Минулого тижня Ілон Маск свідчив у суді, щоб захистити свою роль у придбанні у 2016-му провальної компанії SolarCity, яка встановлює сонячні панелі. Це сумнівне рішення – SolarCity заснували його двоюрідні брати, Маск був найбільшим акціонером компанії і був у раді директорів обох компаній – спричинило судовий позов акціонерів. Звісно, не всі помилкові ідеї Маска приводили його до Канцелярського суду Делавера, але не всі вони склалися так, як було заплановано.
Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?
Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!
«Якби я не був оптимістом, не думаю, що я б започаткував компанію з виробництва електромобілів або космічну компанію», – сказав він у суді. Якщо говорити про угоду про купівлю SolarCity за $2,6 млрд, то революції із «сонячними» дахами, яку Маск передбачав у 2016-му, не сталося.
Як і не бачимо ми автомобіль від Tesla за доступною ціною, вантажівку повністю на електриці, мережу роботаксі або потужних дешевих батарей нового покоління. В очікуванні рішення суду у справі SolarCity згадаймо деякі найбільші ідеї – і промахи – Маска за останні пʼять років.
Model 3 за $35 000
Цінник у $35 000 на Model 3 – це те, чим роками заманювали охочих до електроавтомобілів покупців. Більше не лише авто для багатіїв, Telsa нарешті мала виготовити електромобіль для масового споживача. Та після того як Model 3 почали виготовляти, така ціна була доступна лише тимчасово, а потім її підвищили. Наразі найдешевша версія коштує $40 000, а після податків, реєстрації і додаткових послуг виходить майже $50 000. А тим часом початкові ціни на Models S і X зросли до $85 000 і $95 000 відповідно. Та остаточна ціна виходить понад $100 000 із додатковими послугами, податками і оплатою доставки.
Tesla Semi
Амбіції Маска виходять за межі пасажирських автомобілів, і у 2017-му він розказав про свою футуристичну електровантажівку. Маск пообіцяв, що вона зможе проїхати понад 800 км без підзарядки і буде доступна наприкінці 2019-го. Та станом на липень 2021-го Tesla ще не оголосила про дату випуску новинки або про місце її випуску, а в червні Жером Ґуллен, давній голова програми розробки вантажівки, несподівано пішов з посади.
Tesla Roadster
Разом із заявою про електровантажівку у листопаді 2017-го Маск сказав, що Roadster побачить світ у 2020-му, буде найшвидшою у світі машиною для споживачів і зможе обходитися без підзарядки майже 1000 км. Очікуване диво техніки може коштувати близько $200 000, але точної дати випуску так і не назвали.
Tesla Giga Berlin
Маск хотів відкрити перший завод Tesla у Європі у липні 2021-го. В той час як більша частина будівництва завершена завод не має дозволу на роботу від регуляторів, зустрів опір від місцевих захисників довкілля і отримав штрафи через проблеми з водою і водовідведенням. Наразі підприємець сподівається відкрити завод на початку 2022 року.
Tesla повністю на автопілоті
У жовтні 2016-го Маск оголосив, що всі електромобілі Tesla будуються із необхідною компʼютерною потужністю, сенсорами і камерами, щоб авто могли їздити на автопілоті. На той час він спрогнозував, що функція автопілоту буде доступною за два-три роки.
Така опція за $10 000 була випущена у бета-версії у липні, та після жахливих фатальних аварій Tesla тепер попереджає водіїв про те, що вона «може підвести у найгірший час» і що її треба використовувати із «додатковою пересторогою». Схоже, ця надія теж не справдилася.
Мережа роботаксі від Tesla
Маск сказав у жовтні 2019-го у День автономії інвесторів Tesla, що до кінця 2020-го «у них точно буде понад мільйон роботаксі на дорогах… Цей автопарк прокидатиметься за допомогою оновлень по повітрю. Це все, що йому потрібно». Завдяки цій здатності власники авто від Tesla зможуть заробляти гроші на своїх електромобілях за допомогою сервісу безпілотних таксі на вимогу, яким керуватиме компанія. Цього не сталося, і нічого не свідчить про те, що це стане можливим – чи законним – найближчим часом.
Батареї нового покоління від Tesla
Маск розповідав про більші літій-іонні батареї 4680 розміром з бляшанку у вересні 2020-го. Він обіцяв, що ці будуть на 56% дешевші і у пʼять разів потужніші за теперішні батареї компанії. Маск розказав, що зараз відбувається пілотне виробництво невеликих партій у лабораторії у Кремнієвій долині і що компанія зможе запустити масштабне виробництво протягом року-двох. Час масштабного виробництва залишається невідомим, але схоже, що затримки із виробництвом цих батарей частково винні у проблемах із запуском електровантажівок і Roadster.
Виробництво сонячних панелей і робочі місця
Штат Нью-Йорк витратив $950 млн на будівництво й оснащення заводу з виготовлення сонячних панелей у Баффало, на який у SolarCity були великі плани. В обмін на щедрість штату компанія зобовʼязалася створити там принаймні 1460 робочих місць.
Майбутнє обіцяло бути райдужним, коли компанію купила Tesla наприкінці 2016-го, а у грудні того ж року Tesla сказала, що «підписала довгострокову угоду із Panasonic на виробництво фотоелектричних панелей на нашому заводі Gigafactory 2 у Баффало, Нью-Йорк, за договірною ціною і з наміром виготовляти щороку 1 ГВт сонячних панелей».
Та протягом років з того часу обсяги виробництва панелей на заводі залишаються загадкою. У 2020-му Tesla повідомила лише про 205 МВт сонячних панелей – чверть того, скільки SolarCity встановила у 2016-му.
У Tesla також проблеми зі створенням необхідної кількості робочих місць. Минулого року Panasonic покинув завод, чим ще зменшив кількість робітників. Штат давав Tesla достатньо додаткового часу на виконання квоти.
Станом на 31 травня на заводі працювало 1058 осіб. У компанії є час до кінця 2021-го, аби працевлаштувати обіцяних 1460 людей, або вона повинна буде сплатити $41 млн штрафу.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.