Володимир Окрепкий, співзасновник компанії «Інтелком», що виробляє іграшки під брендом «ТехноК». /З персонального архіву
Категорія
Свій бізнес
Дата

Від «Сьомого кілометра» до 20 000 магазинів. Знайомтеся: український виробник іграшок, який за 30 років пройшов шлях від ноунейма до улюбленця дітей

Володимир Окрепкий, співзасновник компанії «Інтелком», що виробляє іграшки під брендом «ТехноК». Фото З персонального архіву

Компанія «Інтелком» майже 30 років виробляє дитячі іграшки в Івано-Франківську. Через велику війну український ринок іграшок скоротився майже вдвічі, проте «Інтелком» втратила лише 7% продажів. Що допомогло їй вистояти?

⚡️Даруємо 700 грн знижки на річну підписку на сайт Forbes. Діє з промокодом 700 до 28.04 Оформлюйте зараз за цим посиланням

Навпроти заводу «Інтелком» в Івано-Франківську розташований дитячий садок. Саме там компанія шукає найправдивіших тестувальників для власних продуктів – іграшок «ТехноК». «Коли ми віддаємо іграшки в садочок, то спеціально просимо дітей робити з ними все, що вони хочуть, зокрема ламати», – говорить співзасновник «Інтелком» Володимир Окрепкий, 60. Так можна дізнатися, що варто вдосконалити, додає він.

У каталозі «ТехноК» – 670 найменувань товарів. Серед найпопулярніших – пластикові дитячі гірки й ванночки, іграшкові візочки, конструктори, пірамідки. Війна додала до цього списку металевий конструктор літака «Мрія» та іграшкову військову техніку. «За останні два-три роки «ТехноК» випустив багато цікавих новинок. Там відчувають, що зараз це матиме попит», – говорить Павло Овчинніков, співвласник групи компаній KIDDISVIT та президент Української асоціації індустрії іграшок. 

Виторг «Інтелком» у 2022 році, за даними Opendatabot, – 287 млн грн. Для порівняння: у компанії «Тигрес», великого луцького виробника мʼяких та пластмасових іграшок, виторг становив 358 млн грн. За даними маркетплейсу Rozetka, іграшки «ТехноК» займають 5–10% від загальної цифри продажів іграшок українського виробництва. 

Як компанії вдається утримуватися на ринку протягом майже 30 років та які уроки вона винесла за таку довгу історію? 

У каталозі «ТехноК» на 2024 рік – 670 найменувань товарів.

У каталозі «ТехноК» на 2024 рік – 670 найменувань товарів.

Все своє

Володимир Окрепкий на початку 90-х заснував компанію «Данея», яка виготовляла прес-форми на замовлення. Якось до нього звернулися власники компанії «Технокомп» Віктор Швець, 51, і Тарас Славатинський, 51. Вони замовили в Окрепкого прес-форму для іграшкових кубиків. Знайомство переросло у спільний бізнес у 2003 році, коли дві компанії обʼєднали зусилля у боротьбі за ринок. Утрьох вони створили «Інтелком», яка володіє торговою маркою «ТехноК».

Окрепкий є директором «Інтелком». Віктор Швець залучений до управління, але менш активно, а Тарас Славатинський вийшов зі складу компанії у 2018 році, переїхав до Канади і нині допомагає просувати продукцію на тамтешньому і американському ринках. Його місце серед власників компанії посіла Степанида Славатинська, мати Тараса. Всі вони мають рівні частки у компанії. 

Іграшки «ТехноК» дешевші за аналогічні товари інших українських виробників, розповів на умовах анонімності власник мережі дитячих товарів. «Є гарний продукт, ринкова ціна і правильне просування через дистрибʼюторів», – зазначає один із дилерів іграшок, директор компанії «Белес Україна» Ігор Мороз. Для прикладу, набір дитячих пластикових овочів від «ТехноК» коштує 75 грн, а пластикова машинка для прогулянки дітей – від 443 грн.

Іграшковий набір овочів від «ТехноК».

Іграшковий набір овочів від «ТехноК».

Тримати ціну дозволяє власне виробництво прес-форм. За словами Окрепкого, українські конкуренти замовляють прес-форми в Китаї, «Інтелком» робить це у себе під боком, в компанії «Данея». Це дозволяє економити час і гроші на логістиці. Друга перевага – змога ремонтувати і обслуговувати обладнання у сусідньому приміщенні, що прискорює використання прес-форм у виробництві, говорить Окрепкий. 

В активі компанії – понад 1300 різних прес-форм, найбільша з яких, для дитячої гірки, важить 5 т. За рік «Данея» виготовляє в середньому 100 нових форм, а в асортименті зʼявляється близько 50 найменувань іграшок. Окрепкий розповідає, що постійно інвестує в нові технології виробництва, такі як IML, що дозволяє виготовляти іграшки одразу із зображеннями. Цьогоріч за грантом компанія отримала обладнання для лазерної різки, що дозволить робити більше металевих конструкторів. 

Щоб зменшити витрати на електроенергію, з 2015 року підприємці почали впроваджувати проєкт із використанням сонячної енергії. Наразі потужність власних сонячних електростанцій «Інтелком» становить 1,5 МВт, що дозволяє частково використовувати електроенергію для власного виробництва, а залишок продавати за зеленим тарифом. 

«Українським виробникам поки що важко змагатися з Китаєм», – говорить Павло Овчинніков з KIDDISVIT. Йому, як дистрибʼютору, досі вигідніше купити товар у Китаї. Тож іграшок від «ТехноК» в асортименті KIDDISVIT немає.

У Rozetka частка українських виробників іграшок становить лише 20% від продажів, розповіли в найбільшому маркетплейсі України у відповідь на запит Forbes.

За рік «Данея» виготовляє в середньому 100 нових прес-форм для іграшок.

За рік «Данея» виготовляє в середньому 100 нових прес-форм для іграшок.

Бренд має значення

Купити іграшки «ТехноК» можна приблизно у 20 000 магазинів країни – від великих мереж на кшталт METRO і «Епіцентра» до спеціалізованих «Будинок Іграшок» і «Антошка» або ж регіональних на кшталт «Близенько». Але так було не завжди. Підприємці довго працювали з ринками та гуртовими компаніями.

На початку 2000-х основним джерелом збуту для «Інтелком» був знаменитий одеський ринок «Сьомий кілометр». «Через нього продавалося майже 70% нашої продукції. Потім додались і інші ринки: харківський, київський, чернівецький, хмельницький», – згадує Окрепкий.

Раніше чимало іграшок «ТехноК» продавалися в сіточці або навіть без нічого, не було картонного пакування, згадує на умовах анонімності один із власників мережі магазинів дитячих товарів. «ТехноК» серйозно почав займатися брендингом не так давно. Я б сказав, що із цим вони трохи запізнилися», – зазначає Овчинніков.

«До великої війни ми мало займалися рекламою», – говорить продакт-менеджерка «ТехноК» Діана Наритник. Тривалий час найкращою рекламою в компанії вважали максимальну присутність товарів під брендом «ТехноК» на полицях магазинів. Проте зараз, говорить Наритник, поставили собі за мету популяризацію бренду. «Продукція, яку вони виробляють зараз, тепер більше схожа на бренд», – погоджується Овчинніков.

Окрепкий пишається тим, що його компанія першою серед українських виробників іграшок уклала контракт із METRO. «Для нас це був показник. Покупці бачили наш товар і робили висновок, що якщо він тут, то він якісний і його можна купувати», – додає підприємець. 

Виробництво «ТехноК»

Аби зменшити витрати на електроенергію, з 2015 року засновники «Інтелком» почали впроваджувати проєкт із використанням сонячної енергії.

Іграшки «ТехноК» продаються у 20 країнах. «До війни 35% продукції йшло за кордон. Більш ніж половина експорту припадала на країни СНД», – говорить Окрепкий. Із початком війни компанія відмовилася від роботи на ринках Росії та Білорусі, через логістику ускладнилася робота з Грузією, Казахстаном і Азербайджаном. Нині експортна частка в продажах «ТехноК» впала до 30%.

2022 року виторг компанії скоротився на 7%. Ринок іграшок упав більш драматично. За даними Овчиннікова, у 2022 році український ринок у цінах роздробу скоротився майже вдвічі – до $395 млн. На довоєнний рівень виробництво «Інтелком» не вийшло й досі.

Підприємці намагаються залучити нових дистриб’юторів з інших країн. Партнерів шукають на міжнародних виставках, зокрема на найбільшій виставці іграшок Spielwarenmesse у Нюрнберзі. «Спілкуємося, показуємо, що ми працюємо», – говорить Окрепкий.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні