості. Якщо для розвитку 13-річної спортсменки достатньо $10 000 на рік, то для 14-річної ця сума зростає до $20 000, 15-річної – $30 000, а в 17 потрібно вже $100 000. Світоліни отримали кілька пропозицій від чеських, британських і американських клубів про переїзд і спонсорство. Втрутився випадок.
У 2007 році на турнірі в Одесі Еліну помітив харківський бізнесмен Юрій Сапронов, який інвестував у молодих українських тенісистів. Світоліни підписали контракт з ним на сім років, а згодом ще один – на п’ять. Ризику не було: угода не зобов’язувала повертати інвестицій.
Сапронов називає співпрацю зі Світоліною радше меценатством, аніж спонсорством. «Це був мій перший вдалий досвід таких вкладень, і він окупився з надлишком – тепер я купаюся у променях слави Еліни»,– говорить бізнесмен. Сапронов зобов’язався покривати витрати на весь тренувальний процес, корти, спорядження, участь у турнірах, роботу з тренерами й медиками.
•••
Світоліна переїхала до Харкова тренуватися у заслуженого тренера України Андрія Луценка. Вона швидко набирала форму. За три роки, перемігши на юніорському «Ролан Гарросі», 15-річна Світоліна відкрила собі дорогу в дорослий тур.
Психологічно такий ривок дався нелегко. «Для дитини це було складно – переїхати самій в інше місто, виходити на корт проти старших і досвідченіших суперниць, – пригадує Світоліна. – Але я зрозуміла, що це вже професійна історія, тому викладалася на повну».
Про її виняткову працездатність говорить і Луценко. Перший тренер добре запам’ятав, як Світоліна залишалася на корті і після тренувань, відпрацьовуючи монотонні вправи по кілька годин поспіль. Із тренером згоден і Андрій Медведєв, у минулому четверта ракетка світу. «Вона – системна людина, розумниця у своєму ставленні до спорту», – говорив Медведєв, коментуючи підготовку Світоліної до турнірів Великого шлема в 2017 році.
Але не тільки працьовитість допомагала їй вигравати. «У неї є особлива риса – вона ніби відчуває, куди полетить м’яч, тому рідко пропускає, – пояснює Луценко. – Це «внутрішній зір», мало хто ним володіє».
У 2010 році для Світоліної настав новий етап – вона перейшла в дорослий тур і змінила харківські корти на Justine Henin Tennis Academy в бельгійському Лімелетте. Уже після навчання в академії під керівництвом олімпійської чемпіонки Жюстін Енен українка почала постійно тренуватися в Європі. Літати на змагання по всьому світу з Харкова було незручно, а рання весна на Лазурному узбережжі дає додаткові кілька місяців тренувань на повітрі.
Типовий контракт між спонсором і батьками спортсмена в тенісі триває п’ять-сім років. Повернути вкладене можна тільки після того, як спортсмен почне заробляти й термін інвестицій закінчиться. Після цього за інвестором на п’ять-сім років заброньовані до 30% призових і 10% рекламних заробітків колишнього підопічного. Спортсмен може зупинити контракт у будь-який момент, і тоді вкладення припиняються, а спонсор починає одержувати свої відсотки. В Україні так домовлятися почали відносно недавно. У 1990-х, коли західні спортивні практики ще не прижилися в Україні, чимало гравців отримували гроші без контрактів і чітко прописаних зобов’язань сторін. Згодом прийшла мода на кабальні розписки з «кешбеком» до 70% від призових. Згодом український теніс перейшов на світові стандарти. Нині най- більшої популярності набувають річні контракти: інвестор фінансує гравця рік, а потім вирішує продовжити контракт ще на рік. «Це зручно спонсору, але не спортсмену, – каже Всеволод Кевлич, перший тенісний менеджер Світоліної. – Гонитва за результатами й очікування тиснуть на нього психологічно і не дають спокійно працювати».
У сезоні 2011 року вчорашня юніорка піднялася на 200 рядків світового рейтингу WTA і зайняла 202-ге місце, вигравши два турніри ITF у Стамбулі і Лагосі. Успіхи помістили спортсменку на радари тенісних агентств, які укладають рекламні контракти зі світовими брендами. За Світоліну боролися найбільші європейські компанії: Octagon, ProServ, IMG, але її команда вибрала новачка – Top Five Management на чолі з французом Стефаном Гуровим. «Ми говорили з усіма, але для великих агентств тенісисти – конвеєр, а ми хотіли для Еліни більш персоналізованого підходу»,– згадує Сапронов.
Поки Гуров шукав рекламні гроші, Еліна впевнено піднімалася в рейтингу WTA, здобуваючи очки і призові. Якщо в 2010-му тенісистка заробила трохи більше ніж $3000 призових, то в 2011-му – вже понад $21 000, а в 2012-му – майже $80 000. Але бренди не поспішали «підписувати» Світоліну. «Їх більше цікавили спортсмени з топ-10,– каже Гуров.– Ось коли вона зайшла в десятку, вже було з чого вибирати».
У 2012 році Світоліна вперше пройшла кваліфікацію мейджора US Open і в першому колі зустрілася з четвертою ракеткою світу Аною Іванович. Для молодої тенісистки це був виклик: «Я знала, що вона набагато краща, і весь матч у голові крутилися думки: «А я взагалі зможу виграти? Це нереально». Матч вона програла.
Наступні два роки Еліна кришила психологічний блок, який заважав обігравати суперниць, які знаходяться в рейтингу вище.
Притаманна з дитинства завзятість допомагала не здатися. Уже в наступному сезоні Світоліна виграла великий турнір в Баку, стала першою ракеткою України і завершила рік на 44-му місці рейтингу WTA. У 2013 році Світоліна заробила понад $330 000 призових, цього з надлишком вистачало на спортивні витрати. З кожним роком частка її особистих вкладень у кар’єру зростала, а інвестиції Сапронова зменшувалися. За словами Світоліна-старшого, після від’їзду Еліни з Харкова потреба в зовнішніх інвестиціях становила всього 30%, а до 2013 року зникла зовсім. Сапронов, за його словами, вклав у кар’єру Світоліної $500 000. «Кешем вона мені не повертала нічого»,– без тіні жалю розповідає підприємець.
Новий тренер, британець Йєн Х’юз, у 2014 році допоміг Світоліній зайти в першу двадцятку світового рейтингу і вперше дістатися чвертьфіналу мейджора.
Спортсменка з топ-20 стала ласим шматочком і для великих брендів. Перші рекламні контракти з Lacoste і Wilson, підписані ще на початку кар’єри в 2010 році, грошей не обіцяли. Wilson зобов’язався п’ять років забезпечувати ракетками, а Lacoste – на початку тільки формою, але за виграні великі турніри доплачував від $5000 до $10 000. Серйозно заробляти на рекламі Світоліна почала 2015 року, коли підписала контракт з італійським виробником одягу Ellesse – сумою $30 000 на рік. «Ми дуже обережно підходили до вибору бренду й позиціонування,– пояснює Стефан Гуров.– Один неправильно обраний спонсор зачиняє спортсмену багато дверей».
Із 2016-го Світоліна заробляє понад $1 млн призових щорічно. Про неї заговорили як про претендентку на титули Великого шолома. На Олімпіаді в Ріо Еліна обіграла Серену Вільямс, яка після нищівної поразки не з’явилася на пресконференції після матчу, але визнала: «Сьогодні переміг кращий гравець».
Одна з головних конкурентних переваг Світоліної – високий рівень фізичної підготовки, сходяться на думці тренери й експерти. І хоча українка не володіє ні такою силою удару, як Серена Вільямс, ні високим зростом, який забезпечує потужну подачу, вона компенсує це витривалістю. «Я дістаю кожен м’яч, біжу навіть за найбільш програшними,– каже тенісистка.– Це моя перевага, так я виграла багато важких, довгих ігор».
Незабаром вона закріпила своє звання переможниці перших ракеток, вшосте обігравши лідерку жіночого рейтингу – німкеню Анджелік Кербер. Тоді ж Світоліна уклала свій найбільший контракт – з Nike. Щорічні виплати в ньому залежать від позиції в рейтингу і виграних турнірів. За словами Кевлича, 2016 року Світоліна отримала за угодою $90 000. Нині компанія платить значно більше, але договір про конфіденційність забороняє тенісистці розголошувати точні суми.
Уклавши угоду з брендом, тенісист зобов’язується виступати на всіх турнірах, зазначених у контракті. Рівень змагання й особистий інтерес ролі не відіграють. Наприклад, обов’язковий пункт для Nike – відпрацювати на Олімпіаді, каже Кевлич.
У 2017-му Світоліна пробилася на третє місце в рейтингу WTA. Так високо до неї не піднімалася жодна українська тенісистка. Розлучившись із Х’юзом, вона встигла попрацювати з різними знаменитими тренерами – Габріелем Урпі, Ніком Савіано і Тьєррі Асьоном. Асьон допоміг їй виграти сім одиночних титулів WTA і вийти у чвертьфінал Вімблдона і US Open, чого Світоліній раніше не вдавалося. Але з ним теж довелося розлучитися. Асьон тренував 15-ту ракетку чоловічого туру Жо-Вільфріда Тсонга паралельно з Еліною і не міг приділяти їй достатньо часу.
Один неправильно обраний спонсор зачиняє спортсмену багато дверей
Вибір тренера для реалізованого гравця – завдання не з легких. Топовий тенісист уже не потребує постановки техніки, йому потрібне стратегічне бачення його гри в турі. Імениті тренери нерідко буксували з першими ракетками, а молоді наставники з другого ешелону демонстрували фантастичні результати. Швед Магнус Норман вивів Стена Вавринку в топ-20 чоловічого туру, а фітнес-тренер Роджера Федерера П’єр Паганіні зробив із швейцарця зірку світового тенісу.
«Завдання тренера на вищому рівні – дати правильне бачення, розвантажити гравцеві голову,– каже Сапронов.– Усе інше гравець знає сам». Велику роль відіграє менталітет, схожість поглядів і характерів.
Британець Ендрю Беттлз, який раніше працював спаринг-партнером першої ракетки світу Енді Маррея, прийшов у команду Світоліної 2016 року. Після відходу Асьона він залишився другим тренером, а після її перемоги на підсумковому турнірі в Сінгапурі у 2018 році вийшов на перший план. «Робота з Ендрю мені дуже допомагає просуватися вперед,– розповідає Світоліна.– У нас схожі погляди на мою гру і на теніс загалом, це рідкість – знайти такого тренера».
Справи йшли вгору і за межами корту. У 2018 році Світоліна підписала контракт з українським брендом мінеральної води «Моршинська», і білборди з її фотографіями заполонили великі міста, а рекламні ролики – український телеефір. «Еліна хотіла підвищити свою впізнаваність в Україні, і кампанія «Моршинської» була дуже доречною»,– розповідає Всеволод Кевлич. Попри невелику суму контракту, її медійний капітал злетів до небес. Західні бренди не відставали в гонитві за третьою ракеткою світу. Контракти з люксовими марками Ulysse Nardin і Hublot підписали того ж року. «Ці бренди посилили публічний імідж Еліни – успішної молодої дівчини, що яскраво виглядає на корті і поза ним»,– говорить Гуров.
Світоліна розігрує своє шоу за сучасними правилами: на її Instagram підписані понад 600 000 осіб. Вона має профіль і в надпопулярному TikTok, де публікує відео з танцями і тренуваннями разом зі своїм хлопцем, дев’ятою ракеткою світу Гаелем Монфісом.
За 2019 рік Світоліна заробила $6,1 млн призових. Американський Forbes оцінив її прибутки від рекламних контрактів у $1,5 млн. Сама спортсменка говорить, що реальний дохід набагато менше.
Назвати точні цифри Світоліна відмовилася. Фінансова вершина для неї далі, ніж спортивна: у 2019 році 22-річна японка Наомі Осака (10-та ракетка світу) заробила $37,4 млн, вважає той же Forbes.
За останні чотири роки Світоліна одержала майже $15 млн призових. За її словами, на них припало 75% від загального заробітку, решту приносить реклама.
Фінансами Світоліної займаються її батько і кілька консультантів. Основну частину доходів вона інвестує у свою кар’єру і стверджує, що не буде «різати» ці вкладення, поки не стане першою ракеткою.
На оплату роботи команди йде близько $350 000–400 000 на рік. На зарплаті у неї чотири людини: головний тренер, фітнес-тренер, фізіотерапевт і психолог. Ще 10% доходу забирає логістика та забезпечення колективу, 10% – гонорари запрошеним наставникам і витрати на реабілітаційні періоди після травм. У середньому 30% призових йдуть на сплату податків.
Але гроші залишаються і без діла не лежать. До рівня Серени Вільямс, чий венчурний фонд зробив уже 32 інвестиції, українці наразі далеко. Світоліна сфокусована на кар’єрі, тому її інвестиційний портфель скромний і не публічний. За словами її батька, основні напрями, в які тенісистка вкладає кошти,– це нерухомість, акції, енергетичний бізнес і колекційні вина. Інвестує Світоліна по цілому світу: Європа (40%), США (40%), Україна (12%), Азія (8%).
Скасування турнірів під час локдауну позбавило спортсменів призових, а бренди зупинили виплати за рекламними контрактами. Ймовірно, тур відновиться в серпні, а ось коли реклама знову почне приносити дохід – невідомо. «Усе залежить від того, чи встигнемо ми відіграти хоча б 10 турнірів до кінця року», – розмірковує Світоліна.
Дві головні цілі для кожного тенісиста – номер один у рейтингу і титули Великого шолома. Перемог на мейджорах не траплялося, але до першого рядку Світоліна підібралася досить близько. Наскільки реалістичною є її ставка на те, щоб стати номером один?
У вересні Еліні виповниться 26 років. Для тенісистки – найбільший розквіт сил. Але вперше піднятися на першу сходинку рейтингу WTA в одиночному розряді так пізно зуміли з 1975 року лише Анджелік Кербер (у 28) і Симона Халеп (у 26).
Турнірна пауза застала Світоліну на п’ятій сходинці світового рейтингу з 4580 очками. Лідирує австралійка Ешлі Барті – з 8717 очками і колосальним відривом у 2641 очко від румунки Халеп. Минулого року Барті, яка до цього не виходила навіть у чвертьфінал мейджорів, виграла на них 17 матчів із 20, здобувши перемогу на «Ролан Гарросі». Наприкінці року вона закріпила свій успіх, перемігши у фіналі підсумкового турніру WTA чинну чемпіонку – Світоліну.
Завдання тренера на вищому рівні – розвантажити гравцеві голову. Усе інше він знає сам
Скільки принесе українській тенісистці завоювання першої позиції світового рейтингу? За підрахунками Forbes, це може бути $11 млн призових і $2–3 млн рекламними контрактами за сезон. Але зростуть і витрати: податки з призових перевищать $3 млн, команда, логістика, реабілітація та благодійність обійдуться ще в $3–4 млн.
Якщо Світоліна реалізує свою головну мрію, то до кінця кар’єри може заробити до $50 млн призових на додачу до виграних раніше $19,5 млн, а її чистий прибуток з моменту відновлення спортивного життя до кінця кар’єри складе близько $22 млн.
Для порівняння: якщо кар’єра Світоліної буде проходити в межах високого, але вже пройденого раніше 10-го місця, вона може розраховувати на $30 млн призових і $13 млн чистого прибутку.
Завоюванню першої позиції міг би допомогти свій козир. Наприклад, серед першої десятки тенісисток Барті має найбільший відсоток очок, виграних на першій подачі, Вільямс – на другій і до того ж найбільший процент подач навиліт. У Халеп найвищі показники гри на прийомі, Осака краще за всіх реалізує брейк-пойнти і рідше робить подвійні помилки. Кароліна Плішкова – майстер нейтралізації брейк-пойнтів. Еліна поки не може похвалитися такими досягненнями, маючи в грі на прийомі дещо кращу статистику, ніж в атаці. Вона називає захисний стиль гри однією зі своїх сильних сторін і робить ставку на нього. «Моя фішка – почати гру в обороні і швидко вийти з неї в атаку»,– підкреслює вона.
Приклад Халеп доводить: навіть із подачею, слабшою, ніж у Світоліної, цілком можна стати першою ракеткою світу. Для цього Еліні залишилося зовсім трішки – перетворити свою захисну гру з добротної в кращу у світі.
Опубліковано у другому номері журналу Forbes (липень-серпень 2020)
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.