Роберт Боровський разом із сином Віктором перетворили свою пристрасть до кави на успішний бізнес, що швидко розвивається. Але шлях до майже $4 млн виторгу на рік виявився непростим. Forbes Polska розповідає про польську компанію Coffee Republic, яка сприяє розвитку кавової культури в Польщі.
Кейс Роберта і Віктора Боровських, батька і сина, може стати ілюстративним у посібнику для молодих підприємців. Їхній родинний бізнес Coffee Republic і бренд HAYB Speciality Coffee можуть розповісти, як робити цінні висновки з невдач.
«У нашої компанії були такі борги, що вона фактично була банкрутом. У цей же час британська компанія Coffee Republic заблокувала наші соцмережі, вимагаючи змінити назву. Все було настільки погано, що я збирався їхати працювати на нафтову вишку до Норвегії, а батько думав про те, щоб повернутися до оптової торгівлі кавою», – пригадує 33-річний Віктор Боровський.
Та вони продовжили працювати над улюбленою справою, бо весь час були переконані, що врешті-решт усе вийде. І не прогадали: у 2023-му виторг Coffee Republic склав $3,69 млн (зростання на понад 40% порівняно з 2022 роком), а прибуток – $346 420. У компанії працюють 30 осіб, і цього року планують збільшити штат, що має сприяти зростанню продажів до понад $4,6 млн.
Coffee Republic є за що боротися, адже польський ринок кави зростає швидко, а Coca Cola оцінює його у $1,61 млрд.
How Are You Brewing?
У 2012-му почалася історія бренду HAYB Speciality Coffee, який заснували Роберт Боровський, багаторічний співробітник кавової корпорації, і його син Віктор, студент-журналіст.
«Спершу у мене була невелика компанія, яка розвалилася через два роки через конфлікт між партнерами. Тоді до мене приєднався син», – розповідає Роберт Боровський.
У той час вони помітили, що спешелті кава – це неосвоєна ніша кавового ринку, на якому домінували великі корпорації. Цей різновид кави найвищої якості тоді дуже повільно завойовував Польщу.
«Це був 2015 рік, і ринок спешелті кави в Польщі тільки формувався – ще не було ані постійного попиту, ані ланцюжка постачань сировини. Закладів для обсмаження було, може, два-три. Це був хороший час для старту такого бізнесу і формування ринку. Так і сталося», – каже Роберт.
У той час Віктор вирішив перервати навчання та отримати практичні знання про каву та її обсмажування. Так розпочалася його подорож Європою. Він відвідував виставки та найкращі заклади обсмажування кавових зерен. Невдовзі до них приєднався ще один партнер, адже вони постійно відчували, що їм потрібен інвестор.
«На початку ми вели бізнес у співпраці з різними партнерами. У 2018 році, після кількох випадків невдалих спроб, вирішили, що найкраще нам працювати лише вдвох. У наших ділових відносинах нам подобається аналогія з командою швидкісних перегонів: я – гонщик, а мій тато – другий пілот, бос команди, який працює на гонщика і його перемогу», – пояснює Віктор.
Однак перед цим, у 2016 році, вони зіткнулися з великою кризою: однойменна британська компанія заблокувала їхні соціальні мережі, вимагаючи не використовувати бренд Coffee Republic.
«Ми не знали про існування такої компанії, і наше імʼя було зареєстроване в Патентному відомстві в Польщі. Виявилося, що нам треба змінити назву бренду нашої продукції, а це стало реальною загрозою для бізнесу», – розповідає Віктор.
Так зʼявився HAYB: назва, яку вигадало креативне агентство Cukier і яка є акронімом від «How Are You Brewing?», тобто «Як заварюєш [каву] ти?»
Після ребрендингу пандемія коронавірусу виявилася ще одним переломним моментом у розвитку компанії. Офіси, куди вони доставляли каву, зачинилися, а ресторани, готелі та кафе стояли порожні.
«Багато людей, які були вимушені працювати з дому, звикли пити каву в офісах, тому почали шукати щось унікальне, виняткове. Те ж саме стосувалося й відвідувачів кафе, яким локдаун закрив дорогу до улюблених закладів. Ми вирішили поставити все на сильний розвиток уже діючого інтернет-магазину, інвестуючи в людей і платформу онлайн-продажів. Уже за місяць після початку роботи в квітні у нас було зростання обігу на кілька сотень відсотків», – каже Роберт.
Закінчення локдаунів стабілізувало ситуацію, і вже близько двох років сімейний кавовий бізнес зростає на приблизно 40% щорічно. Тоді ж компанія повернулася до офісів, куди вона доставляє каву разом з обладнанням під оренду. Однак Coffee Republic не просто привозить кавові машини і зерна на кухні корпоративних клієнтів. Боровські також організовують тренінги для користувачів, щоб якісно вирізнятися на вже конкурентному ринку.
Не тільки для хіпстерів
Незважаючи на те, що компанія має імідж молодого та динамічного стартапу, її асортимент значно еволюціонував із роками. Вони починали зі спешелті кави, але в певний момент вирішили, що клієнтам потрібні більш доступні смаки. Розширили пропозицію для гурманів і хіпстерів, створивши серії з більш класичними смаковими нотками, такими як шоколадно-горіховий або фруктовий.
«Наша нова категорія стала результатом того, що ми зауважили та зрозуміли потреби споживачів, які очікували, що спеціалізований сегмент буде більш доступним для них. Ось чому ми створили серію на основі чотирьох найпопулярніших смакових профілів», – розповідає Віктор, який вважає, що кава трохи схожа на вино.
«Люди іноді бояться обрати щось більш особливе, бо не розуміють його. Тому ми надаємо якомога більше інформації про походження зерен, сорти кави і тому подібне для наших пропозицій у преміум-категорії. А от коли йдеться про більш класичну каву, то ми більше розповідаємо про смак», – додає він.
Рішення виявилося вдалим, тому що саме такої категорії бракувало. Крім того, Боровські постійно шукають нові напрями для розвитку, наприклад, починають виготовляти каву в біорозкладних капсулах. У той же час вони думають про те, як збільшити експорт. Наразі він у них становить 3% продажів і йде в основному до Чехії, Словаччини та Німеччини.
У компанії два напрями збуту:
- B2B (HoReCa, корпоративні клієнти, івент-діяльність) – 75%;
- онлайн-магазин – 25%.
Пропозиція Боровських також включає чай, який часто замовляють разом із кавою. Вони переконані, що сегмент якісного чаю продовжить зростати, адже поляки пʼють його багато, але низької якості.
Однак поки що вони зосереджуються на каві: розширюють виробничий цех та обсмажувальний цех площею 450 квадратних метрів під Варшавою. Але їхня мета – купити землю для будівництва власної штаб-квартири та центру обсмаження.
«За пʼять років ми хочемо створити один із найсучасніших закладів обсмажування кави середнього розміру. Він працюватиме без жодних вуглецевих викидів. Ми прагнемо задавати тренди та брати активну участь у розвитку всієї категорії ринку спешелті кави в Польщі та Європі», – підсумовує Роберт.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.