Кавові зерна на світових біржах подорожчали вдвічі за минулий рік, і у найближчі два-три місяці кавʼярні можуть платити за них вже на 70% більше. Як це вплине на ціну лате чи еспресо, і чим загрожує кавовому бізнесу
Кав’ярня Владислава Федчука Fedchuk вже три місяці готує каву навпроти Національного авіаційного університету у Києві. Кавові зерна Федчук купує у «обсмажників». Вони закуповують їх зеленими через продавців або напряму з плантацій Бразилії, Колумбії, Еквадору і потім продають місцевому бізнесу: готелям, ресторанам, супермаркетам та кавʼярням.
З 2022 року операційні витрати усіх учасників цього ланцюжка можуть збільшитись удвічі: ф’ючерс на фунт зеленого зерна арабіки US Coffee C на біржі ICE подорожчав зі $125 до $230. Саме за цієї ціни – рекордної за останні 10 років – найбільші кавові бренди на кшталт Illy, Lavazza та Jacobs бронюють собі каву на наступні кілька місяців, пів року або рік.
І хоча вартість ф‘ючерсів не відразу впливає на ринок, вони показують попит та ціну, яку готові платити за каву великі бренди. Поступово більшу ціну будуть платити й українські кавʼярні. Подорожчання частково почалося вже зараз: як порівняти з початком 2021 року, ціни для «обсмажників» виросли в середньому на 22%. Українська компанія Fresh Black, наприклад, минулого року купувала кілограм зелених зерен за $6–12, а зараз – за $8–14.
Чому це відбувається? Ціни на каву зросли через раптові липневі морози та посуху в Бразилії у 2021-му, нестачу контейнерів для транспортування зерен по всьому світу та різке зростання попиту після 2020-го – року початку пандемії.
Обсмажені зерна для кавʼярень вже теж подорожчали – в середньому на 25%, до $14–21 за кілограм, каже власник Fresh Black Віктор Шраменко. Федчук закуповує їх за $17,3/кг. Загалом до середини 2022 року вони здорожчають на 60–70%, аде до 100% не дійде, прогнозує власник Idealist Coffee Сергій Корецький.
Опитані Forbes власники кавʼярень точно збільшать ціни на лате, капучіно та інші кавові напої – але повністю перекладати вартість сировини на готові напої не будуть. Кава подорожчає не більше, ніж на 30% – кавʼярні і так бояться налякати клієнтів цінниками, тому готові скоротити свій прибуток, каже CEO Gemini Espresso Антон Мяновський. «Ми краще перекладамо ризик на себе, а не споживача», – каже він. Капучіно у Федчука вже найближчим часом подорожчає на 6 грн – до 46 грн.
Що ще бʼє по ціні кави
Окрім ціни на кавові зерна, «обсмажники» та кав’ярні більше платять за газ, електроенергію, персонал та інші продукти:
- Для обсмаження кави потрібен скраплений газ. Наприклад, щоб обсмажити 40–50 тонн кави, Fresh Black потрібно три тонни газу. Ціна 1 кг газу зросла на 1 грн. Через це, за підрахунками Шраменка, витрати Fresh Black на газ збільшилися на 65 000 грн/місяць.
- Збільшилася й ціна на інші енергоресурси та електроенергію. Власника кав’ярень Bimbo Дмитра Кравченка зростання ціни на енергію хвилює не менше, ніж зростання вартості зерен. «Електроенергія подорожчала га 40%, – каже він. – У маленькому закладі замість 4500 грн ти платиш 7000 грн на місяць, у закладі побільше – 30 000 грн замість 20 000 грн».
- Зарплати персоналу також ростуть. Причини дві: конкуренція за кадри, які повернулися на роботу після року початку пандемії у березні 2020-го, та зростання мінімальної зарплати. За останні два роки вона зросла на 2000 грн – до 6700 грн. Два роки тому зарплати працівникам Bimbo, наприклад, складали 20–22% від виторгу, а зараз це близько 27%.
- Через інфляцію витрати на молоко та стаканчики виросли на на 15–20%, каже ідеолог кав’ярень «Бінокль» Андрій Вардзарук.
Українець випиває в середньому 3 кг меленої кави на рік, свідчать дані ProConsulting за січень 2020-го. Із них 100 порцій – за межами дому. Половина споживачів кави п’є її раз на місяць, ще третина – раз на два-три тижні. Близько 20% п’ють каву регулярно: щодня, раз на тиждень або більше.
Кавовому ринку України є, куди зростати, каже Корецький: споживання кави у Франції – 5,8 кг на людину, у Норвегії – утричі більше, 10 кг, у Фінляндії – 12 кг на людину. У цілому обсяг ринку натуральної та розчинної кави в Україні у 2021-му – 75 000 тонн, в Італії – 300 000 тонн.
ProConsulting ділить українські кав’ярні на мобільні, невеликі магазини-кав’ярні і кав’ярні-кафе. Найбільший сегмент – мобільні. За словами Мяновського, найбільше високі ціни вдарять по кіосках та мережевих кав’ярнях на кшталт AromaKava, «Горький», Coffeelat. «Вони можуть зменшити бюджети на сировину на 30–40% і купувати дешевші зерна», – каже він.
На ринку, за його словами, вже купують більше робусти – більш дешевої кави із більшою кількістю кофеїну. Дорожчу і менш шкідливу для серця арабіку почали закупати менше, каже він. Власник двох кав’ярень Bimbo Дмитро Кравченко не готовий на це йти. «Ми хочемо дарувати людям радість і не збираємося лягати на дно», – каже він.
Ви знайшли помилку чи неточність?
Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.