Навіщо інвестиції та інвестори в стартапи. Три прагматичні причини від Ігоря Перції /Getty Images
Категорія
Інновації
Дата

Навіщо інвестиції та інвестори в стартапи. Три прагматичні причини від Ігоря Перції

4 хв читання

Getty Images

Навіщо стартапам вільні або ж додаткові фінанси? Як мінімум – для тестів гіпотез, як залучити більше клієнтів чи гучніше про себе розповісти. Як максимум – узяти людей і рухатися швидше, вважає інвестор, керівний партнер інвестиційного фонду Hypra.fund Ex TAVentures та CEX.io.

Я виділяю три основні причини, на які спираюсь, коли пояснюю необхідність в інвестиціях. Жодних космічних істин, лише прагматизм. 

Гроші – ресурс

Доступ до грошей дає можливість розширювати команду, наймати більше людей, а отже, делегувати частину своїх завдань. У стартапах на пʼять осіб усі роблять усе, в стартапах на 50 – у кожного свої ролі, і роль СЕО вже не «людина-оркестр», а відповідальність за стратегію та зростання. А ще це доступ до всіх маркетингових інструментів. Це можливість проводити А/В-тести один за одним та шукати найкращі варіанти для продажу свого продукту на ринку. А грошей потрібно чимало: на це можуть іти тисячі доларів щотижня.  

Відмовившись від грошей, маєте великий шанс програти своєму конкуренту, який кошти точно візьме. І витратить їх на рекламу, рекрутинг класних людей та валідацію ідей через платні інструменти, на які у вас фінансування немає. Або ж ви будете дуже економно їх витрачати. 

На сайті Forbes є список з 30 найкращих стартапів. З першої десятки лише один стартап не залучав зовнішніх інвестицій – MacPaw. З усього списку таких ще кілька штук, як-от Readdle та Uklon. Останні з виходом на нові ринки шукають партнерів, які б ці запуски могли профінансувати. Українські стартапи, оцінки яких йдуть за $1 млрд, усі залучили зовнішні інвестиції. І витратили їх на те, щоб зростати швидше. 

Чудовий приклад – Grammarly, які більшу частину свого життя розвивалися на «свої», а потім за кілька років залучили $200+ млн. 

Врешті-решт, дві компанії – улюблениці кожного українця – Rozetka та «Нова пошта» – також не обійшлися без зовнішнього капіталу: перша отримала інвестиції від Horizon Capital, друга фінансувалась ЄБРР та через випуск облігацій. 

Раду директорів придумали не просто так

Щоб знову не бути голослівним: у всіх компаній, продуктами яких ви користуєтесь, – Apple, Disney, Microsoft, Meta – є рада директорів. Навіть у «Нової пошти», яку ми згадували вище, є свого роду рада директорів. 

Перші інвестори можуть стати якщо не бордом, то якимось його аналогом і виконають ту саму функцію: більше розумних голів буде думати над тим, як зробити зі стартапу бізнес, що зростає. Або ж зробити бізнес стійким. І тут дуже важливий момент. 

Може бути таке, що гроші як ресурс вам уже не потрібні. Ви налагодили грошовий потік і маєте змогу самі інвестувати у свій розвиток. І інвестор дасть цінність уже не у вигляді фінансування, а всім іншим: звʼязки, знання, досвід. Є два приклади з українського ринку – непублічні, тому без назв.

  • Компанія створювала продукт для молодих батьків. Бізнес ішов, але не сяяв. Великий інвестор не лише дав фінансування, яке витратили на маркетинг на нових для себе ринках, а й повністю перебудував роботу підприємства, знайшов класну фінансову команду, HR, узяв сильних маркетологів. Керівник компанії знав, як створити хороший продукт, але все решту допомогли побудувати інвестори, зробивши бізнес стійкішим.  
  • Молодий стартап отримав ангельські інвестиції від топменеджера з величезної корпорації. Засновник стартапу почав проводити зустрічі не лише у форматі подання звітності, а саме як передача досвіду: що зробити, аби проєкт зростав швидше. Широкий нетворкінг менеджера дозволив залучати для консультацій людей, які раніше були недоступні маленькому стартапові, а чудове розуміння ринку дозволило знайти інсайди, про які раніше не думали. 

Підсумовуючи: інвестор – це не просто гаманець. Це ще одна команда людей, які поруч із вами націлені на успіх. 

Навіть якщо вам не потрібні інвестиції, подумайте, що вам можуть дати потенційні інвестори, окрім фінансування.

Інвестори – це нетворкінг 

Інвестори-партнери – це потенційно люди з усього світу, із досвідом та знаннями. І ви будете у постійній комунікації з ними, обмінюватися цим самим досвідом та знаннями. 

Круті інвестори допомагають наймати сильних людей із досвідом, вони прийдуть у вашу команду вже за їхньою рекомендацією. У них ширше коло спілкування, і вони знайдуть когось сильного для консультацій чи поради. А якщо таких інвесторів буде кілька, ваше коло спілкування зможе кратно розширитись. Особливо важливо це з виходом на новий ринок, де місцеві партнери/інвестори допоможуть знайти рішення проблем, що постануть перед вами, а вони зʼявляться – це лише питання часу. 

Чомусь часто інвесторів бачать не зовсім так, як потрібно. Насправді це ціла таємна команда, яка працює над тим, щоб у вас вийшло, і це те, чого вони прагнуть. Як казали в одному відомому фільмі, «$1 млн – це не круто, а от що круто – це $1 млрд». Я думаю, що мати 50% від другого краще, ніж 100% від першого. 

Погляньмо на прикладі перегонів «Формула 1». Засновник – він як пілот боліда: успіх дуже залежить від нього і всі основні рішення він може прийняти сам. Але класно, коли поруч із тобою сильна команда, що може порадити, підказати й спрямувати. 

Також дивитесь «Формулу»? Тоді звернули увагу і на те, що перемагають завжди багаті команди. І тут ми знову повертаємося до першого пункту: гроші – ресурс. 

Матеріали по темі
Контриб'ютори співпрацюють із Forbes на позаштатній основі. Їхні тексти відображають особисту точку зору. У вас інша думка? Пишіть нашій редакторці Тетяні Павлушенко – [email protected]

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Попередній слайд
Наступний слайд