Категорія
Партнерський матеріал
Дата

Шаурма і льоди. Польська Sweet Gallery побудувала мережу на тисячу фудтраків, які продають мільйони порцій щомісяця. В чому секрет їхньої франшизи?

Засновники компанії Sweet Gallery: Марцин Олесяк, Себастіан Слівка, Кшиштоф Олесяк. /Piotr Waniorek/Forbes Poland

Засновники компанії Sweet Gallery зліва направо: Марцин Олесяк, Себастіан Слівка, Кшиштоф Олесяк. Фото Piotr Waniorek/Forbes Poland

Польська компанія Sweet Gallery пропонує франшизи своїх літніх фургончиків з морозивом Lodolandia, які восени трансформуються у точки продажу випічки Kołacz, а також кебаб-траків Bafra. Фірма може похизуватися майже тисячею мобільних в кіосків, понад 100 млн злотих виторгу і виходом на іноземний ринок. Яка її основна стратегії та плани на майбутнє? Історія від Forbes Polska.

Поляки у великих і маленьких містах вже звикли до трансформації, яку пропонує компанія Sweet Gallery: влітку вони приходять до фургончика Lodolandia, щоб поласувати морозивом, а взимку той самий пересувний кіоск, але вже із вивіскою Kołacz, приваблює всіх запашною випічкою. Авторами такої концепції стали брати Марцин і Кшиштоф Олесяк та їхній зять Себастіан Слівка, яку вони вигідно продають у формі франшизи.

«Ми дослухаємося до своїх франчайзі. Тому коли вони сказали, що було б добре працювати цілий рік, а не лише шість місяців, і що вони б не проти відкрити кебаб-трак, ми все зробили. Так зʼявився ще один наш бренд – Bafra Kebab», – розповідає Кшиштоф Олесяк.

Фургони Sweet Gallery майже завжди розташовують поблизу торгових центрів чи навіть дискаунтерів, що забезпечує їм стабільний потік голодних покупців.

Перші кіоски на колесах компанія розробила разом із Niewiadów, відомим у Польщі виробником кемпінгових трейлерів.

«Сьогодні ми співпрацюємо із кількома постачальниками траків, які продають нам порожні білі фургони, а ми вже самі встановлюємо все необхідне: меблі, зовнішнє оздоблення, спеціалізоване обладнання і елементи, які вимагає санепідемстанція», – пояснює Марцин Олесяк.

Вони не обтяжували свій бюджет будівництвом власної штаб-квартири, а натомість винаймають просторий павільйон, в якому працює 200 співробітників. У цьому павільйоні, який знаходиться у Варшаві, зараз є понад 300 готових кіосків на колесах, один із яких обходиться франчайзі у 169 000 злотих

Сума чимала, тому Sweet Gallery йде на зустріч потенційним франчайзі і надає фургончики в лізинг, а кому не підходить лізинг пропонують оренду. Завдяки такому підходу все більше українських і білоруських родин може собі дозволити зайнятися бізнесом. Майже тисяча траків Sweet Gallery по всій Польщі говорять про те, що бізнес на вуличній їжі все ще процвітає.

У 2022-му виторг компанії становив 107,7 млн злотих, що у понад двічі більше, ніж рік тому, а чистий прибуток – 7,6 млн злотих (на 70% більше у порівнянні із роком попереднім).

«Це готове рішення для людей, які заробляють приблизно 40005000 злотих на місяць. Ми пропонуємо їм бізнес, який буде приносити їм щомісяця 10 00015 000 злотих», – каже Марцин Олесяк.

Один із фургончиків Sweet Gallery, в якому продається морозиво під брендом Lodolandia. /facebook.com/LodolandiaKolacznaOkraglo

Один із фургончиків Sweet Gallery, в якому продається морозиво під брендом Lodolandia. Фото facebook.com/LodolandiaKolacznaOkraglo

Бізнес двох банкірів і військового

Франчайзі компанії заходять не лише у великі міста, а й менші, де населення трохи перевищує 3000. 

«В таких містечках ми часто монополісти, а наші фургони стають місцем зустрічі для місцевих», – говорить Марцин Олесяк, який, як і його брат, раніше працював у банківській сфері. 

Себастіан Слівка, третій акціонер Sweet Gallery і зять братів, раніше був військовим. Коли він планував свій вихід на пенсію, то однією із ідей для власного бізнесу був магазин морозива, бо у його батьків колись був такий.

Спершу Слівка і брати Олесяки відкрили власні фургончики з морозивом. У 2013-му, перший рік роботи, у них було вісім точок, а на другий рік – вже 15. Тоді це була мережа Lodolandia, яка продавала морозиво-ріжок із автоматів. 

Такий бізнес напрочуд вигідний: порошок, з якого роблять смаколик, не вимагає особливих умов зберігання, вода для його розведення коштує 1 злотий, а порція — 6-8 злотих. Крім того, для фургончика з морозивом не потрібна база лояльних клієнтів, адже морозиво — сезонний продукт та імпульсивна покупка.

«На другий рік у нас вже було 14 франшизових траків. Ми все ще працювали повний робочий день у банках, а після роботи займалися розвитком власного бізнесу. Так тривало доти, доки ми врешті не вирішили заснувати власну компанію», – пригадує Марцин Олесяк.

На початку 2015-го у підприємців уже було 184 контракти на франшизу. Усі вони повʼязані із розташуванням фургончиків компанії біля супермаркетів мереж Kaufland і Tesco.

«Для обох мереж це означало чистий прибуток з раніше неорендованого простору. Такий вид співпраці став новинкою, бо ніхто досі такого не робив. Знадобився деякий час, щоб домовитися про умови співпраці, але зрештою все вийшло. Ми запевнили їх, що це будуть сучасні траки, які працюватимуть за розкладом супермаркетів, – так ми і зробили», – каже Кшиштоф Олесяк.

Кебаб кращий за морозиво

Коли ідея із морозивом вдалася, власники Sweet Gallery почали думати про те, як розширити свій сезон продажів. Так зʼявилася ідея змінювати восени вивіску Lodolandia на Kołacz і продавати традиційну випічку. 

Сьогодні у мережі Sweet Gallery працює 450 фургонів із морозивом, 100 з яких трансформуються у Kołacz, а 50 продають крафтове морозиво SiGelato. Втім найшвидшим зростанням можуть похизуватися кебаб-траки, які власники Sweet Gallery розробили пʼять років тому – нині їх вже 360. Причина успіху в тому, що кебаб можна продавати цілий рік. 

«Це оптимальний варіант для швидкого обіду чи вечері. Мʼясо, свіжі овочі і картопля – це повноцінний обід. В часи економії це очевидний вибір. Сьогодні сендвіч із Subway коштує 40 злотих, а у нас можна ситно поїсти всього за 20 злотих», – каже Кшиштоф Олесяк і з гордістю додає, що мережа щомісяця продає мільйон кебабів, а за літній сезон – три мільйони порцій морозива. 

Випічка, яку продають під брендом Kołacz у фургонах Sweet Gallery. /facebook.com/LodolandiaKolacznaOkraglo

Випічка, яку продають під брендом Kołacz у фургонах Sweet Gallery. Фото facebook.com/LodolandiaKolacznaOkraglo

Згідно із Euromonitor, Sweet Gallery є найбільшим гравцем на ринку кіосків із вуличною їжею у Польщі. Їй належить 10% цього ринку, який Euromonitor оцінила у 678 млн злотих у 2022-му (на 34% більше, ніж року попереднього). Найбільшу частину усього сегмента вуличної їжі, який оцінюється у 2,8 млрд злотих, складає саме малий бізнес.

Низькі ціни творять дива

Власники Sweet Gallery заробляють гроші не на вартості користування франшизою, а на продажі заготовок для страв, які продають із їхніх фургончиків. 

За словами керівників Sweet Gallery, у їхньої компанії ще є куди рости, й у Польщі можна відкрити до 4000 фургончиків. Втім Анджей Кравчик, президент Academy of Network Systems Development, яка допомагає розвивати франшизи, скептично налаштований щодо такої оцінки.

«Ніхто не веде облік таких точок продажу, що є значною проблемою для індустрії. Аж ось ми читаємо, що в Польщі нібито 1300 франшизових мереж, в той час як в Німеччині, наприклад, їх менше тисячі. Якщо у цієї компаній дійсно тисяча фургонів, як вона стверджує, то її ринок вже достатньо насичений», – додає Кравчик.

Але він згоден із тим, що концепція Sweet Gallery чудово працює у Польщі, адже тут «низькі ціни все ще творять дива». Вони продають продукти задешево, а це подобається широкій аудиторії.

Sweet Gallery також розширюється в інші країни. Її кіоски на колесах розташовані переважно в Румунії. Тут можна знайти 30 фургончиків компанії під брендами Ice and Roll і Cake and Roll.

«У нас ще немає тут кебаб-траків, але це лише питання часу», – запевняє Кшиштоф Олесяк. 

Приклад сервірування морозива з автоматів у фургончиках Lodolandia. /facebook.com/LodolandiaKolacznaOkraglo

Приклад сервірування морозива з автоматів у фургончиках Lodolandia. Фото facebook.com/LodolandiaKolacznaOkraglo

Очікується, що виторг компанії цього року складе приблизно 200 млн злотих, а EBITDA втримається на рівні 10%. Sweet Gallery хоче досягти 800 млн злотих впродовж пʼяти років. 

Засновники не виключають можливості залучення стороннього капіталу, але жоден із них не розглядає вихід із компанії. 

Схоже, що їхній ідеї не страшні ніякі потрясіння (навіть під час пандемії фургони працювали без проблем), а готові до експериментів із франшизою завжди знайдуться. Зрештою, як кажуть засновники, це бізнес «під ключ», який здатен підняти доходи франчайзі на новий рівень.

Матеріали по темі

Ви знайшли помилку чи неточність?

Залиште відгук для редакції. Ми врахуємо ваші зауваження якнайшвидше.

Виправити
Попередній слайд
Наступний слайд
Новий номер Forbes Ukraine

Замовляйте з безкоштовною кур’єрською доставкою по Україні