Світ на кінчиках пальців. Карантинні обмеження змусили традиційний ритейл піти в інтернет. /Shutterstock
Категорія
30 років українского бізнесу
Дата

2020 рік. Примусова диджиталізація | Історія українського бізнесу

1 хв читання

Світ на кінчиках пальців. Карантинні обмеження змусили традиційний ритейл піти в інтернет. Фото Shutterstock

30 років українського бізнесу. Якими ми були, як стали тими, хто ми є, — Forbes розповідає про те, як із руїн радянського ладу поставали ініціатива, винахідливість, ділова хватка українських підприємців. Один рік — одна історія, один урок. 2020 рік

Навесні 2020 року найбільший ритейлер країни АТБ за вісім днів відкрив інтернет‑магазин (нехай ы з обмеженим функцыоналом), хоча середньостроковій перспективі робити цього не збирався. Епідемія COVID‑19 підкоригувала плани не тільки АТБ. «Сільпо» за кілька тижнів запустив інтернет‑магазин і доставку, VARUS і EVA впровадили нову послугу click & collet, ARBER, Intertop, «Епіцентр» відкрили для розширення асортименту маркетплейси.

До пандемії очікували, що в 2020‑му український e‑commerce зросте на 15%. В реальності він злетів на 41%, підрахували в EVO. У деяких категоріях зростання онлайн‑продажів доходило до 80%, зазначає СЕО B2B‑платформи для онлайн‑магазинів Максим Бєляк.

«Ми ніколи так швидко не працювали»,– каже маркетинг‑директор мережі «Алло» Артур Матковський. У ковід його компанія доповнила звичний асортимент – електроніку та смартфони – побутовою технікою.

Темп змін виявився небувалим не лише у тих, хто працював виключно офлайн, а й у більш прокачаних ритейлерів. Intertop Ukraine займався розвитком омніканального продажу і свого інтернет‑магазину з 2014 року. Але 85% продажів забезпечували фізичні магазини. «Хрясь об стіну – і нічого не працює», – каже СЕО компанії Сергій Бадрітдінов про забиті товарами магазини, зачинені на карантин.

В Intertop міркували тиждень. Головним антикризовим заходом став запуск маркетплейсу, щоб розширити асортимент. Першими торговцями на ньому стали існуючі постачальники – за кілька місяців Intertop підключив до маркетплейсу 200 партнерів. Змінилися бізнес‑процеси і для офлайн‑магазинів: завдяки системі SAP компанія бачить, що відбувається в кожній точці і категорії та може оперативно дозамовляти або переміщувати товар. Раніше інформація затримувалася на день-два. «Все швидко, немає транзакційних витрат, це мільйони доларів економічного ефекту»,– каже Бадрітдінов. Онлайн‑продажі Intertop у 2020‑му зросли на 75%.

В «Алло» після оголошення локдауну антикризовий штаб, до якого входило 10–12 осіб, засідав щотижня. Найяскравіше Матковському запам’яталася нарада, на якій вирішили вдвічі зрізати зарплату керівництву.

Епідемія прискорила диджиталізацію років на п’ять, вважає СЕО маркетплейсу «Епіцентру» Артем Шевченко. «Всі інструменти з’явилися задовго до ковіда, але змінилася поведінка, – говорить він. – Раніше споживачі не довіряли онлайну, але певної миті у них не залишилося вибору і сформувалася звичка». За словами Шевченка, карантини підштовхнули до покупок в інтернеті не тільки молодь, а й представників старшого покоління. До 2026‑го e‑commerce в Україні буде щорічно зростати на 15– 20%, прогнозує Шевченко.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд