За 15 років мережа інтим-бутіків No Taboo виросла з одного магазину до 48. І все це – не використовуючи стандартні підходи цього ринку. Як це вдалося зробити
Отримуйте щоденний лист з останніми матеріалами та головними новинами від Forbes Ukraine
Взимку 2015-го, розраховуючи провести романтичний вікенд із чоловіком, Анжела Запорожець, 41, заїхала в секс-шоп. Там її проігнорували. Щоб привернути увагу, вона покрутила на пальці ключами від елітної машини й помахала віялом із золотих карт. Але продавщиця навіть не вийшла з-за прилавка. «Мене це так розлютило, що я пішла й нічого не купила», – згадує підприємиця той день, коли її погано обслужили в власному магазині.
Запорожець було через що засмучуватися. У штаті її мережі інтим-бутіків No Taboo 200 продавців. Уже 15 років вона тренує їх, як зустрічати й делікатно обслуговувати клієнтів. «Не важливо, хто ти. Якщо зайшов до нас, то маєш відчути себе царем, королем і богом», – вважає підприємиця. У 2020-му році, за оцінками Forbes, виручка No Taboo склала $6–7 млн. Запорожець відмовилася розкривати фінансові показники своєї мережі.
Фінансист за освітою, Анжела Запорожець розпочала свій підприємницький шлях в 1990-ті – допомагала мамі торгувати вʼязаними шарфами на ринку в Кривому Розі. Амбіції привели до Києва, де вона на кредитні $15 000 відкрила точку на ринку Борщагівки. З товаром визначилася не одразу. Але помітивши, що на ринку є майже все, крім секс-шопів, ризикнула й закупила товари для дорослих. «Думала виключно як підприємець, хотіла свій бізнес», – розповідає Запорожець.
Обсяг світового ринку секс-іграшок в 2020 році аналітики дослідницької компанії Grand View Research оцінили в $33,64 млрд. «Активних брендів секс-шопів в Україні близько 300. Але в основному вони торгують онлайн, – каже Наталія Ваховська, засновниця секс-шопа LoveBox. – Офлайн помітні мережі «Полуничка», No Taboo і «Насолода».
Що таке секс-шоп, Запорожець довелося розбиратися по ходу торгівлі. «Деякі відвідувачі з порога казали: «Самотик є?» – розповідає підприємниця. – І я відповідала таким чином: «Самотику немає, але для вас знайду». Сексуальна неосвіченість заважала заробляти, тому Запорожець зайнялася освітою. У 2008 році вийшла в денний ефір радіо «Шарманка» з авторською програмою про секс. Паралельно запустила проект «Школа любові», де онлайн і вживу проводила тренінги й відповідала на запитання. «Я хотіла навчити людей говорити про секс», – згадує підприємиця. Так формувала комʼюніті навколо бренду No Taboo.
«Під час кризи ми завжди росли удвічі», – згадує Запорожець 2008–2010, 2013–2014 роки та коронакризу. Замість того щоб економити, вона реінвестувала в розвиток і відкривала нові магазини. Зусилля окупилися. Зараз 48 магазинів її мережі присутні по всій Україні.
Щоб масштабуватися далі, у 2018-му Запорожець пішла під франшизу. «Це рентабельний бізнес з гарною бізнес-моделлю», – каже Роман Кирилович, засновник компанії «Франч», яка допомагала запускати франшизу Запорожець. За три роки вони продали вісім франшиз, які щомісяця сплачують 4% роялті. За даними No Taboo, стартова інвестиція в запуск одного магазину – майже $19 000. Середня прибутковість точки – $4000 в місяць.
Товари 18+ складно просувати, багато обмежень. «Facebook і Instagram взагалі не пропускають таку рекламу. Блогери теж не погоджуються. Залишається акуратний PR», – розповідає Ваховська з LoveBox.
Інтим-бутік No Taboo в київському ТЦ Lavina Mall. Фото Анна Наконечна
Інтим-бутік No Taboo в київському ТЦ Lavina Mall. Фото Анна Наконечна
Інтим-бутік No Taboo в київському ТЦ Lavina Mall. Фото Анна Наконечна
Інтим-бутік No Taboo в київському ТЦ Lavina Mall. Фото Анна Наконечна
Інтим-бутік No Taboo в київському ТЦ Lavina Mall. Фото Анна Наконечна
Інтим-бутік No Taboo в київському ТЦ Lavina Mall. Фото Анна Наконечна
Інтим-бутік No Taboo в київському ТЦ Lavina Mall. Фото Анна Наконечна
Інтим-бутік No Taboo в київському ТЦ Lavina Mall. Фото Анна Наконечна
Інтим-бутік No Taboo в київському ТЦ Lavina Mall. Фото Анна Наконечна
Який PR ефективний? Через особистий бренд засновника. «Не люблю публічність, але потрібно», – зізнається власниця No Taboo. У своїх соцмережах вона регулярно спілкується ще й на тему статевого виховання дітей і підлітків. Зараз у Запорожець 14 600 підписників у YouTube і 19 100 в Instagram. Для порівняння на акаунті No Taboo в YouTube усього 3140 фоловерів.
Ще один спосіб продати товари 18+ – вечірки з секс-іграшками. Запорожець відправляє консультантів на виїзні заходи, де ті в неформальній обстановці презентують і продають гостям іграшки. Вартість виїзної презентації – близько $100.
«У No Taboo більше представлені преміальні бренди, ніж у «Полуничка», – каже Ваховська з LoveBox. «Полуничка» – найбільша мережа в Україні з 53 секс-шопами. Щоб показати свою відмінність від класичних секс-сторі, No Taboo оформлює магазини в мінімалістичному стилі. Продукти з кричущою упаковкою, наприклад з фото оголених жінок, ставлять подалі. Преміум-товари – на виду. При цьому Запорожець намагається так збалансувати асортимент, щоб порівну були всі цінові сегменти: і преміум, і середній, і економ.
«Це на подарунок!» – саме так найчастіше говорять клієнти, коли заходять до секс-шопу. «Ну камон, рідко хто прийшов, припустімо, за страпоном на подарунок», – каже підприємиця. Однак клієнт має довіритися й розслабитися. Основний барʼєр – сором перших секунд. Тому Запорожець розробила скрипти спілкування з клієнтами, яких вимагає суворо дотримуватися. «Якщо помилитися хоч одним словом, клієнт може навіть піти», – пояснює вона.
Як скрипти виглядають на практиці? Forbes відправили в No Taboo таємного покупця. «Ви в нас вперше чи вже раніше бували в нашому магазині?» – так привітала його продавець, потім запропонувала провести екскурсію магазином. «На цьому моменті я перестав соромитися, адже коли тобі не просто дають помацати вібратор, а «проводять екскурсію», відчуваєш себе в безпеці», – каже таємний покупець.
Будь-який поважаючий себе секс-шоп зобовʼязаний займатися сексуальною освітою – це також частина маркетингу, стверджує Оксана Єфремова, сексолог із більш ніж 10-річним стажем і колишня власниця секс-шопу «У ліжку».
Консультант No Taboo впоралася. «Вона приділила мені стільки уваги, що стало ніяково йти взагалі без покупки», – зізнається таємний покупець. Навіть коли задзвонив робочий телефон, вона чемно перенесла цю бесіду й залишилася зі мною, додає він. Середній чек у LoveBox Ваховської – 1200–1500 грн, таємний покупець витратив в No Taboo 1200 грн.
«Щасливих вам ночей, наступного разу приходьте до нас з вашою дівчиною», – мабуть знову по скрипту попрощалася консультант No Taboo з таємним покупцем Forbes. У нас в основному купують пари, каже Запорожець.
Чим закінчилася історія, коли шість років тому продавщиця секс-шопа погано обслужила Запорожець? Через два тижні її звільнили, хоча спочатку власниця No Taboo спробувала її навчити.

Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.