Український морський коридор працює, попри обстріли РФ ввечері 8 листопада. Вперше було обстріляно торгове судно, проте це не зупинило торгівлю Чорним морем. Чому судновласники не злякалися та від чого залежить подальша робота коридору?
Amazon інвестує мільярди доларів у ШІ, роботів та машинне навчання. Якими принципами й правилами керується компанія?
Дізнайтеся вже 22 листопада на Forbes Tech 2024. Купуйте квиток за посиланням!
Вперше за півтора місяця роботи тимчасового морського коридору, 8 листопада, постраждало цивільне судно. Ракета поцілила у балкер Kmax Ruler з дедвейтом 92 000 т під прапором Ліберії, що прямував до українського порту Південний, повідомив Reuters керівник консалтингової компанії Bosphorus Observer Йорук Ішик.
Росіяни вдарили по одеському порту протирадіолокаційною ракетою Х-31П з літаків тактичної авіації в Чорному морі, йдеться в повідомленні оперативного командування «Південь».
Ракета влучила у верхню частину судна в момент його заходу в порт. Унаслідок атаки загинув лоцман, поранення дістали троє членів екіпажу – громадян Філіппін та працівник порту.
Попри обстріли, тимчасовий коридор до чорноморських портів, оголошений Україною, продовжує роботу.
9 листопада шість суден із 231 000 т агропродукції на борту вийшли з одеських портів та рухаються у напрямку Босфору. Ще п’ять суден очікують на захід до українських портів під завантаження, повідомила пресслужба Міністерства інфраструктури.
Чому остання атака РФ не зупинила роботу морського коридору?
Не тимчасовий, а український!
Обстріляне 8 листопада судно мало перевозити залізну руду до Китаю, повідомив на своїй сторінці у Facebook Олександр Кубраков, віцепрем’єр-міністр з відновлення України – міністр розвитку громад, територій та інфраструктури.
Балкер прямував в Україну для завантаження залізною рудою української компанії «АрселорМіттал Кривий Ріг», повідомив Forbes топменеджер однієї з великих українських компаній, що побажав не оприлюднювати своє ім’я через сензитивність інформації. Пресслужба компанії не надала Forbes коментар на момент публікації.
За словами Кубракова, це вже 21-ша цілеспрямована атака Росії по українській портовій інфраструктурі після виходу із «зернової угоди». Відтоді ворог пошкодив понад 160 об’єктів інфраструктури та 122 транспортних засоби.
При цьому у своїй комунікації міністерство відмовилося від епітету «тимчасовий» та почало називати новий морський коридор українським.
«Рух українським коридором не припинявся, попри систематичні атаки Росії на портову інфраструктуру», – зазначили у МІУ.
Що таке «український коридор»
Новий морський коридор уздовж східного берега Чорного моря за пропозицією України запрацював із середини вересня: тоді в український порт зайшло перше судно після розриву «зернової угоди».
Віра судновласників у новий маршрут зростала пропорційно ударам України по флоту та морських базах РФ. Спершу вони остерігалися використовувати альтернативний маршрут – Росія обіцяла розглядати цивільні кораблі як військові та бити по них.
Попри погрози, за місяць роботи нового коридору, за підрахунками Bloomberg, Україна змогла експортувати 1,4 млн т вантажів – зерна та металів. При цьому «зернова угода» дозволяла перевозити лише зерно, продукти харчування та добрива. Цей обсяг дорівнює показникам за перший місяць роботи «зернової угоди» та третині рекордних місяців.
З початку роботи тимчасового маршруту до портів Великої Одеси зайшло вже 116 суден. З 8 серпня 2023 року 91 судно експортувало 3,3 млн т аграрної продукції та продукції ГМК, повідомили у Мінінфраструктури 9 листопада.
Чи може обстріл першого цивільного судна зупинити коридор? Тільки за умови, що Росія почне систематично обстрілювати торгові судна, вважає Павло Лакійчук, капітан ВМС України першого рангу в запасі, член координаційної ради Громадської ліги «Україна – НАТО». «Якщо це поодинокий випадок, він не змінить роботу морського коридору. Адже судновласники та страхові компанії розуміють ризики судноплавства в регіоні», – вважає Лакійчук.
Складніше питання – як цей обстріл вплине на динаміку перевезень? За словами Лакійчука, це залежатиме від того, наскільки «легкою» буде процедура відшкодування збитків з боку страхової компанії для першого постраждалого судна. «Судновласники пильно за цим стежитимуть», – каже він.
«У разі виникнення проблем із покриттям збитків з боку страхової компанії для України вкрай важливо швидко зреагувати та відшкодувати їх із обіцяного урядом фонду гарантування», – підтверджує Сергій Вовк, директор Центру транспортних стратегій.
Проблем із покриттям з боку страхової компанії не має бути, каже Forbes топменеджер однієї з великих українських компаній. «Ракета лише дещо пошкодила судно, критичне обладнання не пошкоджене, – каже він. – Там витрат на $10 000–30 000».
Чи подорожчали страхування та фрахт
У перші тижні роботи альтернативного коридору страховики скептично оцінювали його перспективи. Ставки за страхування суден сягали 3–4% застрахованої вартості судна, а за фрахт – $60 за тонну, розповідав Forbes директор компанії BPG Shipping Геннадій Іванов. Уже за місяць роботи нового морського шляху ставки фрахту впали до $45–50, а за страхування – у середньому до 2% від застрахованої вартості судна, пояснював директор BPG Shipping.
Активне використання учасниками ринку морського коридору надає впевненості та збільшує обсяги відвантаження, повідомили аналітики агроброкерської компанії Spike Brokers напередодні обстрілів 8 листопада. За їхніми даними, ставки морського фрахту за використання коридору продовжували знижуватися на $2–4 за тонну залежно від напрямку. Це також спричиняло зниження ставок річкового фрахту в напрямку Констанци (до рівня €25–32) та фрахту на судна класу «річка-море» – у середньому на $10 за тонну.
Посилити віру в роботу коридору має підтримка міжнародних партнерів. Зокрема, робота над безпекою та економічною доцільністю українського тимчасового коридору у Чорному морі для цивільних суден була однією з пріоритетних тем для обговорення під час зустрічі керівництва Мінінфраструктури з державним секретарем транспорту США Пітом Буттіджеджем, який 8 листопада прибув до Києва.
Якою була реакція ринку на обстріл?
«Ставки фрахту різко зросли на $20 за тонну й торгувалися до $60–65 за тонну», – каже комерційний директор Spike Brokers Олександр Соловей.
Якщо обстріли не повторяться, ціни швидко внормуються, розраховує співрозмовник Forbes в одній з великих українських компаній, яка відправляє вантажі через новий коридор.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.