Пʼять років тому Ілон Маск захоплено розповідав інвесторам Tesla про покупку SolarCity – на той час головної компанії зі встановлення сонячних панелей у США. «У мене оптимістичні передчуття з приводу цієї угоди. Вона приведе нас до якісних трансформацій», – сказав він 1 листопада 2016-го під час розмови із аналітиками. «На рівні споживачів сприйняття продукту надзвичайно привітне», – сказав Маск про угоду на $2,2 млрд. Під час цієї ж розмови він відкинув будь-які занепокоєння про все слабше фінансове здоровʼя SolarCity. «На фінансовому фронті вистачає критиків, серед них деякі великі гедж-фонди та інші, – сказав мільярдер. – Та я вважаю, що немає жодного шансу на банкрутство SolarCity. Жодного».
Новий номер Forbes Ukraine: 202 найбільші приватні компанії та 303 ефективних СЕО. Замовляйте та отримуйте два журнали за ціною одного!
Маск попрямує у Канцелярський суд Делавера 12 липня, щоб захистити угоду. Він залишився єдиним відповідачем у справі, яку порушили акціонери. Вони вважають, що покупка SolarCity була порятунком проблемної компанії, яку заснували двоюрідні брати Маска і в якій він був найбільшим інвестором і головою ради директорів. У позові також були звинувачення проти ради директорів Tesla за їхнє недбале корпоративне управління.
Члени ради, яку очолювала Робін Денгольм, пішли на угоду із позивачами, заплативши $60 млн, але не визнавши провини. Маск же вирішив захищати угоду в суді. Програш справи може обійтися йому у понад $2 млрд – ціна угоди.
Якщо таке станеться, то це буде найбільшим стягненням з корпоративного директора. І хоч компанії, такі як Bank of America і BP, заплатили мільярдні суми збитків за свою роль в обвалі ринку іпотечних цінних паперів і катастрофічному витоку нафти на буровій платформі Deepwater Horizon відповідно, окремі директори рідко несуть тягар таких великих стягнень.
Це не перший позов на 50-річного мільярдера, засновника найвідомішого бренду електромобілів у світі та виробника ракет SpaceX. Фанатська база Маска нагадує культ, у нього 58 мільйонів послідовників у Twitter, але у нього неоднозначні успіхи у судових справах, які порушували через його зауваження.
У 2018-му він втратив свою посаду голови ради директорів Tesla і змушений був заплатити $20 млн Комісії з цінних паперів через свою заяву про те, що він зробить виробника електромобілів приватною компанією. Заява виявилася фіктивною.
Ще одна справа, яку порушила Комісія з цінних паперів через твіт Маска про виробничі цілі Tesla, закінчилася без додаткових покарань для підприємця.
У грудні 2019-го він виграв справу про наклеп, яку проти нього порушив Вернон Ансворт, радник тайської рятувальної групи, яка допомагала визволяти футбольну команду хлопчиків із печери. Маск тоді назвав позивача «педо-хлопцем».
«Коли Tesla купила бізнес братів, ті нібито збиралися зробити рекапіталізацію бізнесу і запровадити реформи»,
Джозеф Оша, старший дослідник-аналітик у Guggenheim Securities
Підставою для занепокоєння угодою про SolarCity стало те, чому Tesla взагалі треба було купувати компанію. Маск стверджував, що ця угода стане початком трансформацій і вони зможуть домінувати в індустрії сонячної енергії зі своїми дешевими панелями, акумуляторними батареями Tesla і високотехнологічними дахами із сонячних панелей («сонячні» дахи).
Мало того, що майже нічого із цього не сталося, в угоді присутній явний конфлікт інтересів. Двоюрідні брати Маска Ліндон і Пітер Райви заснували SolarCity у 2006-му за порадою самого Маска. Їхній багатий родич підтримав їх фінансово, володів 22,2% компанії на час укладання угоди із Tesla і був головою її ради директорів.
«Коли Tesla купила бізнес братів, ті нібито збиралися зробити рекапіталізацію бізнесу і запровадити реформи. Натомість стався значний спад, на мою думку, через те, що вони приділяли мало уваги компанії і займалися іншими справами», – каже Джозеф Оша, старший дослідник-аналітик в Guggenheim Securities, який слідкує за індустрією сонячної енергії, але не за Tesla.
Стратегія SolarCity полягала в тому, що вони підписували угоди з клієнтами, які нічого не платили наперед, але протягом 20 років зобовʼязувалися купувати електроенергію, яку виробляють сонячні панелі, встановлені компанією. SolarCity стала найбільшою компанією зі встановлення сонячних панелей на житлові будинки. У 2016-му вона повідомила про рекордний виторг у $730 млн, але і про значний чистий збиток у $820 млн. На момент покупки SolarCity у неї був борг у понад $1,5 млрд.
Переважна частина росту – і боргу – компанії була привʼязана до її маркетингу. Під керівництвом братів Райв компанія сонячної енергії зазнала значного розвитку завдяки активному просуванню своїх товарів. Зокрема, вони активно рекламували свої продукти, застосували продажі від дверей до дверей і пропонували дешеві, довготермінові угоди оренди своїх систем сонячної енергії. Квартал за кварталом компанія звітувала про збитки через свою гонитву за тим, щоб встановлювати все більше і більше сонячних систем.
За кілька тижнів до закриття угоди Tesla влаштувала яскравий захід в Universal Studios в Голівуді на знімальному майданчику «Відчайдушних домогосподарок». Все для того, щоб похизуватися дахами із сонячних панелей, які виробляються із високотехнологічного скляного покриття.
Маск сказав, що це революційний продукт, адже такі дахи будуть не лише виробляти чисту енергію, а й стануть заміною непривабливим традиційним фотоелектричним панелям, які дуже дратують третю найбагатшу людину в світі. «Головне, щоб вони були красивими, доступними і легко інтегрувалися», – сказав він.
Після підписання угоди Tesla позбулася значних маркетингових витрат SolarCity, передавши продажі своєму вебсайту і мережі магазинів. Також була підписана партнерська угода про продажі із Home Depot. Брати Райв обидва пішли з компанії до липня 2017-го – за кілька місяців після підписання угоди про продаж їхньої компанії.
«Деякі із каналів продажів компанії, на нашу думку, не відповідали бренду Tesla, як, наприклад, продаж від дверей до дверей, тому ми хотіли передати питання продажів магазинам Tesla. Це було логічніше, що, думаю, ми згадали як одну із причин покупки SolarCity», – сказав Маск під час свідчення у суді у червні 2019-го.
Енергетичний підрозділ Tesla, до якого входить те, що залишилося від операцій SolarCity, повідомив минулого року про виторг у $1,99 млрд – у 2016-му він становив лише $178 млн. Таке зростання не було зумовлене встановленням сонячних панелей, а радше все більшими продажами акумуляторних батарей Powerwall, які зберігають електроенергію від сонячних батарей. Цей продукт Tesla почала продавати за рік до того, як було оголошено про угоду.
А от встановлення сонячних панелей, що є основою бізнесу SolarCity, створило 205 мегават у 2020-му, що становить лише чверть від 803 мегават, про які повідомила компанія у 2016-му, коли була ще самостійною.
У першому кварталі 2021-го Tesla повідомила про стрибок у встановленні сонячних панелей до 92 мегават, але не уточнила – це сталося за рахунок житлових проєктів чи комерційних. Також вона сказала про те, що бізнес із «сонячними» дахами виріс у девʼять разів минулого року, але конкретних цифр не надала.
Попри такі результати, батарейний бізнес, що був у Маска до угоди, – «це маленька частина його великого бізнесу», каже Оша. «Powerwall настільки хороший бренд, що його продукт може продаватися цілими днями».
Під час свідчень у суді у 2019-му Маск сказав, що через проблеми із виробництвом електромобіля Model 3 у 2017-му Tesla змушена була забрати працівників й інженерів з SolarCity, щоб вони допомогли із виробництвом автомобілів. На запитання від адвоката Рендала Берона Маск не зміг відповісти, скільки конкретно працівників SolarCity перевели на виробництво Model 3, але підтвердив, що така пертурбація не згадувалася у щорічному звіті Tesla.
Tesla не відповіла на прохання прокоментувати майбутнє судове засідання, але в останньому щорічному звіті написала таке: «Ми переконані, що звинувачення проти покупки SolarCity є безпідставними, і ми маємо намір усіма силами захищатися проти них».
Берон, адвокат у Robbins Geller Rudman & Dowd – юридична фірма в Сан-Дієго, яка веде справу проти Маска від імені інвесторів, – також відмовився коментувати судове засідання.
SolarCity ніколи не встановлювала унікальні високотехнологічні сонячні панелі, а лише працювала зі звичайними панелями, які постачали топові виробники. Її бізнес будувався на встановленні цих панелей, отриманні орендних плат від клієнтів і монетизації енергії, яку виробляли встановлені нею системи.
За задумом Маска, програма «сонячних» дахів, яку розробив відділ R&D Tesla, повинна була замінити бізнес SolarCity зі звичайними панелями. Та пʼять років по тому ця програма не наблизилася до масштабних рівнів виробництва, на які натякав Маск у 2016-му.
Частково причина в тому, що дахи – це не автомобілі, їм не можна організувати масове виробництво, адже кожен дах різний і їх треба робити під замовлення. Нещодавно Tesla сказала, що вона зосередиться лише на встановленні сонячних дахів для новобудов, відмовившись від значно більшого ринку оснащення готових домівок.
«Для інвесторів Tesla покупка SolarCity була невдалим рішенням»,
Ден Айвс, аналітик у Wedbush
Разом із SolarCity Tesla також отримала великий завод сонячних панелей у Баффало, Нью-Йорк. Компанія пообіцяла, що продуктивність заводу виросте до 1 гігавата на рік «сонячних» продуктів. І це у партнерстві із Panasonic, давнім виробничим партнером, який є головним постачальником літій-іонних батарей для Tesla. Минулого року Panasonic покинув проєкт і поки невідомо, скільки панелей чи «сонячних» дахів наразі виробляє цей завод. У звітах Комісії з цінних паперів Tesla не зазначила деталі цього виробництва.
Попри всю увагу преси до Маска і Tesla, такі компанії як Sunrun, тепер найбільша компанія зі встановлення систем сонячної енергії у житлових будинках США, Sunnova і SunPower є потужнішими гравцями у своїй індустрії.
«Для інвесторів Tesla покупка SolarCity була невдалим рішенням, адже з часу укладання угоди результати були мінімальні, – каже аналітик у Wedbush Ден Айвс. – Волл-стріт невисоко її оцінює, поки вона не досягне значних масштабів і не втілить своє велике бачення».
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.