Категорія
Війна
Дата

«На відновлення енергосистеми підуть роки». CEO Yasno Сергій Коваленко про менеджмент під час війни, відновлення енергетики та ринкові тарифи 

Генеральний директор Yasno Сергій Коваленко – перший герой нового ютуб-проєкту Forbes «Business Breakfast з Володимиром Федоріним» – розповів про те, як управляти компанією з обігом в десятки мільярдів гривень під час війни, строки відновлення енергосистеми та ринкові тарифи 

Як мотивувати команду не збавляти темп у надскладних умовах? Дізнайтесь 25 квітня на форумі «Надлюди» від Forbes. Купуйте квиток за посиланням!

«Forbes Україна» запустив щотижневий ютуб-проєкт «Business Breakfast з Володимиром Федоріним» для підписників. Гості – топменеджери провідних українських компаній, підприємці, керівники держсектора, лідери думок. 

Перший гість – Сергій Коваленко, генеральний директор компанії Yasno, яка входить в енергетичний холдинг ДТЕК Ріната Ахметова

Коваленко очолив Yasno у січні 2022-го з завданням вдосконалювати та розвивати цифрові сервіси й послуги компанії для 3,5 млн клієнтів в Києві, Дніпрі та Донецькій області. 

З жовтня 2022-го, коли Росія почала масовано обстрілювати енергоінфраструктуру, Коваленко завдяки майже щоденним постам у Facebook став одним із головних джерел інформації для українців щодо ситуації в енергетиці. «Коли Росія почала атакувати нашу енергосистему, ми в YASNO вирішили, що будемо активно пояснювати клієнтам, що відбувається у галузі, – писав він на початку січня. – Наш пріоритет як сервісної компанії – допомогти клієнтам розібратися у складних речах».

Як він справляється з хейтом, якою бачить українську енергетику після війни та яке місце в ній займатиме Yasno?

Про менеджмент під час війни

Війна – це криза, а з будь-якою кризою можна працювати. Я не до кінця вірив, що велика війна почнеться, але ми готувались. На початку ключовим для нас була безпека даних наших клієнтів і робота колл-центрів. 

Наступна фаза – збереження життя працівників, адаптація до роботи під час війни. Ми створили штаб, який працював 24/7 – досить жорсткий з точки зору обміну інформацією та прийняття рішень.

У перший день повномасштабної війни горизонт планування – декілька хвилин/годин. За тиждень горизонт планування – один день. Ще за місяць – уже тиждень.

Зараз ми повернулися до стандартної роботи. Оперативне планування – тиждень/місяць і стратегічне – від року. Влітку ми відновили роботу над проєктами, які були заморожені через вторгнення. 

Про складні рішення

Найбільш складним було відмовитись від запланованих проєктів. Тоді я сприймав це як відмову від надії на майбутнє.

Ми різко різали проєкти й з деякими людьми доводилось прощатись. Усередині компанії нам довелось трансформувати команди, зони відповідальності. Це було складно, але цікаво й досі дає результати. 

Під час війни деякі члени команди взяли на себе більше відповідальності і досі так працюють. Були й протилежні випадки, коли людина не змогла опанувати нову відповідальність.

Про делегування повноважень 

Організаційні питання, питання фінансів, операційної роботи були підпорядковані жорсткій корпоративній вертикалі, що нам дуже допомагало на початку війни. Хоча я й не фанат такого підходу.  

Решта питань вирішувались на місцях. Бюрократія не мала нам заважати. На початку люди робили багато помилок, але я ніколи не критикував, казав: «Круто, що прийняли рішення, доопрацюйте тепер його з колегами». Не всі люди одразу розуміють, що тепер вони мають право самостійно приймати рішення.

Також ми започаткували нову для себе систему звітності. За один тиждень після початку війни ми створили дашборд, щоб кожен у компанії бачив, що відбувається у тій чи іншій сфері. Це дуже допомагало приймати багато швидких рішень.

«На відновлення енергосистеми підуть роки». CEO Yasno Сергій Коваленко про менеджмент під час війни, відновлення енергетики та ринкові тарифи  /Фото 1

Про YASNO 

Бренд YASNO входить у холдинг D.Solutions, де працює до 2000 людей. Річний виторг – десятки мільярдів гривень. Холдинг обʼєднує кілька напрямків бізнесу.

Перший і ключовий напрям – це продаж електроенергії та газу населенню й бізнесу.  

У нас 3,6 млн клієнтів. Із них 120 000 бізнес-клієнтів, решта – населення. Населенню ми продаємо електроенергію у Києві, Дніпрі та Донецькій області. Бізнесу – в усіх регіонах України, хоча у Києві маємо більшу частку. Є й інші напрямки.

YASNO Енергоефективність пропонує бізнесу шляхи, як зекономити електроенергію та готова інвестувати у такі проєкти свої кошти. Маржа – заробіток на економії електроенергії. Це – довгострокові інвестиційні проєкти.

YASNO E-mobility розвиває мережу електрозаправок.

Про ринок

Ми хоч і велика компанія, але у нас нема навіть 50% ринку. Адже існує досить висока конкуренція за кінцевого споживача.

Ринок із точки зору правил і ступенів конкуренції заходиться на початку розвитку. Боротьба за клієнта тільки починається. Це як 2010 рік для банківського сектору.

Одна з найважливіших подій на ринку сталась напередодні вторгнення РФ. Ми від’єднались від енергосистеми РФ і Білорусі, натомість приєднались до європейської енергетичної системи ENTSO-E. Це одна з найважливіших змін для держави та суспільства. Сподіваюсь, що інтеграційні процеси з Європою і запровадження вільних ринків відбуватимуться швидше, ніж ми розраховуємо.

Про цілі на наступні п’ять років

Наша частка у продажах електроенергії та газу буде в 1,8 раза більшою, ніж зараз. Ми станемо на 100% digital компанією. 

Ми хочемо створити ринок енергоефективних контрактів, наразі він тільки зароджується. Наш інвестиційний портфель приблизно у три-чотири рази збільшиться, йдеться про мільярди гривень.

У секторі E-mobility ми будемо найбільш потужною з точки зору сервісу та якості мережею електрозаправок на території України.

Є ще амбітна мета – вихід на європейські ринки, але про це рано думати.

«На відновлення енергосистеми підуть роки». CEO Yasno Сергій Коваленко про менеджмент під час війни, відновлення енергетики та ринкові тарифи  /Фото 2

Про відновлення енергоінфраструктури

Пошкодження дуже суттєві. На мій погляд, мова йде не про тижні і не про місяці. На повне відновлення енергоінфраструктури можуть піти роки.

Проте, за моїми очікуваннями, вже на початку квітня, завдяки потеплінню, ми будемо близькі до балансу генерації та споживання електроенергії. Скоріше за все, дефіцит буде, але не такий великий, як в зимовий період.

Серед рішень, які дадуть змогу компенсувати дефіцит, – це імпорт електроенергії з ЄС.

Після війни структура української генерації може суттєво змінитись. За темпом розвитку зелена енергетика стане №1. Передусім вітрова та сонячна генерація. Це будуть не тільки великі проєкти, а й приватна генерація.

Ми переосмислимо підхід до генерації після цієї війни — вона буде більш децентралізованою та локальною.

Про ймовірність блекауту у великих містах

Коли після обстрілів з’являється світло, це не обовʼязково означає, що пошкоджений обʼєкт відремонтований. У більшості випадків були задіяні нові схеми підключення, щоб заживити споживачів. Ремонт відбувається паралельно. Іноді руйнування такі, що ремонт неможливий.

Зараз практично все працює через ненадійні обхідні схеми, коли кожне коливання напруги може призвести до аварії. Дійсно, в Одесі після аварії ситуація складна, але вирішувана. Така ж ситуація може повторитися і в інших українських містах.

Про ринкові тарифи

Я – прихильник конкуренції та вільних ринків. Чи готова Україна до реформи? Зараз досить великий попит на імпортовану електроенергію за європейськими цінами. Україна вже веде перемовини про розширення можливих об’ємів цього імпорта. Тобто є українські підприємства, які здатні працювати на дорогому ресурсі, зберігаючи маржу.

Про публічність і хейт

Публічність мені ніяк не допомагає. Скоріше, вона трохи заважає в приватному житті. Щодо хейту. Я завжди на боці споживача, не дивлячись на ситуацію. Тому хейт мені не заважає. Більше заважають всілякі теорії змов.

Системи комунікацій між компаніями та клієнтами, які були до війни, не витримали темп змін. Тому мені довелось це робити через свої соцмережі. Потім ми зрозуміли, що це корисно з двох причин. Перша – ми пояснюємо людям, що відбувається, і їм стає трохи легше. Також це можливість доносити ті меседжі, які я хочу. Друге – це збільшує впізнаваність і лояльність до бренду, а також пояснює людям та бізнесу, які можна отримати послуги, звернувшись до нас.

Ми робили дослідження на цю тему, щоб побачити, як змінюється відношення людей до компанії, до бренду. Ми побачили, що це працює. Згідно з ним, близько 63% респондентів сприймають YASNO позитивно, лише 11% – негативно. Впізнаваність бренду зросла втричі.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні