Ціни на кавові зерна ростуть шаленими темпами. Що роблять українські кавʼярні, аби не так швидко дорожчав еспресо /Getty Images
Категорія
Картина дня
Дата

Ціни на кавові зерна ростуть шаленими темпами. Що роблять українські кавʼярні, аби не так швидко дорожчав еспресо

Getty Images

Кавові зерна на світових біржах подорожчали вдвічі за минулий рік, і у найближчі два-три місяці кавʼярні можуть платити за них вже на 70% більше. Як це вплине на ціну лате чи еспресо, і чим загрожує кавовому бізнесу

Як мотивувати команду не збавляти темп у надскладних умовах? Дізнайтесь 25 квітня на форумі «Надлюди» від Forbes. Купуйте квиток за посиланням!

Кав’ярня Владислава Федчука Fedchuk вже три місяці готує каву навпроти Національного авіаційного університету у Києві. Кавові зерна Федчук купує у «обсмажників». Вони закуповують їх зеленими через продавців або напряму з плантацій Бразилії, Колумбії, Еквадору і потім продають місцевому бізнесу: готелям, ресторанам, супермаркетам та кавʼярням.

З 2022 року операційні витрати усіх учасників цього ланцюжка можуть збільшитись удвічі: ф’ючерс на фунт зеленого зерна арабіки US Coffee C на біржі ICE подорожчав зі $125 до $230. Саме за цієї ціни – рекордної за останні 10 років – найбільші кавові бренди на кшталт Illy, Lavazza та Jacobs бронюють собі каву на наступні кілька місяців, пів року або рік.

І хоча вартість ф‘ючерсів не відразу впливає на ринок, вони показують попит та ціну, яку готові платити за каву великі бренди. Поступово більшу ціну будуть платити й українські кавʼярні. Подорожчання частково почалося вже зараз: як порівняти з початком 2021 року, ціни для «обсмажників» виросли в середньому на 22%. Українська компанія Fresh Black, наприклад, минулого року купувала кілограм зелених зерен за $6–12, а зараз – за $8–14.

Чому це відбувається? Ціни на каву зросли через раптові липневі морози та посуху в Бразилії у 2021-му, нестачу контейнерів для транспортування зерен по всьому світу та різке зростання попиту після 2020-го – року початку пандемії.

Обсмажені зерна для кавʼярень вже теж подорожчали – в середньому на 25%, до $14–21 за кілограм, каже власник Fresh Black Віктор Шраменко. Федчук закуповує їх за $17,3/кг. Загалом до середини 2022 року вони здорожчають на 60–70%, аде до 100% не дійде, прогнозує власник Idealist Coffee Сергій Корецький.

Опитані Forbes власники кавʼярень точно збільшать ціни на лате, капучіно та інші кавові напої – але повністю перекладати вартість сировини на готові напої не будуть. Кава подорожчає не більше, ніж на 30% – кавʼярні і так бояться налякати клієнтів цінниками, тому готові скоротити свій прибуток, каже CEO Gemini Espresso Антон Мяновський. «Ми краще перекладамо ризик на себе, а не споживача», – каже він. Капучіно у Федчука вже найближчим часом подорожчає на 6 грн – до 46 грн.

Що ще бʼє по ціні кави

Окрім ціни на кавові зерна, «обсмажники» та кав’ярні більше платять за газ, електроенергію, персонал та інші продукти:

  • Для обсмаження кави потрібен скраплений газ. Наприклад, щоб обсмажити 40–50 тонн кави, Fresh Black потрібно три тонни газу. Ціна 1 кг газу зросла на 1 грн. Через це, за підрахунками Шраменка, витрати Fresh Black на газ збільшилися на 65 000 грн/місяць. 
  • Збільшилася й ціна на інші енергоресурси та електроенергію. Власника кав’ярень Bimbo Дмитра Кравченка зростання ціни на енергію хвилює не менше, ніж зростання вартості зерен. «Електроенергія подорожчала га 40%, – каже він. – У маленькому закладі замість 4500 грн ти платиш 7000 грн на місяць, у закладі побільше – 30 000 грн замість 20 000 грн». 
  • Зарплати персоналу також ростуть. Причини дві: конкуренція за кадри, які повернулися на роботу після року початку пандемії у березні 2020-го, та зростання мінімальної зарплати. За останні два роки вона зросла на 2000 грн – до 6700 грн. Два роки тому зарплати працівникам Bimbo, наприклад, складали 20–22% від виторгу, а зараз це близько 27%.
  • Через інфляцію витрати на молоко та стаканчики виросли на на 15–20%, каже ідеолог кав’ярень «Бінокль» Андрій Вардзарук.

Українець випиває в середньому 3 кг меленої кави на рік, свідчать дані ProConsulting за січень 2020-го. Із них 100 порцій – за межами дому. Половина споживачів кави п’є її раз на місяць, ще третина – раз на два-три тижні. Близько 20% п’ють каву регулярно: щодня, раз на тиждень або більше.

Ціни на кавові зерна ростуть шаленими темпами. Що роблять українські кавʼярні, аби не так швидко дорожчав еспресо /Фото 1

Леонід Лукашенко

Кавовому ринку України є, куди зростати, каже Корецький: споживання кави у Франції – 5,8 кг на людину, у Норвегії – утричі більше, 10 кг, у Фінляндії – 12 кг на людину. У цілому обсяг ринку натуральної та розчинної кави в Україні у 2021-му – 75 000 тонн, в Італії – 300 000 тонн.

ProConsulting ділить українські кав’ярні на мобільні, невеликі магазини-кав’ярні і кав’ярні-кафе. Найбільший сегмент – мобільні. За словами Мяновського, найбільше високі ціни вдарять по кіосках та мережевих кав’ярнях на кшталт AromaKava, «Горький», Coffeelat. «Вони можуть зменшити бюджети на сировину на 30–40% і купувати дешевші зерна», – каже він.

На ринку, за його словами, вже купують більше робусти – більш дешевої кави із більшою кількістю кофеїну. Дорожчу і менш шкідливу для серця арабіку почали закупати менше, каже він. Власник двох кав’ярень Bimbo Дмитро Кравченко не готовий на це йти. «Ми хочемо дарувати людям радість і не збираємося лягати на дно», – каже він.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні