Навіщо стартапам вільні або ж додаткові фінанси? Як мінімум – для тестів гіпотез, як залучити більше клієнтів чи гучніше про себе розповісти. Як максимум – узяти людей і рухатися швидше, вважає інвестор, керівний партнер інвестиційного фонду Hypra.fund Ex TAVentures та CEX.io.
Купуйте річну передплату на шість журналів Forbes Ukraine за ціною чотирьох номерів. Якщо ви цінуєте якість, глибину та силу реального досвіду, ця передплата саме для вас.
Я виділяю три основні причини, на які спираюсь, коли пояснюю необхідність в інвестиціях. Жодних космічних істин, лише прагматизм.
Гроші – ресурс
Доступ до грошей дає можливість розширювати команду, наймати більше людей, а отже, делегувати частину своїх завдань. У стартапах на пʼять осіб усі роблять усе, в стартапах на 50 – у кожного свої ролі, і роль СЕО вже не «людина-оркестр», а відповідальність за стратегію та зростання. А ще це доступ до всіх маркетингових інструментів. Це можливість проводити А/В-тести один за одним та шукати найкращі варіанти для продажу свого продукту на ринку. А грошей потрібно чимало: на це можуть іти тисячі доларів щотижня.
Відмовившись від грошей, маєте великий шанс програти своєму конкуренту, який кошти точно візьме. І витратить їх на рекламу, рекрутинг класних людей та валідацію ідей через платні інструменти, на які у вас фінансування немає. Або ж ви будете дуже економно їх витрачати.
На сайті Forbes є список з 30 найкращих стартапів. З першої десятки лише один стартап не залучав зовнішніх інвестицій – MacPaw. З усього списку таких ще кілька штук, як-от Readdle та Uklon. Останні з виходом на нові ринки шукають партнерів, які б ці запуски могли профінансувати. Українські стартапи, оцінки яких йдуть за $1 млрд, усі залучили зовнішні інвестиції. І витратили їх на те, щоб зростати швидше.
Чудовий приклад – Grammarly, які більшу частину свого життя розвивалися на «свої», а потім за кілька років залучили $200+ млн.
Врешті-решт, дві компанії – улюблениці кожного українця – Rozetka та «Нова пошта» – також не обійшлися без зовнішнього капіталу: перша отримала інвестиції від Horizon Capital, друга фінансувалась ЄБРР та через випуск облігацій.
Раду директорів придумали не просто так
Щоб знову не бути голослівним: у всіх компаній, продуктами яких ви користуєтесь, – Apple, Disney, Microsoft, Meta – є рада директорів. Навіть у «Нової пошти», яку ми згадували вище, є свого роду рада директорів.
Перші інвестори можуть стати якщо не бордом, то якимось його аналогом і виконають ту саму функцію: більше розумних голів буде думати над тим, як зробити зі стартапу бізнес, що зростає. Або ж зробити бізнес стійким. І тут дуже важливий момент.
Може бути таке, що гроші як ресурс вам уже не потрібні. Ви налагодили грошовий потік і маєте змогу самі інвестувати у свій розвиток. І інвестор дасть цінність уже не у вигляді фінансування, а всім іншим: звʼязки, знання, досвід. Є два приклади з українського ринку – непублічні, тому без назв.
- Компанія створювала продукт для молодих батьків. Бізнес ішов, але не сяяв. Великий інвестор не лише дав фінансування, яке витратили на маркетинг на нових для себе ринках, а й повністю перебудував роботу підприємства, знайшов класну фінансову команду, HR, узяв сильних маркетологів. Керівник компанії знав, як створити хороший продукт, але все решту допомогли побудувати інвестори, зробивши бізнес стійкішим.
- Молодий стартап отримав ангельські інвестиції від топменеджера з величезної корпорації. Засновник стартапу почав проводити зустрічі не лише у форматі подання звітності, а саме як передача досвіду: що зробити, аби проєкт зростав швидше. Широкий нетворкінг менеджера дозволив залучати для консультацій людей, які раніше були недоступні маленькому стартапові, а чудове розуміння ринку дозволило знайти інсайди, про які раніше не думали.
Підсумовуючи: інвестор – це не просто гаманець. Це ще одна команда людей, які поруч із вами націлені на успіх.
Навіть якщо вам не потрібні інвестиції, подумайте, що вам можуть дати потенційні інвестори, окрім фінансування.
Інвестори – це нетворкінг
Інвестори-партнери – це потенційно люди з усього світу, із досвідом та знаннями. І ви будете у постійній комунікації з ними, обмінюватися цим самим досвідом та знаннями.
Круті інвестори допомагають наймати сильних людей із досвідом, вони прийдуть у вашу команду вже за їхньою рекомендацією. У них ширше коло спілкування, і вони знайдуть когось сильного для консультацій чи поради. А якщо таких інвесторів буде кілька, ваше коло спілкування зможе кратно розширитись. Особливо важливо це з виходом на новий ринок, де місцеві партнери/інвестори допоможуть знайти рішення проблем, що постануть перед вами, а вони зʼявляться – це лише питання часу.
Чомусь часто інвесторів бачать не зовсім так, як потрібно. Насправді це ціла таємна команда, яка працює над тим, щоб у вас вийшло, і це те, чого вони прагнуть. Як казали в одному відомому фільмі, «$1 млн – це не круто, а от що круто – це $1 млрд». Я думаю, що мати 50% від другого краще, ніж 100% від першого.
Погляньмо на прикладі перегонів «Формула 1». Засновник – він як пілот боліда: успіх дуже залежить від нього і всі основні рішення він може прийняти сам. Але класно, коли поруч із тобою сильна команда, що може порадити, підказати й спрямувати.
Також дивитесь «Формулу»? Тоді звернули увагу і на те, що перемагають завжди багаті команди. І тут ми знову повертаємося до першого пункту: гроші – ресурс.


Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.