Підприємницьку кар’єру львів’янина Ростислава Смука, 61, визначила Чорнобильська катастрофа, після якої він задумався про виробництво дозиметрів. Його фірма «Спаринг-Віст Центр» (СВЦ) випускає ці прилади з 1991 року, а експортує з 2003-го. Експортний виторг СВЦ у 2020 році становив $1 млн
СВЦ виробляє також спецблоки для БТР, системи пожежогасіння, димові гранати та сигнальні міни. Виторг компанії у 2020-му перевищив $4 млн. Але головною статтею експорту залишаються системи радіаційного контролю Ecotest. Географія поставок охоплює 80 країн.
На новий ринок Смук намагається виходити з місцевим партнером. «Разом легше брати участь у виставці, ніж самому, – пояснює менеджер СВЦ з розвитку міжнародного бізнесу Оксана Скорик. – Іноземна компанія, у якої є місцевий представник, викликає більше довіри».
Подальший розвиток ситуації залежить від того, хто клієнт – приватна компанія чи державна. Якщо державна, починається найцікавіше. Щоб отримати держзамовлення, потрібно виграти тендер.
Перш ніж подати заявку на участь у торгах на новому ринку, львів’яни якийсь час промацують ґрунт. «Відправляємо продукцію в режимі тимчасового експорту, аби посилити довіру, – описує тактику Скорик. – Даємо на два-три місяці протестувати товар». Це потрібно, щоб переконати консервативних чиновників звернути увагу на новий продукт.
Перевага СВЦ перед конкурентами – дворічна гарантія на товар, каже Смук. У більшості конкурентів гарантія не перевищує одного року. «Ми пішли на цей крок, аби швидше отримати визнання на зовнішньому ринку», – говорить підприємець.
Бізнесмен оцінює річний оборот у сфері радіаційного контролю у $2 млрд. На глобальному ринку в Ecotest кілька десятків конкурентів, серед них американські Mirion Technologies, Ludlum Measurements, Flir Systems, білоруські «Атомтех» і «Полімастер» та російська «Доза».
У 2016 році Україна приєдналася до угоди СОТ про державні закупівлі, відкривши для своїх компаній ринок ємністю $2 трлн. Досі, правда, український бізнес недостатньо використовує цю можливість, зазначає експерт проєкту ЄБРР GPAinUA Тарас Шимко.
СВЦ часто стикається з тим, що тендери прописані під конкретний продукт певного виробника, нарікає Смук. Шимко радить проявляти наполегливість. «Обов’язково потрібно попросити замовника роз’яснити обмеження, – говорить експерт. – Здебільшого замовник видаляє дискримінаційні вимоги».
У Смука інший план. Щоб на рівних конкурувати з європейськими компаніями, він планує локалізувати виробництво в ЄС. Успішний досвід з дозиметрами дає йому змогу розраховувати на розширення експортного асортименту. Найближче завдання СВЦ – довести до 2022 року експортний виторг до $3 млн.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.