Валерій Красовський, CEO і співзасновник Sigma Software, про те, які чинники впливають на успіх інноваційних компаній.
Коли мова заходить про розвиток стартапів в Україні, багато наводять як приклад країни, які зуміли стати успішними в цій сфері. США, Швеція, Ізраїль виростили чимало гучних компаній і стали світовими центрами стартап-руху, що, звичайно, позначається й на економіці цих країн. Причинами їхнього успіху найчастіше називають підтримку держави, велику кількість талановитих інженерів, сформовану інфраструктуру й сильну спільноту. Безумовно, усі ці чинники мають вагу. Але доволі рідко в цьому списку з’являється великий бізнес, а його роль не менш важлива.
Державні програми створюють стартові умови, інкубатори і фонди вступають у гру на певному етапі життя стартапу, а ось великий бізнес може надавати досить вагому допомогу на будь-якому етапі розвитку проєкту. Поки в Україні тільки формується співтовариство, а державні програми підтримки ще перебувають на стадії обговорення, консалтингові компанії вже активно допомагають стартапам на шляху до успіху. Погляньмо докладніше, як це працює, на прикладі Sigma Software Group.
Як народжуються ідеї
Запорука успіху b2b-продукту в тому, що він «тут і тепер» розв’язує проблему бізнесу, яку раніше ніхто не розв’язав. Ідеї таких продуктів виникають тоді, коли людина добре розуміє конкретну предметну сферу та потреби бізнесу. Знання приходять тільки з досвідом, який дають інженерам консалтингові компанії: вони мають можливість працювати в різних доменах, із широкою географією замовників і бізнесами різного розміру.
Приклад такої моделі роботи — проєкт Clean.io, який 2019-го став стартапом року в Балтіморі (США) і дістав інвестиції розміром $7 млн. Команда Sigma Software стала кофаундером, інвестором і співавтором рішення, що бореться зі шкідливою рекламою. Маючи реальний досвід роботи в домені, ми добре бачили проблему на ринку і змогли розв’язати її, діставши високий інтерес із боку замовників.
Від ідеї до втілення
Вдалих ідей на ринку чимало. Але яким би інноваційним або революційним не був сам проєкт, він ніколи не втілиться в життя, якщо його фундатор не знає, як вести бізнес. Як провалідувати ідею та пересвідчитися, що в неї є бізнес-цінність? Як провести дослідження ринку й конкурентів? Як буде монетизувати продукт? На шляху реалізації виникає ще тисяча різних «як», «коли» й «навіщо». Звичайно, нині можна знайти безліч курсів, які можуть дати певну теоретичну базу. Але на практиці все може обернутися зовсім по-іншому, адже в кожному конкретному разі в гру вступають безліч нюансів, які важливо враховувати.
Консалтингові компанії функціюють в Україні десятиліттями й самі колись були стартапами, тому добре розуміють процеси й закони ринку. А крім того, вони часто працюють із командами з різних країн, бачать їхні потреби, знають підводні камені й можуть дати не просто загальні поради, а поділитися цілком робочими практиками й підходами.
Інвестиції та клієнти
Головне для стартапу — отримати інвестиції та знайти клієнтів. Недосвідченим бізнесменам це зробити непросто: немає потрібних зв’язків. Ще складніше дістати в клієнти велику корпорацію, у якої безліч вимог до постачальників — від вибудованих процесів до обов’язкових сертифікацій. Частина замовників також зацікавлена в продукті під ключ: у такому разі компанії недостатньо запропонувати тільки рішення, потрібно знати, як його інтегрувати й кастомізувати під конкретні потреби.
Сервісні компанії часто працюють із великими корпораціями, а отже, уже відповідають усім їхнім вимогам і знають, як «подружити» той чи той продукт із системами клієнта.
У партнерстві з консалтинговою компанією стартап має більше шансів дістати замовлення.
Наприклад, Шведська AdTech компанія DanAds саме за допомогою Sigma Software змогла знайти багатьох великих клієнтів, серед яких такі корпорації, як Philips.
Український стартап Datrics.ai, який працює в партнерстві з нами, нині також має можливість виходити на великих клієнтів у всьому світі. Команда розробила цікавий продукт, що надає компаніям можливість використовувати всю потужність Data Science для розвитку бізнесу. При цьому не потрібно наймати дорогих фахівців, які рік розроблятимуть потрібне рішення.
Команда й інфраструктура
Успіх продукту веде до збільшення команди й необхідності наймати різнопланових фахівців. Буває, що для розвитку проєкту потрібні вузькоспеціалізовані й дорогі професіонали, часто не на повну зайнятість. Пошук, навчання, введення в курс справи таких спеціалістів стає справжнім головним болем для стартапера, який насамперед фокусується на просуванні бізнесу. Співпраця з консалтинговою компанією може стати паличкою-спомагалочкою, адже в таких компаніях безліч експертів різного рівня й напрямів, при цьому управління цими фахівцями не лягає на плечі стартапу.
Крім того, у певний момент динамічний стартап стикається з необхідністю орендувати офісні приміщення. Для цього він може скористатися офісними площами й адміністративною підтримкою сервісних компаній. Сьогодні єдиний інкубатор на базі сервісної компанії, який надає як офісні площі, так і всіляку допомогу, — це майданчик Sigma Software Labs, що його заснувала наша компанія майже два роки тому. Нині він діє в найбільших містах України — Києві, Львові, Харкові.
Ефективна і взаємовигідна співпраця із сервісною компанією може продовжитися й після стадії «виходу». Прикладом такої роботи може бути стартап Vidible — платформа для розподілу й обміну відеоконтентом. Платформу повністю розробляла в Україні команда Sigma Software, а 2012 року її купив медіаконцерн Aol (нині Verizon Media). Наші фахівці й далі працюють над розвитком продукту, який сьогодні щодня використовують 30 тисяч підприємств та який здатний обробляти до 1 млн запитів на секунду й до 120 терабайт інформації щодня.
У підсумку багаторічний досвід доводить, що підтримка з боку сервісних IT-компаній може серйозно вплинути на розвиток і успіх стартапу, цю практику варто посилювати й розвивати в Україні.
Вы нашли ошибку или неточность?
Оставьте отзыв для редакции. Мы учтем ваши замечания как можно скорее.